DoD Äventyr: Dimkungens skog

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
För en tid sedan fick jag för mig att jag skulle testa att skriva ett gammaldags Drakar och Demoner-äventyr, till den någorlunda färdiga regeluppsättningen jag har skrivit, baserat på DoD2. Ett äventyr där det inte finns någon handling, bara en förhäxad skog där det ska finnas en skatt och en grupp rollpersoner som ger sig in för att hitta den.

Och jag ville testa lite olika saker vad gäller formatet och hur platser presenterades, så äventyret är i liggande A4-format. Det kändes som en bra idé när jag började på det, och det var helt okej när vi testspelade.




Förhoppningsvis fungerar länken.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
För en tid sedan fick jag för mig att jag skulle testa att skriva ett gammaldags Drakar och Demoner-äventyr, till den någorlunda färdiga regeluppsättningen jag har skrivit, baserat på DoD2. Ett äventyr där det inte finns någon handling, bara en förhäxad skog där det ska finnas en skatt och en grupp rollpersoner som ger sig in för att hitta den.

Och jag ville testa lite olika saker vad gäller formatet och hur platser presenterades, så äventyret är i liggande A4-format. Det kändes som en bra idé när jag började på det, och det var helt okej när vi testspelade.




Förhoppningsvis fungerar länken.
Funkar bra! Jag gillart!!
Särskilt Hodin, Rodin och Trodin.

//EvilSpook
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Gillart! Den plockar jag till våran pågående DCC-kampanj =D
Stort tack!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Grymt najs!

Läste först "Simkungens Skog" och blinkade till ett par gånger. Kaffebrist..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ser stabilt ut. Det är ett hål jag verkligen kunna tänka mig att slänga in spelare i.

Men jag måste fråga, kan det vara så att The Enchanted Wood till DragonQuest står i hyllan? Innehållet är inte likadant men upplägget på det hela påminner om den.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Ser stabilt ut. Det är ett hål jag verkligen kunna tänka mig att slänga in spelare i.

Men jag måste fråga, kan det vara så att The Enchanted Wood till DragonQuest står i hyllan? Innehållet är inte likadant men upplägget på det hela påminner om den.
Nej, jag har faktiskt inte ens hört talas om det. (Är ganska dåligt påläst på utländska äventyr.) Det började i mitt huvud som någon sorts variant på Döda skogen och växte därifrån.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Jag tycker du ska lyfta fram att nästan allt går att klara av helt utan strid (även om det finns mycket potential för sådant också, om man till exempel råkar ha en grupp där majoriteten är korkade krigare).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag tycker du ska lyfta fram att nästan allt går att klara av helt utan strid (även om det finns mycket potential för sådant också, om man till exempel råkar ha en grupp där majoriteten är korkade krigare).
Även jag lade märke till det. Alla möten och äventyrsplatser är genomtänkta på så vis och skogen är på inget vis en mind-less hacknslash.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Jag tycker du ska lyfta fram att nästan allt går att klara av helt utan strid (även om det finns mycket potential för sådant också, om man till exempel råkar ha en grupp där majoriteten är korkade krigare).
Ja, det borde jag göra. Jag lade även till det ni föreslog:
att man inte behöver döda Dimkungen för att bryta skogens förbannelse. Han kan även bryta den genom att stoppa tillbaka sitt hjärta i sin kropp, och därmed bli levande igen. (Eller så kan man övertyga honom att hans existens är så miserabel att han vill dö frivilligt.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ja, det borde jag göra. Jag lade även till det ni föreslog:
att man inte behöver döda Dimkungen för att bryta skogens förbannelse. Han kan även bryta den genom att stoppa tillbaka sitt hjärta i sin kropp, och därmed bli levande igen. (Eller så kan man övertyga honom att hans existens är så miserabel att han vill dö frivilligt.)
Bra idé. Man kunde kanske t o m göra så att det är det enda sättet att besegra honom. Att spelarna tvingas leta reda på hjärtat och ge det tillbaka till honom varpå han blir dödlig igen. Då inser han the error of his ways och i tacksamhet över att fått en ny chans så beger han sig ut i världen för att göra gott. Om nu inte spelarna slår ihjäl honom vill säga. 😉
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hade du tänkt att hex-rutorna är en känd mekanik för spelarna eller är de bara för spelledarens skull?

för att hitta [Lars Bävertands stuga] måste man söka igenom rutan, vilket tar en halv dag
Detta antyder ju starkt att spelarna interagerar direkt med abstraktionen i sexkantiga rutor, men designen på vägarna och tonvikt på var i en ruta platser ligger får mig att tänka att hexnätet bara är för spelledarens skull.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Hexnätet är för spelledaren. Jag ångrar lite att jag lade upp det så. Det hade blivit enklare med en öppen karta, och jag kommer att använda en sådan nästa gång jag gör något liknande.
 
Top