Jag behöver en liten paus i att uppfinna hjulet på nytt med mitt egna regelsystem, och ville bara ha nåt snabbt, lättspelat och i ärlighetens namn rätt så tillgängligt, så en exercis i adaption inspirerat av min egna variant av chronopia fick landa i DoD23. Egentligen är väl DoD23 inriktat på grottkravling och klassiskt äventyrande, där jag personligen ser chronopia lite annorlunda och med större emfas på kontaktnät, bundet till mer till gatan och gärna heist-rollspel. Det är svårt att trycka ner chronopia i DoD23-mallen, även om grundreglerna är tämligen solida och väl beprövade, så saknar jag en hel massa hjälteförmågor, kontakter, mellanspel, färdigheter, särskilda förmågor och teknologi. Man kan ju såklart tycka att detta är en meningslös exercis, men det skiter jag i, det har varit kul att testa systemet lite mer 
Tänker jag lägger upp i flera olika poster i mån av att de blir klara, konstruktiva kommentarer och kritik är välkommet
Rollpersonen:
Tänker jag lägger upp i flera olika poster i mån av att de blir klara, konstruktiva kommentarer och kritik är välkommet
Rollpersonen:
- Välj Folkslag (släktesförmåga + ett förslag på bakgrund)
- Välj Gille, Yrke och Erfarenhetsnivå (1-3 förmågor)
- Bakgrund
- Ålder - regelbok, men ändra för olikåldrande varelser
- Socialt Stånd (slå ett slag för startpeng, kontakter osv)
- Uppväxt (få +1 i två olika färdigheter)
- Sätt Grundegenskaper (slå 4T6 och välj bort den lägsta för varje GE. Sen skifta upp till två värden.)
- Sekundära egenskaper
- Särskilda Förmågor (1 - 3 beroende på erfarenhetsnivå)
- Välj Tränade färdigheter - från yrken/gille
- Laster och Svagheter