Nekromanti Ålder från början

plu

Veteran
Hej alla Western-fans!
Jag har en liten fundering över hur ni gör med åldern vid skapandet av en karaktär.

Jag menar, det är en ganska stor skillnad mellan att börja vid 16 år, eller vid 35 år. Det finns ju vissa modifikationer på www.rollspel.com, men bara om man är över 30 år.

Vissa kända westernprofiler dödade t.ex. sin första motståndare vid 15 års ålder. Om en spelare vill skapa en 15-årig rollsperson så borde han väl få vissa modifikationer jämfört med en annan som skapar en 25-årig karaktär?

Är det enklast att välja en obligatorisk startålder, säg 20 år, och om man vill spela en yngre rollperson så får man färre egenskaps- och färdighetspoäng?

Jag har själv spelat med en karaktär som började vid 15 års ålder, och jag spelade upp honom till 27-28 år gammal, vilket gav drygt 10 år av erfarenhet. Massor av stridsvana, skador, extremt höga färdighetsvärden, osv. En Wild Bill med vapen, och en mästare på flera andra områden, och redan innan han fyllt 30.

Jag vill helst inte utesluta möjligheten att spela unga rollpersoner, men har lite svårt att hitta något lämpligt sätt att modifiera deras värden.

Tacksam för hjälp och förslag!

Red Dust

Veteran
Min uppfattning i fragan ar att det enklaste sattet ar att valja en alder mellan 20-30 som startalder och ge alla samma poangsumma som i regelboken. Vill man spela en aldre karaktar sa kan man enkelt gora sa att for varje poang over 30 man valjer som startalder sa far man 1 poang mindre pa GE att satta ut (eg. 40, 10 GE-poang mindre, alltsa 115), men 5 fardighetspoang extra istallet per poang (10 GE= 50 Fardighetsp.)

Kruxet blir nar man meckar runt med yngre karaktarer an sa, vill bara papeka att var spelgrupps medelalder ar 31, sa generellt sett spelar ingen en karaktar under 20 arsaldern. En regel man skulle kunna anvanda sig av ar att for varje ar som karaktaren ar under 18 sa far man 2 GE mindre att satta ut (eg. 15 ar=6 GE mindre) och foljande ovanstaende formel 10 fardighetspoang farre per ar under 18 (eg. 15 ar= 30 fardighetspoang farre).

M.v.h.

Red Dust (som skriver fran Storbritannien, darav stavningen).