Nekromanti [ÅM2012] Föreningens form och syfte (punkt 10)

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
10. Föreningens form och syfte

Vad exakt den här föreningen gör kan var svårt att greppa.

Föreningen, som samlad grupp av medlemmar, har vi aldrig gjort någonting alls mer än att skriva i mötestrådar.

Föreningen, som arrangör eller kommitté, har inte heller ordnat någonting som medlemmarna har kunnat besöka, och inget arrangemang har hittills börjat som idé inom föreningen och sedan blivit verklighet.

Föreningens främsta syfte har varit, och är, att se till att forumet som förbinder oss alla har någonstans att vara. Vi ligger på Sveroks servrar, och deras enda krav på motprestation är att vi är en förening och på så sätt visar att vi hör samman med dem.

Efter det innoficiella medlemsmötet för ett tag sedan, när dessa frågor började lyftas igen efter att det varit ganska tyst om föreningen ett tag, talade jag med Sveroks föreningsansvarige på telefon. Då gick det upp för mig att jag hade haft för höga krav på hur "aktiv" en förening behövde vara för att kunna redovisa aktivitet. I mina ögon hade föreningen under hela 2011 lyckats med att inte göra någonting alls. Men det är inte sant.

Det Emma sa som fick mig att tänka om var just en sak angående att redovisa verksamhet: "Det kan vara så enkelt som att skriva vilka spel man har spelat." Och spelat spel har vi ju tusan gjort. Den här föreningen ska jämföras med ett stort kompisgäng som alltid hänger på samma fritidsgård tillsammans och ibland spelar spel. Föreningen som sådan arrangerar inget eget. Fritidsgården sköts separat, men får stöd av Sverok. Föreningens medlemmar spelar ofta spel med andra som hänger där, som inte är medlemmar. Men detta är tillräckligt mer än väl existensberättigande för att fortsätta finnas.

När det var som värst pratades det mycket (och jag är definitivt skyldig) om att förenigen var meningslös för att vi inte gjorde något. Detta är inte längre en fråga. Den verksamhet vi redan nu kan redovisa är att föreningens medlemmar deltar i diskussioner på forumet rollspel.nu, samt i bl.a. de varulvsspel som ofta hålls där. Det räcker.



Den här punkten handlar nu om vad vi vill göra mer.

Indierummet på GothCon

Jag och Bunny har tagit på oss att arra indierummet för föreningens räkning på GothCon i påsk. Hur mycket, och hur, det kommer märkas att det är just Föreningen WRNU och inte bara "Arvids polare Jonatan och Björn" som tagit över, är inte säkert.

Den här typen av arrangemang går att göra på andra ställen också. Det handlar egentligen mest om att synas och hitta. Föreningen och forumet syns på konventet, folk hittar hit. I gengäld kan den eller de som ska arra enkelt och naturligt använda forumet för att hitta hjälp, spelledare, spelare och idéer.

Forumöl och repetikon
Jag har aldrig varit på någon av dessa, så någon annan borde egentligen prata om dem, för annars säger jag något dumt.

Föreningen har inget särskilt, mätbart, att erbjuda till den som arrangerar sånt här. Vi kan inte ge pengar, lokaler eller så. Däremot sker redan planeringen på forumet, och det är arr för och med forumiter. Så länge "de som håller i repetikon" och "föreningen" är skilda grupper finns det inget hårt och kallt argument för att sammanfoga dem, men det skulle liksom vara naturligt. Jag har egentligen inte mer att säga än så. Någon sa i förra diskussionen att (orkar inte söka upp exakt citat) "ärligt talat, forumöl och repetikon klarar sig rätt bra utan föreningen". Det är sant. För mig är det helt en fråga för arrangörerna – vill de hålla sig utanför föreningen kan vi inte göra något. Vill de däremot göra något stort och fint av föreningen, vore det himla roligt.



Jag har inget mer att prata om just nu. Diskussionen är jättefri.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Jag tänker såhär:

Föreningen möjliggör för rollspel.nu att existera i nuvarande form => på rollspel.nu planeras träffar och spelas forumspel => föreningen stödjer forumölen, repetikon och varulvsspelen.

Vi kan självklart inte tvinga någon att säga att ens arrangemang är förenings-stött. Men vill man säga att ens arrangemang är stött av föreningen, så finns det ju inget som hindrar det.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Den spelgrupp jag spelar i nu, har träffats genom forumet (i huvudsak iaf.) och använder forumet som huvudsaklig plattform för att bestämma speltillfällen et.c. Den är inte organiserad på något annat sätt.

Jag skulle säga att det är en "wrnu-aktivitet" i den meningen att den sannolikt inte hade kommit till stånd annars. (Inte den här konstellationen osv. )

Men det svåra är ju dock att kunna rapportera detta till Sverok. Det finns inget - och bör inte finnas något - krav på "återrapportering" av sådana spontana aktiviteter (eftersom det vore att tvinga på besökare - medlemmar eller icke-medlemmar - en byråkratisk apparat, vilket skulle skada syftet).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Det här är kniviga saker och jag har inget att tillföra just nu. Dock önskar jag lägga till föreningens presentation av sig själv på sin Sveroksida. Det kanske kan ge ytterligare perspektiv. Så här beskriver vi oss för tillfället:
Föreningen WRNU är en ideell, Sverok-bunden förening vars syfte är att främja och utveckla Rollspels-Sverige genom hemsidan och forumet Rollspel.nu. Vårt främsta intresse ligger i bordsrollspel och vår knutpunkt är Rollspel.nu. Föreningen består av individer med ett intresse för bordsrollspel samt viljan att stödja hemsidan, forumet och dess deltagare. Våra aktiviteter har därför mestadels - notera dock att alternativen är varierande - en webbaserad utgångspunkt. Verkliga träffar förekommer naturligtvis också fast i mindre utsträckning med tanke på den virtuella knutpunkten. Så ser i alla fall den nuvarande planen ut.

Det bör därför förtydligas att Föreningen WRNU och Rollspel.nu inte är samma sak. Föreningen är ideellt baserad och har inget ägaransvar över hemsidan eller dess forum. Det är inte heller så att medlemskap på forumet - communityn - och föreningen är sammanbundet. Föreningen WRNU och webplatsen Rollspel.nu är med andra ord två separata saker. Kopplingen Föreningen WRNU och Rollspel.nu ligger i hemsidans syfte som mötesplats för medlemmarna och föreningens vilja att stödja hemsidan.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Sapient said:
Den spelgrupp jag spelar i nu, har träffats genom forumet (i huvudsak iaf.) och använder forumet som huvudsaklig plattform för att bestämma speltillfällen et.c. Den är inte organiserad på något annat sätt.

Jag skulle säga att det är en "wrnu-aktivitet" i den meningen att den sannolikt inte hade kommit till stånd annars. (Inte den här konstellationen osv. )

Men det svåra är ju dock att kunna rapportera detta till Sverok. Det finns inget - och bör inte finnas något - krav på "återrapportering" av sådana spontana aktiviteter (eftersom det vore att tvinga på besökare - medlemmar eller icke-medlemmar - en byråkratisk apparat, vilket skulle skada syftet).
Jag håller med. Att sånt här överhuvudtaget finns är något man kan ta upp i verksamhetsberättelse och allmänt framhålla som en av vinsterna med föreningen, men utan att kvantifiera det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Sapient said:
Jag skulle säga att det är en "wrnu-aktivitet" i den meningen att den sannolikt inte hade kommit till stånd annars. (Inte den här konstellationen osv. )
Jag håller med, men det finns ytterligare en skillnad:
Jämför t.ex. Repetikon med spelgruppen.
Repetikon är en öppen tillställning, vem som helst får komma.
Spelgruppen är sluten, man får inte vara med om man inte blir inbjuden.
Det grundläggande kravet för en forumstillställning är väl ändå att det är öppet.
Däremot är det helt OK att nämna att flera spelare har hittat varandra genom rollspel.nu och startat spelgrupper.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

DanCon kan sägas vara ett föreningsarrangemang enär det arrangeras av en föreningsmedlem.

Att resten av föreningen inte är inblandad spelar liksom ingen roll då arrangören inte behöver någon hjälp eller ekonomisk kompensation.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Om du vill räknar vi DanCon som en forumstillställning, deltagarbwgränsningen beror ju på platsbrist, onte för att du inte vill ha folk där
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Dante said:
DanCon kan sägas vara ett föreningsarrangemang enär det arrangeras av en föreningsmedlem.

Att resten av föreningen inte är inblandad spelar liksom ingen roll då arrangören inte behöver någon hjälp eller ekonomisk kompensation.
@Dante:
Sant. Påminn mig när konventet är till ända så ska jag slänga in en verksamhetsnotis om det i vår databas hos Sverok.

@ Alla:
Jag har förövrigt tänkt ta upp ungefär samma arrform kring forumsspelen. Min tanke var att så fort folk som är medlemmar i föreningen håller i varulvsspel och dylika så kan de ju öppna spelet/tråden i föreningens namn. På så vis har vi synlig aktivitet.

Vad gäller syfte så kan vi väl antingen ha det som vi har det i stadgarna nu; eller så kan vi väl köra på något enkelt "Främja rollspelshobbyn med stöd av sidan Rollspel.nu" eller "Främja rollspelshobbyn i samarbete med sidan Rollspel.nu".

... Svårare än så behöver det inte vara vad det gäller att formulera oss. Vad det sedan handlar om rent praktiskt är att vi träffas, rollspelar, stödjer rollspel och verksam för spridning av rollspel genom att stödja och samarbeta med den här sidan. Behöver vi krångla mer?

Ändrar vi uttryckligen vårt syfte måste vi väl förövrigt göra stadgeändringar eftersom vårt syfte ingår där?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

solvebring said:
@ Alla:
Jag har förövrigt tänkt ta upp ungefär samma arrform kring forumsspelen. Min tanke var att så fort folk som är medlemmar i föreningen håller i varulvsspel och dylika så kan de ju öppna spelet/tråden i föreningens namn. På så vis har vi synlig aktivitet.

Vad gäller syfte så kan vi väl antingen ha det som vi har det i stadgarna nu; eller så kan vi väl köra på något enkelt "Främja rollspelshobbyn med stöd av sidan Rollspel.nu" eller "Främja rollspelshobbyn i samarbete med sidan Rollspel.nu".

... Svårare än så behöver det inte vara vad det gäller att formulera oss. Vad det sedan handlar om rent praktiskt är att vi träffas, rollspelar, stödjer rollspel och verksam för spridning av rollspel genom att stödja och samarbeta med den här sidan. Behöver vi krångla mer?

Ändrar vi uttryckligen vårt syfte måste vi väl förövrigt göra stadgeändringar eftersom vårt syfte ingår där?
Som du säger - vi ska inte krångla till det.
Normalt när ett varulvspel startar finns en lista på deltagarna:
AAA
BBB
CCC


Den som arrangerar varulvspelet lägger helt enkelt till "medlem" efter användarnamnet för de som är medlemmar:
AAA
BBB (Medlem)
CCC


Förhoppningsvis får det resultatet att deltagarna som inte är medlemmar vill gå med.

Att skriva något i stil med att det är ett "föreningsspel" tror jag bara har en avskräckande effekt - de som inte är medlemmar vågar inte delta just för att de inte är medlemmar.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: [ÅM2012] 10. Föreningens form och syfte

Det bör därför förtydligas att Föreningen WRNU och Rollspel.nu inte är samma sak. Föreningen är ideellt baserad och har inget ägaransvar över hemsidan eller dess forum. Det är inte heller så att medlemskap på forumet - communityn - och föreningen är sammanbundet. Föreningen WRNU och webplatsen Rollspel.nu är med andra ord två separata saker. Kopplingen Föreningen WRNU och Rollspel.nu ligger i hemsidans syfte som mötesplats för medlemmarna och föreningens vilja att stödja hemsidan.
Jag vill här annonsera att jag i tråden "Kommande året", punkt 12 (Årets budget och fastställande av medlemsavgift) ställt en fråga som har viss bäring på diskussionen. (Jag är dock, i den andra tråden, mest ute efter informationen...)

Med tanke på att Gardner nu lämnat och att redaktionen tagit mer ansvar för sajten, kanske det är motiverat att diskutera om föreningen ska kliva in och ta mer ansvar för sajten? (Alltså förändra förhållandet, blir "mer ägare", så att säga.)

Jag kan se för- och nackdelar - men det skulle åtminstone ge föreningen ett mer konkret syfte, att DRIVA sajten.

(Och då detta kan bedömas kräva en stadgeändring och i vilket fall kanske inte bör avgöras i ett, trots allt, slutet årsmöte, och förmodligen kräver att andra inblandade är med på noterna, så är det främst diskussionen jag är ute efter här.)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Detta var aldrig någon beslutspunkt, men det kändes som att den gjorde gott i att lufta en del tankar. Nu är dock mötet klart, så vi får nöja oss så – även om det är fritt fram att diskutera sådär i största allmänhet. Det är väl det vi har föreningsforumet till.

Härmed stänger jag punkten.
 
Top