Första DoD var väl mer stöld än homage, väl? Har för mig de tog en bild från Stormbringer rakt av.Sen har vi åtminstone en homage till Stormbringer.
Übereil
Första DoD var väl mer stöld än homage, väl? Har för mig de tog en bild från Stormbringer rakt av.Sen har vi åtminstone en homage till Stormbringer.
Ja, alltså Stormbringer, originalet, användes under licens av Äventyrsspel på svarta lådan av DoD. Se de hade lov att göra det. Samma med Riotminds användande, det var också på licens.Första DoD var väl mer stöld än homage, väl? Har för mig de tog en bild från Stormbringer rakt av.
Übereil
Aha. Och här har jag gått runt i tron att de bara bankade på att Chaosorium inte hade någon koll på vad som hände i Sverige.Ja, alltså Stormbringer, originalet, användes under licens av Äventyrsspel på svarta lådan av DoD. Se de hade lov att göra det. Samma med Riotminds användande, det var också på licens.
Windheim är en homage eller referens till Stormbringer, via DoD så att säga.
Äventyrsspel hade sällan originalbilder på sina omslag. Det är återbrukade bilder från bokomslag och skivomslag. De beställde tjocka pärmar till låns från bildagenturer och fick sedan reprobilder med posten. Det är därför kopplingen till innehållet ofta är obefintlig. Se t.ex. Trakorien-boken. I Monsterbokens fall tror jag att monstret Lindorm kom till på grund av omslagsbilden.Aha. Och här har jag gått runt i tron att de bara bankade på att Chaosorium inte hade någon koll på vad som hände i Sverige.
Ännu tydligare i romanutgivningen. De hade en katalog av bilder att välja ur, och fick passa ihop det bäst det gick.Äventyrsspel hade sällan originalbilder på sina omslag. Det är återbrukade bilder från bokomslag och skivomslag. De beställde tjocka pärmar till låns från bildagenturer och fick sedan reprobilder med posten. Det är därför kopplingen till innehållet ofta är obefintlig. Se t.ex. Trakorien-boken. I Monsterbokens fall tror jag att monstret Lindorm kom till på grund av omslagsbilden.
Den där bilden. Ascool ... och sedan läste man reglerna...Det är därför Gord the Rogue har bröst.
Innehåller romanen regler?Den där bilden. Ascool ... och sedan läste man reglerna...
Jag tänkte mer Magikerns handbok, eftersom vi pratade om konstreferenser i rollspel.Innehåller romanen regler?
Aha. Och här har jag gått runt i tron att de bara bankade på att Chaosorium inte hade någon koll på vad som hände i Sverige.
Übereil
Korrekt.Äventyrsspel hade sällan originalbilder på sina omslag. Det är återbrukade bilder från bokomslag och skivomslag. De beställde tjocka pärmar till låns från bildagenturer och fick sedan reprobilder med posten. Det är därför kopplingen till innehållet ofta är obefintlig. Se t.ex. Trakorien-boken. I Monsterbokens fall tror jag att monstret Lindorm kom till på grund av omslagsbilden.
Vi anlitade Whelans dåvarande europeiska agent SchlückOmslagsbilderna till DoD'84 och Expert'85 var tagna från omslagen till ett par av Elric böckerna. Så bilderna var antagligen licensierade från bokförlaget, eller direkt från konstnären (Michael Whelan) beroende på vem som kontrollerade rättigheterna för bilderna just då.
Däremot tror jag att bilder återanvändes till annat mest för att man ansåg att man hade rätt att göra det. Därför återkom i princip alla modulomslag till böckerna. Har jag för mig att jag har läst/hört iaf.Aha. Och här har jag gått runt i tron att de bara bankade på att Chaosorium inte hade någon koll på vad som hände i Sverige.
Übereil
Det är ju i och för sig en ganska vanligt förekommande missuppfattning när folk köper bilder (har jag köpt den, äger jag den och kan göra vad jag vill med den).Däremot tror jag att bilder återanvändes till annat mest för att man ansåg att man hade rätt att göra det. Därför återkom i princip alla modulomslag till böckerna. Har jag för mig att jag har läst/hört iaf.
Eller varumärken för den delenDet är ju i och för sig en ganska vanligt förekommande missuppfattning när folk köper bilder (har jag köpt den, äger jag den och kan göra vad jag vill med den).