Nekromanti Återuppstigen rollspelare

Lavednus

Veteran
Joined
1 Mar 2014
Messages
5
Hej!

Man 35 år från Stockholm med åratal av spelande i ryggen - i barndom och tonår.

Har precis börjat leda en grupp i ett mischmasch av DoD4 och Trudvang, och irriterar mig för stunden på att spelarna inte ens försöker lösa gåtan i Vinterskogens hemlighet utan mest går fram och tillbaka mellan två punkter. Kanske är jag dålig SL, vem vet. Giriga och enkelsinnade är de i alla fall. Någon kommer snart dö.

Saknar andra rollspelande vänner så tänkte hitta dem här.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Ah, enkelspåriga och giriga. Det låter som ungefär alla spelare någonsin :)

Välkommen till forumet! Fråga dem om de har någon aning om vad de gör, eller något intresse av att lösa gåtan. De kanske behöver fler ledtrådar för att ha en suck? Eller så skiter dem i den, och då är det ju bara att köra på något annat!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej!

Jag blev väldigt glad att höra att du spelleder Vinterskogens hemlighet.

Tillsammans kanske vi kan spåna lite bra sätt att få dem att komma mer på spåret. Kan du beskriva lite hur äventyret gått hittills och vilka två punkter de vandrar mellan?

Jag tänker att vi hittar på något som händer som pekar dem i lite andra riktningar, de kanske hittar en död jägare som frusit ihjäl, som har en karta till tornet, eller nått sånt.

/Magnus
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Välkommen till vårt trevliga lilla hörn av interwebsen!
 

Lavednus

Veteran
Joined
1 Mar 2014
Messages
5
Tack för ert engagemang!

Grejen är att de blivit överösta med ledtrådar, men glömmer bort dem. Skogsvaktarna talade om gravplatsen, men jag var tvungen att låta Virdis och Aud passera RP och säga att de skulle förbi graven, för att RP skulle dra dit och kolla. De vet att det finns troll i skogen, men har helt glömt bort det. De har varit i templet två gånger, efter första gången mötte de vintern vid bron och jag snöstormen dra åt norr. Tillbaka i templet såg de likheten mellan Vintern och mannen åt norr. De söker sig ändå inte ditåt. De har inte frågat någon om detaljer kring Unns död, inte nämnt henne för Gelle.

Jag föreslog i början av förra speltillfället att de skulle börja ta anteckningar och rita enkla kartor, för att det skulle vara bra för tankeverksamheten och deras minne. De struntade i anteckningar men ritade en enkel karta, vilket iaf var nåt.

Jag har slängt rätt mycket på dem redan och vill inte skriva saker på näsan, men de kan inte fortsätta gå i triangel mellan Gelles borg, templet och Skogsvaktarnas hydda.

Min oro sträcker sig egentligen längre än Vinterskogen, för om vi inte hittar ett tempo och ett sätt där spelarna kan börja pussla ihop sin information, så kommer vi knappast kunna spela mer komplicerade äventyr.

Så, några bra tips av mer generell karaktär hur man får en spelargrupp (och en spelledare) som löser gåtor?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Någonstans får man acceptera att spelarna inte passar för äventyr där man måste fatta egna initiativ utan vill ha allt serverat på ett fat. Och där någonstans måste man välja mellan att hårdrälsa alla äventyr för dem eller slå ihjäl dem. Jag hade samma problem. Nu har jag istället inga spelare.
 

Lavednus

Veteran
Joined
1 Mar 2014
Messages
5
Railade äventyret. Tjoff tjoff!

Tack till Magnus Seter för idén med kartan. Jag lät en man bli jagad och ihjälhuggen av en riddare framför RP, kartan hade han i stöveln (och ett emblem på sina kläder som är en liten krok in i nästa äventyr). Ena spelaren fick dock en arm avhuggen av trollen, och hennes specialitet var båge. Så funtar nu på hur den frågan ska lösas, för det är ju int så kul för'na!
 
Top