Äventyr

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om vi bortser från att de flesta äventyr traditionellt består av något att kämpa mot, något att dyrka eller övervinna och något dolt att hitta, hur vill ni att ett äventyr skrivs?

Lista med lösa trådar. Platser, personer, ledtrådar.

Sammanhängande text med förslag på händelseförlopp.

Scener och förslag på hur äventyret ska spelas.

… nåt helt annat, eller blandning av ovanstående.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Jag föredrar ju mysterielösande/utredande, så det här är det jag vill ha:
  • En introduktion som sammanfattar äventyret och ger en eller flera ingångar.
  • En beskrivning av mysteriet, inklusive lösning (alltså som i "vad är sant" inte "vad är det enda sättet för rollpersonerna att agera"). Här behövs ofta en tidslinje. Vem är mördaren? Vad har egentligen hänt? Behövs för att SL ska kunna svara på frågor som inte täcks av materialet.
  • En översiktlig strukturkarta över äventyret. Om strukturen bara är A->B->C->Slutboss är jag nog inte intresserad; jag vill helst ha något mer sånt här. Alltså ett gäng platser och personer, och ledtrådar som kopplar samman dem, och olika sätt att navigera runt.
  • Beskrivningar av platserna och personerna.
    • Inklusive plats/personspecifika utmaningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Följdfråga. Spelar det roll för dig om sammanfattning kommer före eller efter?
Jag föredrar före, helt klart. Jag läser ju äventyr på samma sätt som jag läser böcker, dvs från första till sista sidan. Då känns det för mig naturligt att först få ett ramverk att hänga upp resten av läsningen på, och sedan få mer detaljer om respektive grej. Annars sitter jag ju och måste själv bygga min egen överblick/sammanfattning i huvudet samtidigt som jag läser, och då blir det mer som ett prov – med facit längre bak, då. Tänker jag mig.

Det blir helt enkelt mycket enklare att läsa och komma ihåg grejer om man redan har koll på grunden redan från början. Dessutom kan jag då snabbare avgöra ifall äventyret är något för mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,930
MERP’s äventyr må vara väldigt bristfälliga på så sätt att de är väldigt enkla och generiska, men de har ett bra upplägg som jag i viss mån ofta använder när jag själv skriver äventyr.

Bakgrund: Vad har hänt fram till att rollpersonerna anländer?
Rollpersonernas inblandning: Vilka krokar finns det för rollpersonerna att bli indragna i detta?
Karaktärer: Vilka spelledarpersoner finns och vad är deras motiv?
Belöning: Vad har rollpersonerna att vinna på att börja nysta i äventyret?
Hinder: Vad för slags hinder kan rollpersonerna stöta på?
Platser: Vilka platser är viktiga för äventyret? Här medföljer kartor.
Tänkbara slut: På vilka olika sätt kan äventyret tänkas sluta?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gillar äventyr som:

Inleds med en kort överblick.
Har en sektion som berättar om det är något speciellt att tänka på, eller nåt man behöver förbereda själv.
Har alla relevanta värden och beskrivningar på den plats i äventyret man stöter på dem, och inte bara har en bok/sidhänvisning.
Har allt färdigt, och gärna fler förslag och alternativ.
Är flexibla att ändra om de är för system där rollpersoner kan variera i mäktighetsgrad.
Har bilder som faktiskt illustrerar något från äventyret korrekt.

Jag gillar inte äventyr som:

Inleds med en novell för jag kommer med 99% chans inte att läsa den.
Är en skiss och exempelvis lämnar till spelledaren att ge stats till alla personer, eller att rita en egen grottvåning eller liknande.
Har beskrivningar/stycken att läsa upp för spelarna.

Äventyr kan:

Vara kortfattad beskrivet om det är allt som behövs.
Vara strukturerade på olika sätt så länge det är tydligt hur man ska använda strukturen och beståndsdelarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Jag föredrar ju mysterielösande/utredande, så det här är det jag vill ha:
  • En introduktion som sammanfattar äventyret och ger en eller flera ingångar.
  • En beskrivning av mysteriet, inklusive lösning (alltså som i "vad är sant" inte "vad är det enda sättet för rollpersonerna att agera"). Här behövs ofta en tidslinje. Vem är mördaren? Vad har egentligen hänt? Behövs för att SL ska kunna svara på frågor som inte täcks av materialet.
  • En översiktlig strukturkarta över äventyret. Om strukturen bara är A->B->C->Slutboss är jag nog inte intresserad; jag vill helst ha något mer sånt här. Alltså ett gäng platser och personer, och ledtrådar som kopplar samman dem, och olika sätt att navigera runt.
  • Beskrivningar av platserna och personerna.
    • Inklusive plats/personspecifika utmaningar.
Komplettering:

Saker jag gärna får utskrivet/detaljerat:
  • Beskrivningar av platser
  • Beskrivningar av personer
    • Gärna med gestaltningstips – kroppshållning, talmönster, attityd, värderingar etc
  • Givetvis alla viktiga sanningar (vem som är skyldig, vad som faktiskt hänt, hur saker faktiskt hänger ihop)
Saker jag inte har något emot att improvisera:
  • SLP-stats (jag spelleder inte spel där strid är speciellt vanligt eller behöver balanseras, eller där stats är viktiga)
  • Ledtrådar som faller sig naturliga utifrån händelseförloppet etc.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag föredrar ju mysterielösande/utredande, så det här är det jag vill ha:
  • En introduktion som sammanfattar äventyret och ger en eller flera ingångar.
  • En beskrivning av mysteriet, inklusive lösning (alltså som i "vad är sant" inte "vad är det enda sättet för rollpersonerna att agera"). Här behövs ofta en tidslinje. Vem är mördaren? Vad har egentligen hänt? Behövs för att SL ska kunna svara på frågor som inte täcks av materialet.
  • En översiktlig strukturkarta över äventyret. Om strukturen bara är A->B->C->Slutboss är jag nog inte intresserad; jag vill helst ha något mer sånt här. Alltså ett gäng platser och personer, och ledtrådar som kopplar samman dem, och olika sätt att navigera runt.
  • Beskrivningar av platserna och personerna.
    • Inklusive plats/personspecifika utmaningar.
Jag, som ofta tänker rumsligt, hade velat ha minst en karta över miljön. Är den underförstådd i din genomgång eller tycker du helt enkelt inte att den är nödvändig? Jag är alltså inte kritisk mot ditt upplägg, som jag tror funkar, utan undrar mer hur du tänker.

Funderar även på vad som ska ta mest plats i den skrivna texten. Min högst allmänna observeration är att proportioner i rollspelstexter diskuteras för lite. Vad finns det (för?) mycket av? För mycket rumsbeskrivningar och för få personer? Eller hur ser det dominerande mönstret ut? Varför?
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tror att det även är bra om konflikter kommer fram tidigt i texten. Att olika aktörer (grupper, personer, monster, gudar mfl) vill olika saker driver handlingen framåt. Konflikterna eskalerar för att möjligen till slut upplösas när någon segrar.

Konflikterna kan också kopplas till hemligheter (exempelvis en oväntad resurs), som konflikterna ofta men inte alltid kretsar kring. Att hemligheter existerar betyder också att det finns något att upptäcka i spel. Hemligheter är i sin tur ofta kopplade till konspirationer, som leder till konflikter.

Ett äventyr måste inte innehålla konflikter, hemligheter och konspirationer. Men det är vanliga ingredienser. Hur de ser ut beror på setting och genre. Ett sätt att hantera konflikter, hemligheter och konspirationer är att använda sig av en karta. Vad och vilka finns på de viktiga platserna? Påverkar detta händelserna och RP:s valmöjligheter?
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Jag vill ha färdiga rollpersoner med relationer, deras bakgrund och annat relevant. Och … inte så mycket mer. Finns det spelledarpersoner i äventyret bör de generellt beskrivas på rollpersonernas papper, men man kan även ha en sammanfattning av dem (plus av rollpersonerna) för spelledaren. Lite tips på händelser som spelledaren kan slänga in är också uppskattat, men inget som måste hända. Närapå 100% av informationen i äventyret ska vara på rollpersonernas papper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Jag, som ofta tänker rumsligt, hade velat ha minst en karta över miljön. Är den underförstådd i din genomgång eller tycker du helt enkelt inte att den är nödvändig? Jag är alltså inte kritisk mot ditt upplägg, som jag tror funkar, utan undrar mer hur du tänker.

Funderar även på vad som ska ta mest plats i den skrivna texten. Min högst allmänna observeration är att proportioner i rollspelstexter diskuteras för lite. Vad finns det (för?) mycket av? För mycket rumsbeskrivningar och för få personer? Eller hur ser det dominerande mönstret ut? Varför?
Jag spelar så sällan spel där geografin är speciellt viktig, men om den är det så behövs såklart en karta över den. Samma sak med kartor över platser.

Men för mig så är ju ofta det centrala mysteriet – och då blir kartan över mysteriet (strukturkartan) motsvarigheten till miljökartan. Typ.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag spelar så sällan spel där geografin är speciellt viktig, men om den är det så behövs såklart en karta över den. Samma sak med kartor över platser.

Men för mig så är ju ofta det centrala mysteriet – och då blir kartan över mysteriet (strukturkartan) motsvarigheten till miljökartan. Typ.
Blir det inte relevant VAR ledtrådarna finns? Eller handlar ditt svar oftare om VEM som har ledtrådar eller möjligen NÄR de blir tillgängliga?

Jag vill minnas att du nämnde Agatha Christie som en förebild. Hur gör hon? Betonar hon plats, person eller tidpunkt? Jag är inte själv tillräckligt inläst på henne för att kunna svara säkert, men gissar på person. Romaner är ju uppenbarligen ett annat medium än rollspel, men jag tycker ändå (eller just därför) att frågan blir intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Blir det inte relevant VAR ledtrådarna finns? Eller handlar ditt svar oftare om VEM som har ledtrådar eller möjligen NÄR de blir tillgängliga?
VAR är ju i rutorna i strukturen. Ledtrådarna är pilarna =) Så det är ju relevant var de finns, men i till exempel London ligger ju funktionellt sett typ alla platser nära varandra – det kan ta lite tid, vilket kan vara relevant i vissa scenarier, men det finns egentligen inget som säger att man måste bry sig om gepgrafin så jättemycket. Det är viktigare att hålla reda på att det är på nattklubben man får ledtråden som leder till fabrikörns kontor (till exempel).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
VAR är ju i rutorna i strukturen. Ledtrådarna är pilarna =) Så det är ju relevant var de finns, men i till exempel London ligger ju funktionellt sett typ alla platser nära varandra – det kan ta lite tid, vilket kan vara relevant i vissa scenarier, men det finns egentligen inget som säger att man måste bry sig om gepgrafin så jättemycket. Det är viktigare att hålla reda på att det är på nattklubben man får ledtråden som leder till fabrikörns kontor (till exempel).
Okej. Är det här mer en rollspelig lösning eller har du även i strukturen inspirerats av hur Agatha Christie jobbade?
 
Top