Nekromanti Äventyrsutvidgande (långt hjälpanrop)

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
För fjorton dagar sedan lyckades jag pussla ihop en lagom trevlig plott till ett spelmöte. Den byggde på lika delar stöld från bla. Eddings (åtminstone var det där det började) och egna ideer. Jag lät min lilla grupp (tre RP) möta en kvinna vars eskort just blivit nedgjord av tiraker (rövare?) - en alviska som visade sig vara nära släkt med drottningen av Soldarn (ok, syster faktiskt). De som de gentlemän (gentlekvinna) lånade sin hand att bli damens eskort till en plats i Sunariskogen där hon skulle möta någon. Mina hjältar hade vissa problem med detta eftersom hennes tidigare eskort faktiskt bestått av Hertig Amirros undersåtar (två riddare med lanser.. ni vet fotfolk) men varande den hon var så ställde de upp - om än med en rad misstankar som rörde de lägsta av tankar som de någonsin haft. (kan någon begripa varför mina spelare inte litar på SLPs?)

Deras misstankar var inte obefogade. Jag hade i avsikt att låta dem hamna i famnen på en rad legoknektar hyrda av Amirro från Jargien... Deras (knektarnas) länk till hertigen var just drottningens syster. Men när de är på väg drabbas de av ett otrevligt åsk och stormväder. De lyckas nå en liten avskild gård i utkanten av Sunariskogen. När de kommer in i huvudhuset så möts de av en otrevlig likdoft och ett övergivet hus. Trots att bara minuter tidigare så har det synts ett tydligt ljussken i fönstret. De beslutar efter att ha funnit ett par skelett liggande i en soffa i köket att sova i uthuset. Där det förövrigt finns gott om plats bland gårdens fyra djur... levande i gott skick. Men inte så mycket som en människa i sikte. Dagen därpå bränner de de döda och beger sig från gården.

Senare efter en del otäcka påhopp finner de en ensam liten alvtös. Några och tio år. Hon talar men ingen förstår vad hon säger. Hon är märklig, inte ens alven i gruppen kan begripa vad för alv hon är. Hon tycks ha drag från alla alver... Sanningen att säga så är de följande överfallen på gruppen från folk som svurit att döda flickan - enär hon är en rest av den sjunde stammen. I dessa anfall dödas drottningens syster. Oturligt nog. Eftersom nu går det åt RPs också så nu måste jag lura dessa att bege sig till en alvstad för att överlämna tösen till alvernas vård.

Men ingen av de nya rp utöver en kvinna har överlevt från första början av äventyret. Goda råd är dyra. Jag sätter kvinnan (min egen rp) som väktare utsatt av någon gud (vilken har jag inte bestämt än) att vaka över henne. Hon i sin tur hyr en av de nya rp. Sedan lyckas jag meddels lock och pock att få den siste in i det lilla gänget eftersom han ska till samma stad. *suckar* Nu vet jag bara att jag måste föra barnet till alvstaden, vad som sker på vägen och vad som väl sker därframme vet jag inte. Jag har bara en rad trådlösa ideer.

Har ni några roliga trådar att väva in i historien??? HJÄLP mig då...

Lady Silver Wolf
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Oj! Det var en komplicerad historia. Nu är iofs jag inte så bra på att komma upp med bra idéer men lite kan jag väl hjälpa.
Du sa att bara din rp överlevt hela äventyret? Det kan vara en anledning för dem att röra på sig om din rp berättar för dem vad som hänt de andra.
Ett annat sätt att verkligen få hela gänget att röra på sig är att låta dem bli jagade. Kanske av ett rövarband eller inhyrda mördare som vill åt alvflickan. Kort sagt, låt dem springa hela vägen in i Sunari och lite till. Det kan nog liva upp stämningen (litegrann i alla fall).
Behövs det fler händelser kan du ju alltid göra någon av rp:na eller alvflickan allvarligt sjuk och sedan förklara (på något sätt) att enda botemedlet finns i alvstaden ni är på väg till.
/images/icons/smile.gif

Henrik Bergvin
 
Top