Nekromanti [ÅM2013] Punkt 9: Styrelsens ansvarsfrihet

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
I den här punkten kommer vi besluta om 2012 års styrelses ansvarsfrihet.

Ansvarsfrihet innebär att årsmötet är nöjt med vad styrelsen redovisat, och tycker att man i stort sett skött sitt jobb. Man kan bara beviljas ansvarsfrihet för det som redovisats. Om det till exempel skulle framkomma i en förening att den ekonomiska berättelsen inte stämmer, utan styrelse har spelat bort alla pengarna, så kan de inte peka på beslutet om ansvarsfrihet och ha ryggen fri.

Att inte bevilja ansvarsfrihet är en allvarlig anklagelse – jag får erkänna att jag inte själv är säker på den exakta graden, men jag har flera gånger fått höra att det i princip bör följas av polisanmälan för förskingring eller liknande.

Med det sagt är den här tråden ett bra ställe att lyfta synpunkter och klagomål på styrelsens arbete – var bara beredda på att det ska mycket till för att sedan motivera att rösta nej i frågan.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag tänker öppna en röstning redan nu, eftersom jag märkt att ni gillar att bifalla saker direkt. Däremot kommer jag att hålla den öppen till 48 timmar efter att punkterna 6, 7 och 8 är klubbade (dvs verksamhetsberättelsen, den ekonomiska d:o och revisorernas d:o).

Kan vi bevilja 2012 års styrelse ansvarsfrihet?
Svara på ett tydligt sätt så framgår det nog.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pilzeman said:
Att inte bevilja ansvarsfrihet är en allvarlig anklagelse – jag får erkänna att jag inte själv är säker på den exakta graden, men jag har flera gånger fått höra att det i princip bör följas av polisanmälan för förskingring eller liknande.
Som jag förstått det skulle en situation där styrelsen inte beviljats ansvarsfrihet kunna bero på att revisorer och styrelse inte hunnit reda ut tveksamheter. Efter noggrannare granskning kan sedan styrelsen befrias från ansvar vid ett senare tillfälle, till exempel på ett extrainkallat årsmöte. Förutsatt att granskningen visar att tveksamheterna inte var så tveksamma.

Hursomhelst, praxis är att årsmötet alltid går på revisorernas linje. Därför känner jag att det är lämpligt att påminna om att revisorerna har rekommenderat ansvarsfrihet för avgående styrelse.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
Att inte bevilja ansvarsfrihet är en allvarlig anklagelse – jag får erkänna att jag inte själv är säker på den exakta graden, men jag har flera gånger fått höra att det i princip bör följas av polisanmälan för förskingring eller liknande.
Med ansvarsfrihet menas normalt ekonomisk ansvarsfrihet, d.v.s. revisorerna ska ha något att anmärka på i sin berättelse (vilket de inte haft).

Men det gör inget om vi utvidgar begreppet lite.
Kort sagt: har ni varit missnöjda med styrelsens arbete under det gångna året är detta platsen att lufta era åsikter på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Kan vi bevilja 2012 års styrelse ansvarsfrihet?
Ja.

Pilzeman said:
eftersom jag märkt att ni gillar att bifalla saker direkt.
Jag menade inte att jäkta på när jag började svara på saker i förväg, men det är ju kul när det går undan =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pilzeman said:
Jag tänker öppna en röstning redan nu, eftersom jag märkt att ni gillar att bifalla saker direkt. Däremot kommer jag att hålla den öppen till 48 timmar efter att punkterna 6, 7 och 8 är klubbade (dvs verksamhetsberättelsen, den ekonomiska d:o och revisorernas d:o).

Kan vi bevilja 2012 års styrelse ansvarsfrihet?
Svara på ett tydligt sätt så framgår det nog.
JA!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Nu har punkterna 6, 7 och 8 klubbats, och alla berättelser lades till handlingarna. Omröstningen om styrelsens ansvarsfrihet avslutas om 48 timmar från och med nu.
 
Top