Årpar och åror i skeppsbeskrivningarna

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Min lilla illerhjärna fick inte riktigt till det här med åror i sleppsbeskrivningarna.

"Årpar" tolkar jag som en åra på styrbords respektive barbords sida, alltså två åror - en åt vardera sidan.

Fusta är beskriven som havandes 12 årpar men jag tycker siluetten, både roddarna och årorna tydligt visar sex åror åt vardera sidan. Chebeken beskrivs som havandes 16 årpar men det är åtta århål på siluetten. Ska det kanske bara vara hälften så många årpar eller övertolkar jag siluetterna? Även en lite större feluck känns lite liten för 12 årpar om det är 12 åror på varje sida. Samtidigt känns inte 24 årpar alls orimligt för en galär.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Vi får skamset erkänna att silutterna inte riktigt matchar beskrivningen.

Sedan finns det naturligvis massor av variationer av alla Koppsrhavets olika fartyg men regelmässigt har texten företräde.
 
Last edited:

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Kopplar på den här tråden för min fråga är också om fartyg. Jag saknar uppgifter på passagerare alt max antal personer som kan vistas på skeppen.

Hade gärna sett någon omräkning från lastmåttet, så man kan ta mindre last om man har ett antal passagerare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Först och främst, bara för att understryka vad Måns skrev. Det finns lite artistisk tolkning och variation, spelvärldena är för typiska fartyg av sin sort. Det här gäller i synnerhet Fustan, som är en ganska liten modell på bilden.

Vad gäller Chebecken, däremot, är hålen inte för åror, utan det är skottgluggar.

Så det är som sagt regeltexten som gäller.

Vad gäller antal årpar på en Feluck kan jag hålla med om att det är lite högt. Inte nödvändigtvis för högt, men i överkant på intervallet. Tror det kunde vara en rimlig husregel att reducera till 8 eller tom 6 par, med driftkostnad reducerad därefter och x2 roddare.

Vad gäller läst och passagerare är det precis så vi tänker. Det är en regelbit vi sparat till mer avancerade sjö- och handelsregler. Som en tumregel kan man säga att en skeppsläst tar 4 passagerare med minimumkomfort (sovplats, sjökista), kanske upp till 6 i cattle class, men fler än så börjar riskera fartygets stabilitet. Tänk också på att fartyget kommer att behöva vika utrymme för extra mat och vatten åt passagerarna.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
När jag satt och sniffade runt efter bilder på skepp så såg jag, apropå varianter, att feluck (i alla fall de senaste århundradena) finns med till så liten variant att två personer kan hantera den vilket kan vara bra för små spelgrupper. De verkar kunna ta åtta,tio passagerare men det är då utan sovmöjlighet utan för kortare resor eller nattliga strandhugg. De ser inte heller ut att vara roliga att korsa Medelhavet eller Kopparhavet i så den svårigheten bör nog skruvas upp om man har en så liten feluck. Gör man inte nattliga strandhugg så föreställer jag mig också att det blir dåligt med att sova för en tvåpersonersbesättning även på en liten feluck. Som kust- och flodskepp verkar det funka bra dock.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
När jag satt och sniffade runt efter bilder på skepp så såg jag, apropå varianter, att feluck (i alla fall de senaste århundradena) finns med till så liten variant att två personer kan hantera den vilket kan vara bra för små spelgrupper. De verkar kunna ta åtta,tio passagerare men det är då utan sovmöjlighet utan för kortare resor eller nattliga strandhugg. De ser inte heller ut att vara roliga att korsa Medelhavet eller Kopparhavet i så den svårigheten bör nog skruvas upp om man har en så liten feluck. Gör man inte nattliga strandhugg så föreställer jag mig också att det blir dåligt med att sova för en tvåpersonersbesättning även på en liten feluck. Som kust- och flodskepp verkar det funka bra dock.
Ja, det är inte lätt terräng att navigera. Många fartygstyper har flera olika namn som skiftat i betydelse och glidit över till att syfta på andra typer. Egentligen ska man inte se våra fartyg i regelboken som definitiva urtyper utan ett exempel på hur ett fartyg av den typen kan se ut.

I nästa Fenix introducerar vi kajjik som är en mindre fiskebåt. Det kommer även dyka upp skeppsformulär med snygga fartygsritningar framöver. I vissa fall kommer dessa visa unika fartyg.

Så du har helt rätt och vi uppmuntrar absolut att man leker med reglerna och bygger nya varianter.

Helt rätt i skillnaden mellan kust och hav. Det blir ännu tydligare när vi inframtiden skriver om att navigera Västerhavet. Kopparhavet är en snäll insjö i jämförelse!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
När jag satt och sniffade runt efter bilder på skepp så såg jag, apropå varianter, att feluck (i alla fall de senaste århundradena) finns med till så liten variant att två personer kan hantera den vilket kan vara bra för små spelgrupper. De verkar kunna ta åtta,tio passagerare men det är då utan sovmöjlighet utan för kortare resor eller nattliga strandhugg. De ser inte heller ut att vara roliga att korsa Medelhavet eller Kopparhavet i så den svårigheten bör nog skruvas upp om man har en så liten feluck. Gör man inte nattliga strandhugg så föreställer jag mig också att det blir dåligt med att sova för en tvåpersonersbesättning även på en liten feluck. Som kust- och flodskepp verkar det funka bra dock.
Jag tror du har tittat på mer sentida egyptiska nilfelucker. Våra båtar är aningen större, och även om de också är goda flodseglare är de mer "allround". Vi talar alltså om den typ av felucker som t.e.x barbareskpirater använda i vår egen verklighet. Vår feluck har en minimumbesättning om 3.

Det är lite knivigt att googla på feluck eftersom det är en båt med så lång historia.

Kajjik, som Måns nämnde, fyller snarare nischen som liten småbåt.
 
Last edited:

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Men det är ju jääääääättelänge till nästa Fenix 😀 Det låter klart intressant, ser fram emot det.

Det kan mycket väl vara så att jag såg lite snett på typerna. Det var någon annan modell som också hade lång historia där de senare helt uppenbart utvecklats mycket i storlek, riggtyp och segeltyp. Så här i efterhand hade jag velat ha nya modellbeteckningar men man får ju inte alltid det med gradvisa utvecklingar.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Vad gäller läst och passagerare är det precis så vi tänker. Det är en regelbit vi sparat till mer avancerade sjö- och handelsregler.
Härligt! 😀 Önskar se regler eller förslag på uppgraderingar man kan skaffa till skepp. Eller kanske utbytbara förmågor, jmf vapnet från bakgrundsbladet för Montarkun, som byter ut "ryttarvapen" mot "diskret".

Nyversionen av Sid Meyers' Pirates! hade uppgraderingar, tex Chain Shot för extra riggskada, Cotton Sails för extra fart mm.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Härligt! 😀 Önskar se regler eller förslag på uppgraderingar man kan skaffa till skepp. Eller kanske utbytbara förmågor, jmf vapnet från bakgrundsbladet för Montarkun, som byter ut "ryttarvapen" mot "diskret".

Nyversionen av Sid Meyers' Pirates! hade uppgraderingar, tex Chain Shot för extra riggskada, Cotton Sails för extra fart mm.
Yes, det är tanken. Exakt på vilken nivå det landar (ex chain shots etc) får vi se men vi har byggt fartygen i regelboken enligt en formel som ju är modulär och tanken är att låta spelgrupper bygga egna fartyg framöver.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Det finns ju redan vissa regler för detta - tex att man kan sätta åror på en Feluck eller rigga om en karavell
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Det finns ju redan vissa regler för detta - tex att man kan sätta åror på en Feluck eller rigga om en karavell
Oj, har visst missat det där med att rigga om.

Fortsätter med min skeppsfrågor; är det rätt tolkat att en (enda) kanon kan bidra med sin +3 modifikation i en salva. Tex fyra skeppshakar och en kanon ger 8T6+3.

(egentligen ett dåligt exempel, bättre skjuta med bara kanonen för 10T6, men säg fyra skeppshakar plus två kanoner för +6)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Oj, har visst missat det där med att rigga om.

Fortsätter med min skeppsfrågor; är det rätt tolkat att en (enda) kanon kan bidra med sin +3 modifikation i en salva. Tex fyra skeppshakar och en kanon ger 8T6+3.

(egentligen ett dåligt exempel, bättre skjuta med bara kanonen för 10T6, men säg fyra skeppshakar plus två kanoner för +6)
Med nöje :)

Nej, du behöver fyra pjäser av samma sort för att kunna avlossade en salva. Så i fallet ovan är det bara skeppshakarna som kan skjuta salva (8T6). Kanonen gör 10T6 och är det bättre alternativet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Vad gäller bestyckning är det bra att tänka så här:
- För sjöstrid genom eldväxling mellan fartyg används i första hand kanonsalvor. 10T6 + X = värdet för salva.
- Mindre fartyg, som har mindre än 4 kanoner kan antingen:
-- ha 4 eller fler skeppshakar, och göra 8T6 i Skada.
-- ha 1-3 kanoner, och göra 10T6 i Skada.
(Båda är uppenbart begränsade jämfört med ett fartyg med salva.)
- Enskilda skeppshakar är inte anpassade för sjöstrid, så det andra fartyget får storleksfördel.

I många fall är det bättre att borda!
 
Last edited:

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Även detta behandlas lite lätt i kommande Fenix :) Men på Athos finns även den eviga blåisen från Orghin. Värd sin vikt i guld!
Kom på en annan intressant fundering. För vissa av skeppstyperna är det uppenbart men det kunde vara intressant med uppgift på vilka skepp som ankras en bit från stranden och med vilka man gör/kan göra ett faktiskt strandhugg och köra upp fören i sanden. Alla skepp kan ju ligga vid en kaj som inte har allt för fel höjd och ibland tvingas man köra fast även ett större skepp för reperation. För vanliga strandhugg kunde det vara intressant med standardmetod.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Kom på en annan intressant fundering. För vissa av skeppstyperna är det uppenbart men det kunde vara intressant med uppgift på vilka skepp som ankras en bit från stranden och med vilka man gör/kan göra ett faktiskt strandhugg och köra upp fören i sanden. Alla skepp kan ju ligga vid en kaj som inte har allt för fel höjd och ibland tvingas man köra fast även ett större skepp för reperation. För vanliga strandhugg kunde det vara intressant med standardmetod.
Ja, och det kan man i princip säga redan är inbakat. Fartyg för kust och innanhav har lägre köl medan fartyg för djuphav är rejält djupgående. Så det kan man använda som tumregel. Samt rent generellt storlek på fartyget. Båtar är inte lika djupa som skepp.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Ja, och det kan man i princip säga redan är inbakat. Fartyg för kust och innanhav har lägre köl medan fartyg för djuphav är rejält djupgående. Så det kan man använda som tumregel. Samt rent generellt storlek på fartyget. Båtar är inte lika djupa som skepp.
Precis. Det är klart att det går att strandsätta de flesta fartyg, men det är en nödåtgärd - tex vid reparationer på en öde strand.

Egentligen är nog inga av de fartyg som finns i Grundboken egentligen byggda för att dras upp på strand som standard, som man gör med en kanot eller eka - de som kommer närmast är förstås feluck och fusta - men ännu mindre fartyg kan hamna i den kategorin. Ta en titt i nästa Fenix, där introducerar vi en mindre båt som nog skulle passa.
 
Top