Nekromanti [ÅM2012] Kommande året (punkt 11-12)

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
I den här tråden avhandlas punkterna 11 och 12, dvs det nya årets verksamhetsplan och budget (inkl beslut om medlemsavgift).

11. Årets verksamhetsplan

Styrelsens förslag ser ut så här:

Styrelsen said:
Verksamhetsplan för 2012:
Föreningen ska under verksamhetsåret 2012 delta i och stödja forumet och communityt www.rollspel.nu.
Föreningen skall arrangera Indierummet på GothCon 2012.
Detta är ett förslag, och jag vill öppna punkten för diskussion ett tag innan vi försöker gå till beslut.

12. Årets budget och fastställande av medlemsavgift

Styrelsen said:
Budget för 2012:
Planerade inkomster: 0 kr
varav Medlemsavgift: 0 kr
Planerade utgifter: 0 kr
Som kommentar, då jag själv just börjat läsa lite ekonomi: den som kan spnt här har säkert mängder med invändningar i hur den är formulerad och organiserad, men poängen går fram: vi har inga pengar och väntar oss inte, och inte heller planerar för, att ha några pengar.

Samma sak gäller här: det är ett förslag och ordet är fritt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: [ÅM2012] Kommande året

Jag har två frågor:

[1] Om vi har öppnat ett bankkonto, finns det inte någon avgift för det?

Den bör väl i så fall finnas med på kostnadssidan. (Även om det skulle vara så att den avgiften täcks av en frikostig "donation" från kassören. :gremwink: Vilket då å andra sidan kan finnas med på inkomstsidan... )

[2] Sajten har ju kostnader, domänkostnaderna, pengar för utveckling och lite sånt, som jag förstår tidigare har täckts delvis genom att Gardner lade ut en del ur egen ficka och dels med donationer. (Och fanns det nån liten administrativ avgift hos Sverok?)

Det finns ju så klart inget krav på att föreningen måste överta den hanteringen, men den skulle kunna.

Jag är mest intresserad av att höra - lite historiskt, så att säga - varför det nu är som det är* och om det finns några starka skäl till att vi är kvar vid det här upplägget (om jag alltså förstått det rätt...)

Jag kommer inte att propsa på att styrelsen gör någon ändring här och nu, men det är en sak vi skulle kunna ta upp som en del av diskussionen om mål och syfte. (För om det nu ändå är en utgift som måste lösas, så kanske föreningen a) ger lite mer stadga åt att det faktiskt görs och b) skulle ge föreningen ett tydligt - om än kanske inte roligt och inspirerande... - mål i enlighet med syftet att stödja forumet.)

* Jag tycker mig ha uppfattat att det kanske fanns en motsättning mellan att det från början var ett privat projekt från Gardners sida, som föreningen inte ville "ta över". Men om jag fattat det rätt, så har ju den situationen ändå ändrats nu.

(Och för den som tycker att fråga 2 mer hör hemma under punkt 10 på dagordningen, så svara gärna i den tråden så migrerar vi dit...)

Notis från solvebring: Jag ber tusen gånger om ursäkt för att ha sabbat det här inlägget lite. Jag skulle citera det, råkade trycka på "Ändra" och skrev över allt det som Sapient skrivit. Genom att gå bakåt lyckades jag återställa det till dess ursprungliga form, nästan. Sapient citerade Pilzeman om bankkontot också och det var den biten jag inte fick med nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [ÅM2012] Kommande året

Sajten har omkostnader, men dessa betalas av Redaktionen (eller Gardener?).
Gardener har inte haft så mycket att göra med sajten de senaste åren, det är i princip redaktionen som har drivit sajten de senaste åren.
Jag tror inte att någon vill att Föreningen ska ta över jobbet från Redaktionen - om det har uppfattats så är det ett internt skämt som gått överstyr.
Jag TROR att det har varit snack om att vi ska välja redaktionen som styrelse - men Redaktionen vill inte driva en förening, de vill driva en sajt - tyvärr accepterar SVEROK bara föreningar.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] Kommande året

De pengar som behöver betalas för sidan, siffran 100 kr per år dök upp senast det diskuterades, betalas för närvarande av redaktionen med sponsorpengar.

Jag ser det inte som ett realistiskt alternativ att betala den på något annat sätt, så det föreningen skulle kunna uppnå med att gå in och ta över skulle vara att smälta samman redaktionen och föreningen, och sedan fortfarande ta in sponsorpengar för att täcka den kostnaden.

Som du skriver i andra tråden skulle en sådan sak handla om diskussion med redaktionen, stöd hos både föreningsmedlemmarna och alla icke-anslutna forumiter, och sedan stadgeändring så jag skjuter gärna den frågan på obestämd framtid – till exempel tills redaktionen tycker det är aktuellt. Jag delar den syn som finns om att den typen av saker sköts bättre odemokratiskt, så om de vill och kan hålla sig fristående tycker jag de ska det.


Angående historik har jag fattat det så här: förr hade Gardener allting själv, inklusive att allt låg på hans egen server. När det behövdes pengar tog han in donationer. Vid något tillfälle gick det inte längre att ha dem hemma hos sig, så efter lite letande fick han en specialdeal med driftsansvarig på Sverok om att använda deras server. Föreningen bildades för att vi skulle ha någon koppling till Sverok. När Gardener sedan lämnade det hela tog redaktionen över att ha hand om donationspengarna och betala domän-fakturan. Där är vi nu.

Någon som vet bättre får hemskt gärna rätta mig eller fylla i.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [ÅM2012] Kommande året

Sapient said:
[1] Om vi har öppnat ett bankkonto, finns det inte någon avgift för det?
Nix. Vi har ett föreningskonto. För att förklara på bästa sätt citerar jag Sveroks Wiki:
Föreningskonto
De flesta banker har en typ av enkla konton som inte kostar något att ha och det innebär också att de ger ingen eller väldigt lite ränta. Dessa konton är bra för föreningar som bara vill ha ett säkert ställe att förvara pengarna på. De flesta föreningar klarar sig med ett sådant och den låga räntan gör inget eftersom pengarna förhoppningsvis ändå ska användas i verksamheten så fort som möjligt. Enklaste sättet att skaffa ett sådant konto är att gå in till en bank och be att få ett. De brukar vilja ha ett protokollsutdrag som visar vilka personer som har rätt att hämta ut pengar på kontot (firmatecknare kallas dessa) samt att man fyller i en blankett. Man kan också behöva ta med föreningens stadgar. Föreningen måste utse en myndig firmatecknare eftersom de inte accepterar att omyndiga öppnar konto åt en förening. Det går bra att utse en förälder till firmatecknare om det inte finns någon myndig i föreningen.
Nedanstående gäller när detta skrivs 2010. Det kan ändras med tiden men ger än då en fingervisning om hur det ser ut. För tillfället rekommenderar Sverok inga andra bankkonton än de föreningarna får öppna upp via Sveroks avtal med Nordea. Anledningen till att inga andra banker rekommenderas är att fler och fler banker har gjort sig av med sina föreningskonton och det är väldigt svårt att veta vad som gäller från bankkontor till bankkontor.

Nordea
Föreningar kan öppna bankkonton hos nordea via Sverok. Det öppnade kontot är 2010 gratis för föreningar. Kontot kommer dock stå på Sverok och inte på föreningen, men föreningen får förfoganderätt.
... Och jag frågade just Sverok.folket om någon ändring angående den kostnadsfria dealen har gjorts och det har det inte. Bankkontot är kort sagt konstnadsfritt som landet ligger just nu och har så varit sedan start.

Sapient said:
Sajten har ju kostnader, domänkostnaderna, pengar för utveckling och lite sånt, som jag förstår tidigare har täckts delvis genom att Gardner lade ut en del ur egen ficka och dels med donationer. (Och fanns det nån liten administrativ avgift hos Sverok?)
Om ska inte svära på något - Dante är mannen med full koll - men jag tror att de enda utgifterna såsom sidan är nu, med hosting hos Sverok och så, är domänkostnaden vilken är betalt för en längre tid framöver. Har för mig att det ser ut så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [ÅM2012] Kommande året

Pilzeman said:
Angående historik har jag fattat det så här: förr hade Gardener allting själv, inklusive att allt låg på hans egen server. När det behövdes pengar tog han in donationer. Vid något tillfälle gick det inte längre att ha dem hemma hos sig, så efter lite letande fick han en specialdeal med driftsansvarig på Sverok om att använda deras server. Föreningen bildades för att vi skulle ha någon koppling till Sverok. När Gardener sedan lämnade det hela tog redaktionen över att ha hand om donationspengarna och betala domän-fakturan. Där är vi nu.

Någon som vet bättre får hemskt gärna rätta mig eller fylla i.
Tror det stämmer bra med verkligheten.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,903
Location
Stockholm
Re: [ÅM2012] Kommande året

Som Pilzeman redan tagit upp: Redaktionen anser att Rollspel.nu sköts bäst i »odemokratisk« regi. Åtminstone tills någon presenterat en faktisk plan för hur föreningen skulle sköta driften.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Ingen verkar ha något använda på styrelsens förslag till verksamhetsplan och budget. Vi försöker gå till beslut.

Pilzeman said:
11. Årets verksamhetsplan
Styrelsens förslag ser ut så här:

Styrelsen said:
Verksamhetsplan för 2012:
Föreningen ska under verksamhetsåret 2012 delta i och stödja forumet och communityt www.rollspel.nu.
Föreningen skall arrangera Indierummet på GothCon 2012.
Finns det någon emot att anta styrelsens förslag på verksamhetsplan? Om ingen har invänt inom två dygn, dvs innan 28/1 13:30, finner jag den antagen.

Pilzeman said:
12. Årets budget och fastställande av medlemsavgift

Styrelsen said:
Budget för 2012:
Planerade inkomster: 0 kr
varav Medlemsavgift: 0 kr
Planerade utgifter: 0 kr
Finns det någon emot att anta styrelsens förslag på budget? Om ingen har invänt inom två dygn, dvs innan 28/1 13:30, finner jag den antagen.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Pilzeman said:
Ingen verkar ha något använda på styrelsens förslag till verksamhetsplan och budget. Vi försöker gå till beslut.

Pilzeman said:
11. Årets verksamhetsplan
Styrelsens förslag ser ut så här:

Styrelsen said:
Verksamhetsplan för 2012:
Föreningen ska under verksamhetsåret 2012 delta i och stödja forumet och communityt www.rollspel.nu.
Föreningen skall arrangera Indierummet på GothCon 2012.
Finns det någon emot att anta styrelsens förslag på verksamhetsplan? Om ingen har invänt inom två dygn, dvs innan 28/1 13:30, finner jag den antagen.

Pilzeman said:
12. Årets budget och fastställande av medlemsavgift

Styrelsen said:
Budget för 2012:
Planerade inkomster: 0 kr
varav Medlemsavgift: 0 kr
Planerade utgifter: 0 kr
Finns det någon emot att anta styrelsens förslag på budget? Om ingen har invänt inom två dygn, dvs innan 28/1 13:30, finner jag den antagen.
Jag finner båda förslagen antagna.
 
Top