Nekromanti Årets sista Fenix?

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Enligt tjejen så kom det nya numret idag. Skall bli kul att se Noir: Bladerunner i tryck. =)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Fick också numret idag och kan redan nu konstatera att det är ett intressant nummer. Även om jag ännu inte har mer än hunnit skumma igenom det mesta av innehållet. Några spontana intryck:

- Bladerunner-settingen till Noir verkar klockren, faktiskt intressantare än Sandukar. Gillar berättelseuppslagen och de filmtrogna illustrationerna. För övrigt ett koncept jag verkligen gillar: bilaga med ny setting till ett redan existerande regelverk. Skulle gärna se mer till just Noirs regler. Trakorien-setting kanske? Eller en maffiasetting? Eller något helt bisarrt, typ TV-serien Dallas. Finns mycket att göra. Och som sagt: systemet finns ju redan.
- Intressant intervju med Anders Blixt. Jag är visserligen lite trött på vurmen för Äventyrsspelsgänget (ja, jag vet att de har gjort en helt banbrytande insats för spelsverige), men det här var bra. Intervjuer med spelskapare ser jag gärna mer av i Fenix! Kanske något längre med Kalejdoskop-gänget?
- Har inte hunnit läsa hela recensionsavdelningen ännu, men gläds också åt att Svenil är tillbaka och håller med om att Corilois spelledarskärm är snygg men inte riktigt värd 150 kr. Vad jag dock inte alls tyckte var bra var recensionen av nya Ulvriket-boken. Och då talar jag INTE om de åsikter som recensenten framför, utan sättet på som recensionen är skriven på. Det mest väsentliga finns inte ens med: den här boken är en tämligen omvälvande nytolkning av hur man kan spela Mutant. I Ulvriket måste man mer eller mindre spela militär (eller i alla fall ha en tydlig relation till militären) och äventyret som finns med är i sitt upplägg olikt allt annat som finns till spelet (exakt hur Noir-inspirerat det är har Måns och jag redan diskuterat annorstädes). Det är i mina ögon två helt grundläggande drag i boken, som recensenten alltså helt missar. Och så avrundas recensionen lite tamt och underdånigt, som alltid när det gäller JFAB:s produkter. Jag säger inte att Ulvriket-boken inte förtjänar sitt goda betyg (det tycker jag att den gör), men en mer diskuterande och analyserande recension hade varit på sin plats. Författarna har ju faktiskt åstadkommit något som borde vara tämligen revolutionerande för en svensk rollspelspublik. Det är i mina ögon den verkliga nyheten, inte att det kanske borde ha funnits med särskilt Ulvriket-formulär.

Sådär, nu har jag brutit mot ett av rollspelssveriges tabun: jag har kommit med hård och rak kritik.

Och för övrigt: grattis Fenix!

Trevlig helg!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Bengt Petter said:
Intervjuer med spelskapare ser jag gärna mer av i Fenix! Kanske något längre med Kalejdoskop-gänget
Hmm, var det inte du som skulle intervjuat oss om Haragada i våras? :gremwink:

---

Jag är hemskt nöjd med att någon annan än jag nämner något om recensioner också. :gremgrin: (Jag har glömt att adressändra så min tidning får jag först på måndag, därför kan jag inte kommentera något om själva tidningen än.)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Temanummer igen alltås? Kul, jag gillade det förra och hoppas att det nya blir lika intressant.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Bengt Petter said:
Några spontana intryck:

- Bladerunner-settingen till Noir verkar klockren, faktiskt intressantare än Sandukar. Gillar berättelseuppslagen och de filmtrogna illustrationerna. För övrigt ett koncept jag verkligen gillar: bilaga med ny setting till ett redan existerande regelverk. Skulle gärna se mer till just Noirs regler. Trakorien-setting kanske? Eller en maffiasetting? Eller något helt bisarrt, typ TV-serien Dallas. Finns mycket att göra. Och som sagt: systemet finns ju redan.
Kul att du gillade den! Jag och Petter klurade på det hela sedan i sensommaren och det blev riktigt bra (även om en vända korr till hade skadat). Vi får se om vi släpper fler settings till Noir. En lös tanke, bland alla andra, är att bryta loss Sandukar/Imperiet och skapa ett Noir Regelbok som bara är just regler med stöd för massor av olika settings. Petter och jag har på varsitt håll moddat fram en rätt fungerande fantasy-version av regelverket (en med fokus på mörk Warhammer/Gemini-fantasy och en med fokus på Lord of the Rings-fantasy). Vi får se. Vi jobbar så löjligt mycket båda två så det är svårt att få tiden att räcka till.

- Intressant intervju med Anders Blixt. Jag är visserligen lite trött på vurmen för Äventyrsspelsgänget (ja, jag vet att de har gjort en helt banbrytande insats för spelsverige), men det här var bra. Intervjuer med spelskapare ser jag gärna mer av i Fenix!
Intervjun var halvintressant och väldigt lång med upprepningar. Jag tycker det verkar vara synd att regelverket inte verkar föra utvecklingen framåt utan att det är rätt klassiskt. Numera är jag intresserad av hur regelverk skapas så att de känns moderna och fräscha, sammankopplade med spelets ambition och målsättning, samt ger stöd för både spelare och spelledare att spela just det spelet som spelas. Dock tröttnar jag snabbt på indie-köret - jag vill ha visst mått av simulationism (även om det är lite), lite crunch men mycket känsla av att reglerna är gjorda för spelet som spelas. Kan tilläggas att mycket få spel får godkänt av mig på den fronten dock.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Intervjun var halvintressant och väldigt lång med upprepningar. Jag tycker det verkar vara synd att regelverket inte verkar föra utvecklingen framåt utan att det är rätt klassiskt. Numera är jag intresserad av hur regelverk skapas så att de känns moderna och fräscha, sammankopplade med spelets ambition och målsättning, samt ger stöd för både spelare och spelledare att spela just det spelet som spelas. Dock tröttnar jag snabbt på indie-köret - jag vill ha visst mått av simulationism (även om det är lite), lite crunch men mycket känsla av att reglerna är gjorda för spelet som spelas. Kan tilläggas att mycket få spel får godkänt av mig på den fronten dock.
Jag ska inte sticka under stol med att jag ar betydligt mer intresserad av att skapa spelvarldar an spelsystem, vilket sakert marks i Wolframfastet. Eftersom jag ar bade nyfiken och tamligen prestigelos vore det kul att fa hora vad/hur du anser att jag borde ha gjort istallet? Jag tar garna emot feedback som gor mina pahitt mer intressanta.
 
G

Guest

Guest
Gick och köpte mig nya Fenix idag. Bladerunner artikeln har gett mig en anledning till att läsa genom Noir, som jag haft hemma sen det kom. Sandukar har aldrig lockat mig, men detta är hur bra som helst!

Tackar för en underbar artikel och framförallt en god anledning till att testa Noir.

Trevlig helg!
 
Top