Nekromanti Åsikter önskas (kampanjvärldsidé, fantasy)

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Håller just nu på med en hel trave projekt. Ett av dessa är en kampanjvärld till ett fantasyrollspel ("eget"). Där har jag just nu fått en liten idé som jag skulle behöva lite åsikter om.

Kampanjvärlden

Min tanke är så här, jag hade tänkt att rollpersonernas öden ska ta sin början i ett specifikt land. Detta land skall vara väl beskrivet, så att spelledare/spelare får en hyffsat god uppfattning om landet.

Vidare hadde jag tänkt att detta land skall vara rollpersonernas språngbräda vidare ut till andra länder och områden.

Varför? Många spelledare med mig har säkert upplevt problemet med att introducera nya rollpersoner som kommer från varje litet hörn i världen. Det är också tänkt att rollpersonerna inte skall känna till allt för mycket om den kringliggande världen.

Då blir det också stor frihet för varje spelledare att bygga ut världen efter behag. Dock har jag tänkt att väva in andra länder som landet bekantats med i form av handelspartners, allierade, fiender eller i den gångna historien. Men den generella kunskapen om dessa länder skall vara låg, endast de beresta och lärda, samt kanske personer inom landets styre, har några djupare kunskaper.

Landet skall inte drypa av precis alla små upptänkliga kryddor som kan hittas i genren fantasy, utan jag vill lämna dörren öppen för nya bekantskaper. Detta skall enligt min teori göra att "världen utanför" blir mer mystikfull och att de ev mötena med den resterande världen blir "en ny upplevelse" för rollpersonerna/spelarna.

Sen har jag börjat spinna på en introduktionskampanj som skall äga rum i landet. Målet med denna kampanj är att de som så önskar skall kunna fortsätta att äventyra i det specifika landet.

Komentarer ?, Frågor ?, Åsikter ?, Idéer ?, Tankar ?

Ge mig gärna konstruktiv kritik!

P.S Eftersom jag inte äger eller har spelat alla rollspel som finns, är denna idé för mig ny (eller nygammal ... legat i extraminnet =)). Så jag svär mig redan nu fri från ev anklagelser om plagiatering!

Alltså att ha ett "grundland"(?) som är välbeskrivet, medan resten av världen är mer okänd. Fria världar är ju inte nytt ... men alltså själva kombinationen av välbeskrivet land + omvärden okänd/outforskat/lite känt/få kontakter = "världen utanför". Phhuuu det var nog bra att jag la till detta ...

MVH

Ryng Silverkorp

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ryng Silverkorp on 2001-08-23 23:30.</EM></FONT></P>
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Låter bra, precis så som jag själv tänkt göra det (fast inte att resten av världen ska vara okänd). Har för mig att Zoria har något "liknande", fast där är det väl så att hela landet omges av en mur eller liknande, så man inte kan lämna landet speciellt lätt. Ta en titt på http://www.pmzg.nu/...

Det är ganska vanligt att man gör så som du gör, speciellt när man skriver böcker. Kolla bara på mästervärket Sagan om Ringen triologin. Där börjar allt med lilla lilla Fylke och byggs på allt eftersom.

// J
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Här är problemen:

Jan verkar inte ha fattat ditt inlägg, så jag spånar från början:

Du vill ha en superväldefeenierad värld, där det är lätt för spelledarna att göra äventyr i områdena runtomkring detta. Det påminner om hur jag spelade Chronopia när det just hade kommit. -Vi drev runt i staden ibland men hittade på nya öar och städer runt Chronopia där vi hade mer frihet att skapa (och döda!) mäktiga slp och så vidare.

Fördelarna är många, de har du redan fattat själv, men här är problemen:

En värld i sig är sällan intressant, utan det är först när man vet hur landet förhåller sig till sina grannar och så vidare som kampanjvärlden får spänning och blir levande. Mina favvosidor i något rollspels regelböcker är sidorna som beskriver de olika klanerna i vampire. Bara genom små meningar där det förklaras vad de olika klanerna tycker om de andra klanerna förstår jag precis hur de själva är och hur de resonerar. Allt det går du miste om i en "sluten" kampanjvärld.

Exempel: Vill du hitta på en ond, fördömande kyrka som åker runt på korståg? Visst, du kan beskriva den i detalj och lista upp alla kardinaler och helgon och liknande, men hur den fungerar beror ju på vilken kultur människorna (varelserna) lever i de angränsande länderna. -Eller är det en vidsträckt religion som de också utövar? Allt det här är ju avgörande för hur de kommer verka lokalt i din väldefenierade värld. Därför föreslår jag att du inte har markerade gränser för var din värld slutar och var spelledarna skall börja skapa sina egna världar, utan låta stora landområden succesivt förklaras något halvhjärtat. Bara så att spelledarna har något riktmärke att förhålla sig till. Längre ut kan världen vara ett oskrivet blad, precis som du förklarade.
 
Top