Nekromanti äventyr

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag har ett helt fantastiskt bra äventyr i mitt huvud just nu. vad ger bästa resultat vid spelledning: att skriva ner det eller bara köra efter huvudet. det är jobbigt att skriva ner det, det tar tid och man känner sig lite bunden. men om man inte skriver ner det kanske jag glömmer bort bra delar av intrigen?

om jag nu får för mig att skriva ner det, hur gör jag då? antag att jag vill dela med mig av mitt geni (behöver jag lägga in en ironitag här för att slippa sura kommentarer?) med andra på i.net. vilken form är bäst att skriva det i? ska jag har värden på alla slp? hur ser ett äventyr ut egentligen? bör jag binda det till världen som jag ska spelleda i (bättre känsla, kan lägga in mer specifika fiender och vänner i äventyret) eller ska det vara mer fritt (för att inte skrämma bort alla som tror att Ch bara är koboldiskt-dåligt-antitolkien-skit (tm)

hjälp skulle verkligen uppskattas här....

lave som spelat och spellet i nästan 10 år, men aldrig läst ett äventyr

... Lave som förövrigt inte tycker om Doedinan, -"Han borde avskaffas"

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by lave on 2001-07-21 16:41.</EM></FONT></P>
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Majndmäps!

Jag gillar mindmaps, börja från start skriv eller rita något som får dig att komma ihåg just inledningen, sedan fortsätter du utåt, du behöver aldrig skriva hela sidor, det räcker med kanske en eller två rader per "bubbla". De bubblor som leder till varandra drar man ett sträck mellan. Asch, det där kan du.

Sedan radar du upp alla "bubblor" och skaffar rubriker till dem...

Personligen tycker jag att glada-amatör-äventyr verkar så mycket mer genomtänkta ifall om de skriver mer "beskrivande" än "berättande". huh, svårt att förklara, men jag tycker det verkar ganska hafsigt när det står -"När RPna gör det och det händer det och det" istället för att skriva -"Där finns det och det som gör det och det när det och det händer".

Egentligen står där ju samma sak, men läsningen blir så mycket roligare då.

Men det är ju vad jag tycker...


... jonix som förövrigt tycker om allihop, -"Borde han inte avskaffas?..."

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Håller med lave!

Skissa ner det i stora drag, och anteckna siffrorna. Hmmm mindmap var ett intressant drag..

Delge gärna ditt äventyr med oss sen! (I stora drag naturligtvis! /images/icons/wink.gif


/Arvidos, som också har en kampanj han är VÄLDIGT upprymd över! (Se DoD-forumet)
Fast den kommer nog inte se dagens ljus på länge..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Stödord !

Skriv ner stödord och kortare noteringar.
Skriv ner de vicktigaste egenskaperna hos varie SLP

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top