Nekromanti [ÅM2013] Punkt 15.2: Övriga frågor

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Tänkte ta och öppna den här punkten. Ordet är fritt.

Om jag får inspiration kanske jag återkommer hit med lite exempel på saker man kan ta upp på en "Övriga frågor"-punkt, för det är inte så självklart. Om någon annan med mötesvana vet det får de gärna berätta också.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
"Övriga frågor" kan vara lite vad som helst. Tanken är väl egentligen att punkten är till för motioner som inkommit efter motionsstopp; eftersom mötesdeltagarna då inte tagit del av frågorna i möteskallelsen så kanske inte tillräcklig tid har givits för diskussioner och kritisk granskning. Därför krävs i regel 2/3 majoritet för att bifalla en Övrig fråga, jämfört med enkel majoritet för en vanlig motion.

Eftersom många föreningar idag skickar ut årsmöteskallelsen digitalt, och många dessutom diskuterar frågor löpande i forum, så har punkten litegrann tappat sitt värde som uppsamling för sena motioner. Det mesta hinner helt enkelt diskuteras ändå och det är sällan det framkommer yrkanden som är så komplexa att tiden inte räcker till. Ännu mer så blir naturligtvis situationen när man kör ett årsmöte av den här varianten, där själva mötet kan pågå uppåt en månad och därför ge gott om tid att diskutera och revidera samtliga förslag.

Många möten jag varit på har istället använt Övriga frågor som en punkt där man kan ta upp diskussionsfrågor, dela med sig av viktiga erfarenheter eller liknande. Saker som egentligen inte kräver ett beslut, helt enkelt. I vissa fall kan man fråga sig om det är punkter som hör hemma i ett årsmötesprotokoll, men olika föreningar har olika traditioner och praxis där.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag kommer stänga den här punkten samtidigt som det sista beslutet i de anra puntkerna är fattat, dvs revisor- och valberedningsvalen. Om inget annat sagts här innan dess, alltså.
 
Top