Nekromanti Återhämtning vid utmattning

Targon

Hero
Kollade igår i Eon I och såg följande: Återhämtning av de utmattningskryss man exempelvis gjort under en lång strid sker enligt följande: 1 kryss per runda i vila, medan det krävs hela 15 minuter att återhämta 10 kryss. Man kan alltså inte vänta 40 sekunder (tio efter varandra följande rundor) för att få sina kryss raderade. Låter inte det lite knäppt? Hur är det tänkt? Fast det finns säkert någon jättebra förklaring.

Har förrändringar gjort av denna reglel i senare versioner av Eon?

Targon

Hero
Och den naturliga följdfrågan är...

...hur ser det ut nu beträffande återhämtning av utmattningskryss? Har inte Eon II eller III och tänker inte skaffa mig eländet. Men jag är ändå nyfiken på hur de har löst knuten. Ifall de, som du antyder, verkligen har löst knuten.

Phelan

Hero
Jodå, återhämtning av korttidsutmattning går mycket snabbare nu, men jag har för mig att du får kolla i Stridskapitlet i Eon III (s 45, Spelledarens guide), för det gamla råkade följa med i kapitlet om färd och utmattning. Men det är det nya i stridskapitlet som gäller.

Mvh / Phelan

Duddmannen

Hero
Re: Och den naturliga följdfrågan är...

Har inte Eon II eller III och tänker inte skaffa mig eländet. Men jag är ändå nyfiken på hur de har löst knuten.
Med andra ord - du vill ha gratis vad vi andra betalar för? Fy fan vad snålt!!

Targon

Hero

Fy fan vad snålt!!
Jepp, visserligen är jag skåning sedan 14 år tillbaka (sedan jag började plugga i Lund) men tvättäkta smålänning till ursprunget. Och som sådan känner jag inte alls lust att fylla bokhyllan med ständigt nya versioner av rollspel bara för att någon tokfrans på Neogames plötsligt fått en ny strålande idé. Som om Eon 1 inte kostade tillräckligt mycket pengar.
:gremwink:

Surukai

Warrior

Jag håller nog faktiskt med dig där.

Det som kanske kan vara värt pengarna är att köpa någon intressant världsmodul då och då (Finns ju ett par som faktiskt är riktigt intressanta). Reglerna i EonII och III verkar inte ha tillstymmelse till tillräkliga förbättringar för att vara värd ens påsen man bär hem spelet i.

Duddmannen

Hero

Reglerna i EonII och III verkar inte ha tillstymmelse till tillräkliga förbättringar för att vara värd ens påsen man bär hem spelet i.
Och hur har du bildat dig DEN uppfattningen - genom att stjäla böcker i butik, eller genom att lura naiva forumiter till att kopiera reglerna åt dig?

Pendragon

Swashbuckler

Reglerna i EonII och III verkar inte ha tillstymmelse till tillräkliga förbättringar för att vara värd ens påsen man bär hem spelet i.
Helt korrekt. Vid en snabb överblick verkar inte reglerna var särskild förändrade. Men det är de, nästan enabrt till de bättre. Jag skulle nog vilja säga att de mycket väl är värda påsen.
Det som gör böckerna köpvärda är dock de maffiga spelar-, spelledar- och kamapnjkapitlen.

/Joel - som inte orka länka till sin recension.

Surukai

Warrior

Jag har inte gjort djupa studier i eon II och III men har ändå tillgång till böckerna genom kamrat RipperDoc (inga stölder här inte!), men det bygger fortfarande på många Obt6, ungefär samma närstridsregler, katalogvis med tabeller och mängder av detaljregler. Jag tvivlar inte på att man gjort förbättringar och tejpat igen en del av dom stora hålen och buggarna i systemet men jag tycker inte grunden är varken enkel eller snabb, och framförallt inte ett dugg realistisk.

Det jag ville förmedla var att man troligtvis får ut mångdubbelt mer glädje av att köpa någon intressant bok som beskriver något i Eon man är intresserad av istället för att skaffa sig en till telefonkatalog med slumptabeller.

Pendragon

Swashbuckler

Det jag ville förmedla var att man troligtvis får ut mångdubbelt mer glädje av att köpa någon intressant bok som beskriver något i Eon man är intresserad av istället för att skaffa sig en till telefonkatalog med slumptabeller.
Precis. Eon 3 är mer det förra än det senare.
Vad det gäller vad som är bra och dåliga regler, så har jag kikat på din mutantsida tillräckligt mycket för att lista ut att vi antagligen skulle vara överens först när vi avgjort saken genom snöbollskrig i helvetet. :gremwink:

/Joel - tycker märkligt nog inte att Eon är segt eller regeltungt, oavsett version.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

men det bygger fortfarande på många Obt6, ungefär samma närstridsregler, katalogvis med tabeller och mängder av detaljregler.
hade du verkligen förväntat dig att Neogames skulle göra om hela systemet med Obegränsade tärningar, skippa tabellerna och mängden av regler? Det är ju för 17 reviderade utgåvor vi pratar om och inte helt nya spel.

men jag tycker inte grunden är varken enkel eller snabb, och framförallt inte ett dugg realistisk.
Vilket är ditt favoritspel?

Surukai

Warrior
havlt OOT

så har jag kikat på din mutantsida tillräckligt mycket för att lista ut att vi antagligen skulle vara överens först när vi avgjort saken genom snöbollskrig i helvetet
Om du tittade på den som var i min signatur så är det ett system jag inte använder, killen som äger servern jag hade Phoenix på lyckades krasha servern och allt försvann, "Omega" är hans regelsystem som jag aldrig använt ^^

En urgammal dump av "riktiga" siten finns på http://phoenix.reptid.nu

Jag såg inte mycket EON i EonII, men jag tittade mest i spelarboken som trots allt handlar om rollpersonen (i regeltermer) men om man köper exempelvis en renodlad vanlig modul så slipper man dessutom det mesta regelbitarna och får 100% eonvärld... men det är kanske mindre vesäntligt i diskussionen.

Surukai

Warrior

Och nej, jag förväntar mig inte att Neogames skall överge sin regelgrund, och överlag så tycker (imho "tror") många rollspelare att det är jätterealistiskt och att strid går till på det vis som illustreras i eon/neotech

Vilket är ditt favoritspel?
Från neogames är klart Neotech favorit (då givetvis med regelsystemet Volt istället för Neogames). Har haft åtskilliga timmar skojj i Neotech.

Intresserar mig för eon i viss mån eftersom det spelas en del i min spelgrupp, men personligen tycker jag det är lite av en produkt av splittrade viljor av high-fantasy och lowfantasy vilket ger lite känslan av moga genomarbetat och väl dokumenterad inkonsekvens. Personligen så förmedlar man inte rollspelskänsla med exakt folkräkning, exakta %-satser i rasfördelning och en katalog över vad alla personer heter. Men, en del riktigt bra spelledare har trots allt skapat en del riktigt intressanta spelmöten. I fantasy föredrar jag ett spel som kallas TN, helt renodlat low-fantasy i antikeninspirerad miljö (vilket även står i min profil här på rollspel.nu)

Pendragon

Swashbuckler
Re: havlt OOT

Om du tittade på den som var i min signatur så är det ett system jag inte använder, killen som äger servern jag hade Phoenix på lyckades krasha servern och allt försvann, "Omega" är hans regelsystem som jag aldrig använt ^^
Nej, det är nog den gamla jag har sett. Hittade dit via mutant.nu's forum.

/Joel - nu även på andra forum