Nekromanti ?[Årsmöte 2017] Modul B2: Ekonomisk berättelse för förra året

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Den ekonomiska berättelsen fungerar ungefär som verksamhetsberättelsen: det är ett dokument som skrivs av styrelsen, inte årsmötet. Således kan årsmötet inte ändra i den, men den ska godkännas eller avslås.

Lämnar över ordet till kassören, som får presentera den ekonomiska berättelsen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Det kan vara så att jag bara inte fattar hur en balansrapport funkar, men hur kan den visa på noll? Och jag förstår inte riktigt resultatrapporten heller. I resultatrapporten står det "Medlemsavgifter 2400 kr," men i balansrapporten står det "Fordran medlemsavgifter 700 kr." Vad betyder det ena respektive det andra? :p

Jag förstår att vi köpt en roll-up för 1800 kr, men jag har svårt att utläsa hur mycket pengar vi hade vid årets början, hur mycket vi fått in i medlemsavgifter resp. hur mycket vi har kvar nu.

*Borde läst FEK A på universitetet*
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Fodran medlemsavgifter på 700:- är för folk har betalat in 2016 års medlemskap efter årsskiftet. Dvs det är pengar som inte "finns" på kontot under 2016 men ska bokföras för 2016.

Föreningen började året med 4850:- på kontot.
Där efter har 1800:- spenderats på en krans till Andy's begravning.

Roll-up'n är inte med i 2016 års bokföring då betalningen för den gick iväg i mitten av mars, så den kommer bokföras för 2017, samma sak med dontationen till Läkare utan gränser på 650:-. Donationen till Läkare utan gränser är det rest belopp som vart över efter att man köpt in kransen till Andy's begravning-

Föreningen har fått in 2400:- totalt i medlemsavgifter och donationer.

Så i början av året så hade föreningen 5550:- på kontot, detta är då inräknat de 700:- som är fodringar. Där efter har föreningen betalat ut 650:- för Andys krans och 2085:- för roll-up'n.

Så just nu finns det 2815:- på föreningens konto.

Jag hoppas detta gör saker och ting lite klarare, första gången jag är kassör för en förening.

Förövrigt så vill jag på föreningens vägnar tacka för de anonyma donationer vi fått in till föreningen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Årets vinst/förlust motkonteras mot ett balanskonto, vilket gör att balansrapporten ska visa ett nollresultat. Så det är helt riktigt :) Jag får den frågan varje år från medlemmarna i den förening där jag är kassör.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hade missat omröstningen på denna också :sad: Ekonomiska berättelsen måste godkännas av årsmötet.

Kan vi Godkänna den? Rösta med ett tydligt JA eller NEJ på denna.
 
Top