Nekromanti Ålder och erfarenhet [nu även DoD6]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
<div style="margin: 0em 3em; padding: 1em 0.5em; font-style: italic; border: solid 1px #000000; border-width: 1px 0px">Balans krävs för att ordning ska existera, således har de skapande krafterna, av människorna kallade gudar, gjort en överenskommelse med de destruktiva att det levande till slut ska förstöras. När årstiderna bytts av tillräckligt många gånger smittas den levande varelsen av en sjukdom, som bär namnet ”åldrande”, som har en dödlig utgång. För var år som går så försvagas individen tills denne helt förfallit. Magiker kan, genom att offra ett Psykespoäng kan de undslippa åldrandets effekter, så därför betraktas de med oväna ögon av gudarna eftersom det rubbar balansen som de byggt upp.</div>

Funderar på åldersregler. Just nu så ger jag minus till Fysik (styrka + storlek), Smidighet och Vaksamhet. Jag funderar på att ge färre äventyrspoäng till "sjuklingarna" också, eftersom man inte kan lära en gammal hund att sitta. Eller ja, den egentligen anledningen är att man kan träna upp sina grundegenskaper med äventyrspoängen, vilket gör att personen blir odödlig.

Känns det för komplicerat att ge mindre äventyrspoäng till åldringar?

---

Utöver detta så kan jag säga att jag har byggt ett levelsystem, fast utan att ha fasta levels. Jag använder till och med Riotminds term "Äventyrspoäng", då det faktiskt är ett bra namn. Den intresserade kan klicka sig vidare och spana in kapitlet "Att utvecklas".

/Han som var tvungen att göra om erfarenhetsreglerna, när han väl använde dem
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Känns det för komplicerat att ge mindre äventyrspoäng till åldringar?
Inte direkt men kanske lite taskigt mot de som spelar gamlingar. Varför inte bara bestämma att man efter en viss ålder inte får bättra på sina grundegenskaper med äventyrspoäng?

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Känns det för komplicerat att ge mindre äventyrspoäng till åldringar?
Inte för komplicerat, men missriktat. Det är tillräckligt många som inte vill spela åldringar redan, gör det inte ännu svårare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...sen tycker kanske inte jag att det är genre-mässigt... i fantasy är det ju sällan en nackdel att vara gammal, tvärom. Fantasylitteraturen är ju smockfull med senior citizens som kan sparka de flesta ungtuppars stjärt. ;-)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"...sen tycker kanske inte jag att det är genre-mässigt..."
Jag tycker det är genremässigt, eftersom jag tänker mig ärrade veteraner som har sina stordåd i minnet. Veteraner som lägger svärdet på hyllan och ägnar resten av sitt liv till att ta det lugnt. Gamlingar som berättar sagor för barnen.

Jag vill inte ha en massa fyrtioplussare som springer omkring och tror att de är tuffa. :gremwink:

/Han som får fundera om han ens ska ha sådana åldringsregler (mestadels för att han inte får in dem smidigt) och som då får slänga in ålder som sjukdom i alvernas beskrivning istället (över varför de är odödliga)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
he he.. kom hit så ska jag sopa mattan med dig, pojkspoling ;-)

nej allvarligt talat... snubbar som Aragorn och Theoden exempelvis är ju rejält gamla, men man får intrycket av att de kan mosa vilken 20-åring som helst... för inte tala om Obi wan eller Yoda. Eller Conan när han blivit kung, ingen skröplig gubbe.. eller Arthur. I en fantasyvärld så verkar inte hjältar åldras på samma sätt som andra. Fast du gör ju som du vill i din värld såklart.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Hjältar och ålder

"I en fantasyvärld så verkar inte hjältar åldras på samma sätt som andra."
Jag har en hjälteförmåga som stannar upp åldrandet. Fast allt det här med hjälteförmågor måste jag ta och ta mig en funderare på. Jag funderar på att göra förmågorna från regelrätta bonusar till att inkludera de mer i skapandet av historien. Jag har redan döpt om hjältepoäng till ödespoäng med tillägget att spelarna kan skapa prylar i historien med ödespoängen. Om jag orkar sätta mig ner och bearbeta förmågorna, så kommer jag att döpa om de till ödesförmågor istället.

/Han som ska fundera över hjältetemat
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Känns det för komplicerat att ge mindre äventyrspoäng till åldringar?
Inte komplicerat kanske, jag menar äventyrspoäng som äventyrspoäng.
Dock så kanske man kan binda upp vissa poäng till att de som vill spela äldre karaktärer till vissa färdighter, elelr nåt sådant. Ett exempel på vad jag menar är at man kanske spelar en gammal svärskämpe, som numera dragit sig tillbaka, då kan man kansek ksäta ut vissa poäng på färdigheten "lära ut svärt."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Det blev att jag tar bort åldersreglerna. Tillhör ändå inte hjältegenren. Jag kommer att ta och baka in det om ålder som sjukdom i alvbeskrivningen och i en hjälteförmåga där man är immun mot alla sjukdomar.

/Han som hastar vidare till nästa regel
 
Top