Nekromanti Åkalla varelser

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vad tyckr ni svårighetsgraden för att summona varelser i F!osg bör vara? Om vi tar t.ex en varelse som är lika bra som en vätte i tre rundor och en varelse lika bra som en ugglebjörn i tre rundor, vad bör svårighetsgraden och därmed också manakostnaden vara? Jag tycker antalet rundor man vill ha varelsen åkallad bör inverka. Kanske kan man få besvärjelsen ett snäpp billigare om man måste charma varelsen för att den ska slåss på ens sida. Jag eftersträvar balans mellan spelare, så att en magiker inte blir så mycket bättre/sämmre än t.ex en krigare. Tack på förhand! :gremsmile:
 

Mandrake

Veteran
Joined
23 Aug 2012
Messages
18
Location
Norra Sorunda
Hmm. Bra fråga. Personligen tycker jag att manakostnaden/svårighetsgraden bör vara baserat på varelsens KP, men då kan de å andra sidan bli obalans om man åkallar en klen varelse som kan dela ut övermäktiga besvärjelser.

Jag kommer inte på något generellt system som funkar för alla varelser, men å andra sidan så handlar ju inte osg så mycket om balans.

Vet inte om jag är så mycket till hjälp här. :gremtongue:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kanske man kan beräkna SGn utifrån summan av alla monstrets stats på något sätt? Om man utgår från typ tre monster i boken, texvätte, skelett och ugglebjörn, och bestämmer SG för dem så blir det inte så svårt att bestämma SG utifrån statssummor på andra varelser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker spontant, utan att tänkt efter egentligen, att kalla på och binda varelser ska vara ganska svårt, nåt för de magiker som specialiserar sig på dylikt.

Typ kalla på och kontrollera:

mindre varelser, kort stund: SG3
mindre varelser, längre stund: SG4
mindre varelser, permanent: SG5

medelstor varelser, kort stund: SG4
medelstor varelser, längre stund: SG5
medelstor varelser, permanent: SG6

stor varelser, kort stund: SG5
stor varelser, längre stund: SG6
stor varelser, permanent: SG7

Osv. Med modifikationer hur vanliga/farliga/etc varelserna i fråga är.

Skjutet från höften, utan djupare funderingar.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack för svaret! :gremsmile: Då var det bara att börja dela in dem efter storlek då. Kort stund: 1t3 rundor- medel: 1t3+3 rundor kanske. Permanenta kanske måste övertalas för att de ska hjälpa till en längre tid. Men jag tycker min formel kanske kan vara lite mer spelmässigt logisk eftersom den bara går efter varelsens farlighet. Kanske kan man använda min formel för att frammana en varelse i 1t3 rundor och vill man ha den längre så gäller att för varje nivå man ökar SGn med får man en extra runda/tärning antal rundor. Så att om jag låter SGn för att frammana något med en ödlemans stats bli 4 får jag ha den i 1t3+ 1 rundor (eller kanske 2t3 om man ska vara en snäll SL). Men då måste jag övertala den att slåss på min sida, annars blir det bara 1t3. Flummig beskrivning? :gremtongue:
 
Top