Åsikter om The Children of Fear

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag nyfiken på kampanjen med detta namn som ganska nyligen kommit ut till Call of Cthulhu. Någon som läst den och kan lämna ett omdöme?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag nyfiken på kampanjen med detta namn som ganska nyligen kommit ut till Call of Cthulhu. Någon som läst den och kan lämna ett omdöme?
Har inget att komma med utom att jag är väldigt förväntansfull och samtidigt rädd att det inte ska bli bra. Berlin-modulen var samma sak och där ledde mina orimligt höga förväntningar till att jag blev lite besviken. Utifrån min smak tycker jag Chaosium har fel fokus. Istället för att försöka göra kick-ass äventyr satsar man på att ha med mängder av historiskt korrekt fakta - vilket jag ju kan slå upp själv på wikipedia. Men Children of Fear skulle nog kunna bli riktigt bra. Hoppas hoppas!!! I så fall ska jag försöka SLa det :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Istället för att försöka göra kick-ass äventyr satsar man på att ha med mängder av historiskt korrekt fakta -
Alltså, det är just detta jag är rädd för, eftersom Lynne Hardy även skrev Shadows of Atlantis till A!C, som jag har kört - och den luntan består till ungefär 50% av historisk information som IOFS kan vara intressant för oss kalenderbitare men inte hade så mycket relevans för själva äventyren.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
OK, jag blev så nyfiken att jag köpt PDF:en och skummat den som hastigast.

Jag kan dra en lättnadens suck över att redaktörerna på Chaosium har tuktat Hardys yvighet. Det är knappt någon historisk bakgrund alls, och strukturen är mer konventionell än i SoA.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
OK, jag blev så nyfiken att jag köpt PDF:en och skummat den som hastigast.

Jag kan dra en lättnadens suck över att redaktörerna på Chaosium har tuktat Hardys yvighet. Det är knappt någon historisk bakgrund alls, och strukturen är mer konventionell än i SoA.
Jag läste något om att strukturen på något vis skulle vara mer spelardriven än vad som kanske är gängse för CoC som lät spännande. Är det något som syns?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag läste något om att strukturen på något vis skulle vara mer spelardriven än vad som kanske är gängse för CoC som lät spännande. Är det något som syns?
har inte hunnit läsa så noga än.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag läste något om att strukturen på något vis skulle vara mer spelardriven än vad som kanske är gängse för CoC som lät spännande. Är det något som syns?
Vad jag tror och hur jag förstod det är det bara att scenarierna går att spela i valfri ordning, inte att de i sin struktur är mer fria. Men jag kan ha missförstått.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Vad jag tror och hur jag förstod det är det bara att scenarierna går att spela i valfri ordning, inte att de i sin struktur är mer fria. Men jag kan ha missförstått.
Från översikten i början av boken: kampanjen är uppdelad i 8 kapitel, och kapitel 3-5 kan spelas i valfri ordning. Implikationen är att resten är mer eller mindre rälsat.
Det ringer en liten varningsklocka för mig, men jag lägger förklaringen i taggar:
Kapitel 1 verkar mest vara en introduktion till miljön, det är i kapitel 2 som partyt får själva uppdraget. 3-5 är en Maguffin-jakt, som kulminerar med att de gör en ritual i kapitel 6... där det visar sig att de blivit lurade och faktiskt förvärrat problemet. Så 7-8 handlar om att få fatt på den riktiga ritualen och stoppa dåligheter.
Jag är tveksam till den här sortens bait-and-switch. Har inte läst själva äventyren än, förstås, men det verkar ju rätt tydligt att det inte får finnas någon möjlighet för spelarna att upptäcka sanningen i förtid, för då kommer ju allt att spåra ur.
 
Top