Nekromanti [Årsmöte 2014] D2. Årets budget

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,086
Location
Göteborg
.Modul A – mötesordning
A1. Mötets öppnande
A2. Mötets behörighet
A3. Val av mötets ordförande
A4. Val av mötets sekreterare
A5. Val av två personer att justera protokollet
Modul B – Det gångna året
B1. Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
B2. Ekonomisk berättelse för förra året
B3. Revisorernas berättelse för förra året
B4. Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
Modul C – Inval
C1. Val av årets styrelse
C1.b. Årets firmatecknare
C2. Val av årets revisor
C3. Val av årets valberedning
Modul D – Framtiden
D1. Årets verksamhetsplan
D2. Årets budget och fastställande av medlemsavgift
D3. Motioner
D3.1 Ny logotyp till Föreningen WRNU


Här ska vi fastställa årets budget och medlemsavgift. Precis som med verksamhetsplanen lämnar styrelsen ett förslag, medan årsmötet bestämmer hur dokumentet som antas i slutändan ser ut.

Här är vårt förslag:

Föreningens kassa består av donationer, och inga vidare åtgärder planeras för att utöka den under 2014. Medlemsavgiften för 2014 sätts till 0 kr.
De pengar som finns ska gå till engångsarrangemang, som Rollspelsdraken och Indierummet, vid behov.
Om någon arrangör finner det lämpligt att söka något bidrag i föreningens namn, till exempel Sveroks träffbidrag, ska eventuella inkomster därifrån främst gå tillbaka in i arrangemanget de söktes för.

Detta är inte det förslag som skickades ut i kallelsen, eftersom det ligger på det gamla forumet som vi inte kommer åt. Jag är inte helt nöjd med alla formuleringar, i bemärkelsen att jag tror att det finns saker som sticker i ögonen på folk som tycker att en budget ska se ut på ett visst sätt.



Ordet är fritt. Om ett tag kommer jag föreslå en lämplig beslutsordning, där jag ställer eventuella olika förslag mot varandra på ett finurligt sätt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Mjo, den sticker litegrann i ögonen ;)

Här har vi samma budget, uppställd som en budget med budgetkommentarer. Låt oss kalla den förslag "Superb"
Ingående balans+ 2400 kr
Medlemsavgifter0 kr
Totalt:+ 2400 kr
A. Föreningens kassa består av donationer, och inga vidare åtgärder planeras för att utöka den under 2014.
B. Medlemsavgiften för 2014 sätts till 0 kr.

C. De pengar som finns ska gå till engångsarrangemang, som Rollspelsdraken och Indierummet, vid behov.
D. Om någon arrangör finner det lämpligt att söka något bidrag i föreningens namn, till exempel Sveroks träffbidrag, ska eventuella inkomster därifrån främst gå tillbaka in i arrangemanget de söktes för.
Jag föreslår en ändring, som jag tänker kalla förslag "Great"
Ingående balans+ 2400 kr
Medlemsavgifter0 kr
Profilmaterial, arrangemang/föreningen- 1500 kr
Bidrag till arrangemang- 900 kr
A. Föreningens kassa består hittills av donationer.
B. Styrelsen ska i samråd med arrangörer söka Sveroks träffbidrag för så många arrangemang som möjligt under året. Utfallet av detta är högst osäkert och tas därför inte med som planerad inkomst.
C.Eventuella inkomster från Sveroks träffbidrag ska i första hand utbetalas som bidrag till det arrangemang som sökte detta, såvida arrangören så önskar.
D. Medlemsavgiften för 2014 sätts till 0 kr.

E. Bidrag till arrangemang ska i första hand riktas mot engångsarrangemang såsom Rollspelsdraken och Indierummet, i andra hand mot nystartade arrangemang som behöver en satsning och i tredje hand mot andra arrangemang i mån av behov. Det är upp till arrangörerna att meddela styrelsen ifall bidrag behövs till deras verksamhet.
F. Med "Profilmaterial" avses koppar, planscher, t-shirtar och annat som kan stärka identiteten och marknadsföringen för ett arrangemang eller föreningen.
Den stora skillnaden är att det senare förslaget faktiskt tillåter att styrelsen spenderar pengar utan att spräcka budgeten ;)

Jag vet att det kommit önskemål under året på att fixa profilmaterial för vissa arrangemang, så jag tycker det känns rätt och riktigt att det finns en pott för det (storleken på potten kan diskuteras, naturligtvis). Vad som kvarstår avsatte jag till samma som det ursprungliga förslaget, med den lilla skillnaden att jag också tycker vi kan uppmuntra nystartade arrangemang med en liten penning om så behövs. Det är ju kul när vi gör mer saker, tänker jag :)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,086
Location
Göteborg
Jag tycker också det ser bra ut!
Å förra årets styrelses räkning vill jag jämka mig med förslaget "Superb", då det är samma förslag men snyggare. Den ursprungliga formuleringen, i startinlägget, dras alltså tillbaka. Övriga styrelsen som inte sagt något får hojta om jag tolkar er fel och ni inte håller med.


Så, mötesordförandehatten på. Jag vill gå till beslut. På ett irl-möte hade det klassiska förfarandet varit att ställa förslagen mot varandra, och sedan ställa det vinnande förslaget mot avslag. På så vis kan även de som hatar båda förslagen rösta på det de tycker är minst dåligt. Om det vinnande förslaget inte går igenom öppnas diskussionen på nytt, och det antas (vet inte om det nödvändigtvis stämmer) att inget av förslagen är bra nog, så vi behöver ett nytt.

På internet tar sådant genast onödigt lång tid. Därför tänker jag föreslå att baka ihop besluten på följande sätt:
Jag frågar vilket förslag vi ska anta. Det förslag som får flest röster antas på momangen. MEN! Om någon, en enda medlem, säger "stopp" så drar vi i bromsen. Anledningar att säga "stopp" kan vara "jag har ett nytt förslag som jag inte hann lägga fram" eller "jag kan inte leva med något av förslagen" eller "det här är ju regelvidrigt".

Alltså: under de två dygn omröstningen pågår kan du rösta "Superb", "Great" eller "Stopp". Om en enda person röstar "Stopp" så kör jag den klassiska kontrapropositionsordningen. Om det inte händer så antar vi förslaget som fått flest röster. Se ovan för vilket förslag som är "Superb" och vilket som är "Great".

Okej? Okej.


Vilket av budgetförslagen skall vi anta som verksamhetsårets 2014 budget? Svara med "Superb" eller "Great" innan söndag 16/3 kl 20:00 för att rösta. Du kan också skriva "Stopp" eller motsvarande för att protestera mot propositionsordningen.

Om det är någon som inte vågar vara jobbig, kan hen skriva "Stopp" i pm till mig istället, för att förbli anonym. Vanliga röster ska dock ske i tråden.
 
Top