Ärans väg del 6 - inbördeskriget.....Spoilers

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Så var det dags för del 6 av äventyret ärans väg ....vilket får namnet DET STORA INBÖRDESKRIGET!

Spelarna är
  1. Vargkrigaren Obdurian
  2. Dvärghantverkaren Orik (snickare)
  3. Smeden Tyra (människa)
  4. Bianca magiker och människa
  5. Alven Alva (jägare)
Spelet börjar där det slutade. Borgen, där Obdurians farbror Toto Woolf varit kidnappad tillsammans med Tuvinels kusin Landrin och en köpman som heter Rosita. Äventyrarna befriade dessa och lyckades med konststycket att bränna ned hela borgen med alla ledtrådar och skatter.
Nu står de och tittar på borgen som brinner ned till grunden och undrar om de inte sabbat för sig själva. Toto Woolf, Rosita och Landrin suckar över att alla deras varor och guld brinner upp. Men långsamt beger de sig tillbaka mot värdshuset Vättens Vila. Tuvinel går döck i förväg med sin kusin Landrin och Rosita då Alva försöker leta upp en följeslagare. Det vill sig inte bättre än att hon slår demonslag och retar upp en björn som går till anfall. Det blir full strid men efter att Alva lyckats få till ett bra slag så flyr björnen med endast ett kp kvar. Gruppen bestämmer sig för att leta upp björnen och fylla på sina evigt sinnande förråd av mat. Dock utbryter en (av allt för många) diskussioner mellan Alva och Bianca om allt möjligt (SL kommentar, detta är två systrar där lillasyster håller på att växa ikapp stora syster så de tar varje knep det kan att ge varandra ett tjuvnyp.... ack och ve för stackars SL att hamna i mitten på dessa två....). Emedan bråkar om allt möjligt så rinner tiden ifrån dem och när de äntligen är klara med dagens käbbel och börjar spåra upp björnen så hör de sång och glädje. En bit längre fram så ser de halvlängsmannen Örjan Början som står med foten på björnens huvud samtidigt som hans 12 barn står runt omkring honom och hör hur han lade ned björnen med endast en pil från en kortbåge. Örjans fru och barn tackar Örjan för att han är en SÅ STOR OCH DUKTIG JÄGARE. Alva blir skitsur och vrålar ironiskt och sarkastiskt, PRECIS SOM NÄR HAN SLOG NER 3 BJÖRNAR MED ETT SKOTT VA?! Då vänder sig alla mot Örjan som fångar ögonblicket i stunden och säger Ni hör det själva från de stora hjältarna att här är mannen som med egen hand sköt ett skott och tre björnar föll för min båge. Alla går i total extas och hyllar Örjan början som DEN STORE JÄGAREN AV DÖDA SKOGEN. SL sitter och myser emedan Alva är sur som ättika. Orik sitter tillsammans med Obdurian och skrattar över Alvas vrede.

Efter mycket om och men där Bianca och Alva håller på och småbråkar så når vi äntligen fram till Vättens Vila. Där hörs det hovslag i marken och gruppen får panik. Är det den svarte riddaren igen? Eftersom de ÅTERIGEN börjar bråka sinsemellan så enbart Alva smyger iväg och gömmer sig för Bianca och Obdurian ryker ihop och småsaker (....vilket kom att sammanfatta hela detta äventyr där Alva, Bianca och Obdurian håller på att bråkar med varandra HELA TIDEN....Det är nog inte helt optimalt när tre syskon i åldern 11-7 år är med i samma grupp....).....så dyker ryttaren upp och allmän panik utbryter tills de ser att det är Ketolus.

Ketolus har ett budskap till dem att Vinhand har besökt Elusia och han säger att han vet hon har den vita pärlan. Med våld försökte ha ta den till sig men Svanmön Laurinde kom till undsättning varpå Vinhand försvann i ett ljussken. Antagligen teleporterade den fegis iväg sig själv som vanligt, säger Ketolus. Ketolus fortsätter Dock har Laurinde försvunnit. Kan ni söka efter henne. Det sista de hört var att hon skulle leta efter nycklar till maktens portar och tog vägen via Döda Skogen och vindarnas tempel. Där skulle hon fråga efter den lur som vars toner, om de spelas rätt, skulle öppnas maktens portar. Kan spelarna bege sig till vindarnas tempel och leta efter henne? Spelarna bestämmer sig för att bege sig mot vindarnas tempel nästa dag.

Väl in på värdshuset så sitter Tuvinel och Landrin och pekar på en karta över döda skogen och pekar på en damm i öster och säger något ohörbart, men de hör hur hon plötsligt blir arg och säger högt VINHAND SKA FÅ BETALA FÖR DET HAN STAL FRÅN MIG. DET KOSTADE MIG MITT FRAMTID ÄKTENSKAP. Spelarna går över och Tuvinel drar sin historia hur hon skulle gifta sig med en prins och hade hornet som hemgift men Vinhand stal det under bröllopet och när det skulle bäras fram för att blåsas i så att äktenskapet kunde bli giltigt så fann man att det var stulet. Så hela bröllopet kom av sig. SL kommentar: i mitt äventyr så låter jag Tuvinels historia vara sann och hon skulle gifta sig med en prins men var inte på det klara över att hornet var en nyckel till maktens portar. Hornet kan i detta äventyr också användas till att blåsa i och då framträder alltid en gnom med effektgrad 3. Så Tuvinels vill få hornet för att rädda äktenskapet och även komma in till maktens portar. Men då ska hon göra det med prinsen vid sin sida och lägga riket under sina egna fötter.
Äventyrarna vill hjälpa henne mot att hon visar vägen. Så det bestäms att hon tar dem via vindarns tempel till Vinhands damm.

Värdshusvärden Assar serverar ett gäng äventyrare som ser slitna ut. De pratar något om en enorm svan som de såg landa i en sjö i öster. Den var fagrare och större än en vanlig svan och när vi såg på den så uppenbarades en vattenundin och drog ned den i djupet. Vi sprang fram för att hjälpa men en stor Gnom framträdde, följt av en eldsalamander och sedan en vindundin. De tog nästa livet ur oss. Sjön där borta är förtrollad. En trollkarl med röd kåpa dök upp och kastade besvärjelser på oss. Vi kom knappt undan med livet i behåll. Denna gruppen skrämmer upp våra hjältar så de blir riktigt rädda för Vinhand.

Nästa dag ger de sig av med Landrin och Tuvinel i sällskap. Framåt kvällningen så stöter de på Tefalas som samspråkar med dem. Det jagas, letas svamp och görs följeslagare (en kanin) men när de ska lägga sig så hör de ljudliga snarkningar från tältet och de ser ett par välbekanta fötter sticka ut. Det är Örjan Början som ligger och sover samtidigt som han munsat i sig två dagsransoner. Alva och Bianca skäller ut honom men Örjan lägger sig till rätta inne i tältet och säger väck mig när det är min vakt och sover vidare. Alva sätter sig för att hålla vakt men somnar. På morgonen vaknar Orik och går ut och missar sitt slag för finna dolda ting och kliver rakt i Örjans fälla och flyger 3 meter upp i luften och hänger upp och ned. Obdurian löser situationen genom att hugga ned repet och ned faller en 150 kg tung dvärg och skadar sig ordentligt. SL kommentar stämningen i gruppen når nu nya bottennivåer. Alva upptäcker att hennes kanin är borta och Örjan bjuder på en varm kaninragu och har fixat en fin mössa av kaninskinn. Alva blir vansinnig men de övriga spelarna lugnar ned henne.

Tefalas tackar för sig och spelarna rör sig upp mot döda skogen. De slår läger invid bron över floden ...och glömmer i vanlig ordning att bröderna Grim och Grum bor runt hörnet....PÅ morgonen märker Tyra att det luktar gott och smyger efter mot lukten. Hon finner en stuga och en enorm gryta som står och sjuder med något gott. Hon går och hämtar Obdurian och Alva. Dessa tycker de borde låta bli och smaka på maten men Tyra bankar på dörren och ut kommer Grim och Grum. De vill skaffa ära och Obdurian erbjuder sig att ge Grim en läxa. Det slutar med att Grim börjar att ge Obdurian en spark så han flyger in i ett träd, följt av en knytnäve som får Obdurian att se stjärnor. Detta följs upp av en stampning och då säger Obdurian god natt och slår dödsslag. Tyra lugnar ned stämningen och ser till Obdurian så att han överlever. De lämnar Grim och Grum men knappt har de lämnat för det blir värsta bråket. MATEN ÄR BORTA. Spelarna ser hur Örjan Början seglar förbi på floden sittande i grytan samtidigt som han äter den. Spelarna får fly över bron emedan de blir jagade av två arga minotaruer.

Mot slutet av dagen når de fram till vindarnas tempel och de är helt slut. De frågar om svanmön och får svaret.
•Svanmö ni söker
•Hon mig besöker
•Hon var här men inte mer
•Jag henne hos Vinhand jag ser
•Vinhand lömsk som få
•Inte lita på hans minsta strå

De bestämmer sig att gå mot Vinhands hem och efter 2 dagar når de framåt natten fram till det. De lägger sig för att sova och då kommer en munk fram och varnar dem för Vinhand och ber dem lämna denna plats. Sedan försvinner munken

På morgonen går de fram mot dammen och alla funderar på vad de ska göra. Precis när Tyra ska ta en pinne och peta på ytan så dyker Vinhand upp och hotar dem. Men då dyker Tuvinel upp och de börjar munhuggas. Tuvinel vill ha hornet så hon kan gifta sig med sin prins emedan Vinhand säger att det är mitt, det kom till mig, kärlek är bara larviga känslor. När jag såg hornet förstod jag att de var en nyckel till maktens portar så det var inte mer än rätt att jag tog det. Det hela slutar i en old-fashion showdown alla Clint Eastwood västern där Tuvinel går ned för räkning emedan Vinhand är svårt sårad.

Spelarna får slå på undvika för att klara sig undan blixtar, eldklot och annat som flyger hit och dit. Flera träffas och skadas illa.

När allt damm lagt sig så ser de att Vinhand är borta, Landrin försöker plåstra om Tuvinel som ligger för döden. Tyra går fram och lägger första hjälpen och Tuvinel blir bättre. Landrin lägger henne på sin häst och rider emot Elusias boning för att få hjälp att få henne på fötter.

Alva går fram till dammen och hoppar i. En vattenundin uppenbarar sig för dem och försöker dränka Alva. Bianca funderar på ifall hon verkligen vill hjälpa Alva och efter en runda eller två slå kastar hon flamma och vattenundinen försvinner upp i ånga. Ett hologram av Vinhand uppebarar sig ovanför dammen där han varnar spelarna för att försöka ta sig in. Nu tar Alva fram pannbandet med beskyddare och sätter det på huvudet. Sedan simmar hon ned med ett rep och tar sig in i Vinhands boning. De andra följer efter mha av repet och Orik håller på att drunka men de drar inom honom. Efter ha pustat ut en stund sätter de foten i en vattenpöl och nu kommer Undin 2 fram och sköljer över dem en en flodvåg. Genom enorma svårigheter lyckas de besegra undinen och knappt hinner de ta en kort vila förrän de vandrar i någon form av aska och en eldsalamander dyker upp. Det är trångt och panik utbryter men till slut besegras salamandern men då uppenbarar sig Vinhand och lägger en vindpust E3 för att blåsa iväg dem tillbaka där de kom ifrån. Enbart Alva överlever pga hennes pannband med pelare emedan resten slår dödsslag. Bianca var 1 kp ifrån TOTALDÖD då skadan var 1 kp från dubbla hennes kp. SL kommentar: Jag trodde att spelarna skulle ta fram den magiska skölden från gravkumlet eller kasta stenvägg för att skydda sig själva men icke sa nicke. Alva tar upp pilbågen och skjuter tvillingpil och slår dubbla drakslag! Vinhand får två pilar i sig och han segnar ned och dör.....elller gör han det? Alva funderar på om hon ska göra läkekonst på sina vänner eller leta efter grejor. Hon väljer det sista och hittar fyra hela drycker som hon går och ger de döende. När alla är på fötter så märker de att vinhandskropp är borta..... men tog då Alva hornet???? Här är SL allt för snäll och låter henne ha tagit hornet. De märker att någon är i matförrådet och äter. När de kollar in så hittar de Örjan Början som simmat ned under tiden de hade strid och smög in för att äta. De befriar Laundrine och letar igenom hela Vinhands hus och tar allt de kan hitta.

Här slutade vi för idag då spelarna började bråka sinsemellan igen angående skatter osv. Nytt inbördeskrig och jag kände att nu orkar jag inte med mer av detta....

Vinhand och Tuvinel lär komma tillbaka under maktens portar.
Jag sitter och funderar på ifall det verkligen är det riktiga hornet som Alva har hittat....

Vad tycker ni som läser? Ska det vara det riktiga hornet eller ska Vinhand dyka upp när de står vid maktens portar och erbjuda dem en deal?????

Back