Nekromanti [Årsmöte 2017] Modul E1: Motioner, diskussion

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n229085 said:
Men den lösningen kostar "kuppskydd" och ev. mer administrativt arbete (alla eventuella ny medlemskap måste administreras omedelbart och den publika medlemslistan hållas uppdaterad, istället för enbart eventuella nya medlemmar som också kandiderar till styrelsen).
Du har fått mig att tänka efter, Lupus. Jag är nu emot förslaget i dess helhet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag måste erkänna att jag är sjukt nyfiken: vari ligger motståndet för namnbytet? Är det att ni inte gillar det nya namnet, eller att ni är så förtjusta i det gamla? Eller är det bara att förändring är dåligt?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tbh för att Bordsrollspelsfrämjandet är ett kasst namn. Har inga problem med ett byte till ett bra namn annars.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Vimes;n229368 said:
Tbh för att Bordsrollspelsfrämjandet är ett kasst namn. Har inga problem med ett byte till ett bra namn annars.
Mjo, det rullar inte riktigt av tungan liksom? Annars har jag inget emot namnbyte.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Vimes;n229368 said:
Tbh för att Bordsrollspelsfrämjandet är ett kasst namn. Har inga problem med ett byte till ett bra namn annars.
Jag håller med ovanstående. Det namnet ingjuter känslan av hur wellpapp smakar.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Lite sena reflektioner när röstningen om namnbyte redan är igång:
Föreningen har en Facebookgrupp. Det är inte trivialt att byta namn på den, right?
Står det "Föreningen WRNU" någonstans på den roll-up som köpts in? Vore ju snutet om det gjorde det och vi beslutar om att byta föreningsnamn innan den ens har premiär (på Gothcon).

EDIT: Svar nedan av Vicotnik. Då löser det sig nog.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Det är lugnt, det står inte Föreningen WRNU på roll-up'n. Så det är icke ett bekymmer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag tycker å ena sidan inte att det nya namnet är så hett (det är lite långt och torrt helt klart)... men jag blir fasen lite pepp på tanken att arra saker för t.ex. ungdomar under ett paraply som har ett namn som så tydligt signalerar vad syftet är. Att renodla på det viset känns i princip bara positivt för mig. Jag gillar när det finns en Grej med stort G, och om Grejen ska vara att främja bordsrollspel, då kan man gott heta Bordsrollspelsfrämjandet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag hatar termen bordsrollspel, det för tankarna till en dålig översättning av tabeltop.
Ett namnbyte tror jag kan bara bra men då gärna till något som inte får öronen att blöda
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hur kom det sig att förslaget landade på just "Bordsrollspelsfrämjandet"? Även om jag kanske inte hade röstat ja till "Rollspelsfrämjandet" är det helt uppenbart ett bättre namn.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Vimes;n229443 said:
Hur kom det sig att förslaget landade på just "Bordsrollspelsfrämjandet"? Även om jag kanske inte hade röstat ja till "Rollspelsfrämjandet" är det helt uppenbart ett bättre namn.
Ja, för en förening som är öppen för att pusha lajv och andra grenar av rollspelshobbyn vore det ett bättre namn. Men det verkar inte vara tanken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
DeBracy;n229446 said:
Men det verkar inte vara tanken.
Som jag minns diskussionen så var det precis så; fokus var tänkt att ligga på just bordsrollspel och inte lajv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Men jag tycker att det är en lite orimlig hållning. Namnet kan inte vara hur deskriptivt som helst, ska namnet helt och hållet fånga vad föreningen är behöver det vara jättejättelångt (typ lika långt som stadgarna). Även "Bordsrollspelsfrämjandet" är potentiellt oklart, det finns en massa främjande aktiviteter som inte ligger inom föreningens mål och syfte, liksom det finns rollspelsaktiviteter som ligger utanför föreningens mål och syfte. Även om en viss klarhet kanske vinns i och med "Bordsrollspel-", menar jag att den klarheten är försumbar i förhållande till namnets klunkighet.

Sedan är jag allmänt opepp på "-främjandet". Dels är det, som någon skrev, wellpapp-smak över det. Men dels, och framför allt, tycker jag att det signalerar pretentioner som är helt orimliga att koppla till föreningen.
 
Top