Ärans väg del 5. Frita Toto Woolf

Torbern Klason

Gammal rollspelsräv
Joined
28 Feb 2025
Messages
66
Location
Veberöd Skåne (Lund kommun)
Så körde vi äventyr i Döda Skogan (Ärans Väg). Dagens äventyr är en inflikare för att ge äventyrarna lite mer erfarenhet. Det är introäventyret från DoD-91 https://archive.org/details/Drakar_..._och_Demoner_4.0_Introduktionsaventyr_HQJonas
Introäventyr
Gruppen är
  1. Vargkrigaren Obdurian
  2. Dvärghantverkaren Orik (snickare)
  3. Smeden Tyra (människa)
  4. Bianca magiker och människa
  5. Alven Alva (jägare)
I förra äventyret så lyckades de få tag på nya vapen och rustningar nere i gravkumlet. När vi började denna gång så står de på kullen där gravkumlet ligger. Bianca sätter på sig pannbandet det fann nere i gravkumlet och vänder blicken mot väster, där deras läger finns. Hon ser Halvlingen Örjan Början som smyger fram och sätter i sig sällskapets mat för att sedan smyga därifrån. När hon tittar mot söder så ser hon hur Obdurians farbror Toto Woolf klagar i sin fångenskap samtidigt som Ivil och Filundrus sitter och skrattar på Värdshuset Vättens vila. När hon tittar västerut så ser hon hur två dvärgar är slagna i järn och tvingas av en skock vättar att smida vapen åt dem. Plötsligt så dras hon iväg och ser in i maktens portar hur nattfolk plågas och tvingas arbeta hårt åt en gast-riddare. Gast-riddaren kan plötsligt se henne och sträcker ut sin vänstra hand och tar tag i hennes hjärta och hon tar 2T6 VP varje runda tills hon lyckas ta av sig pannbandet.

Gruppen funderar över sitt nästa drag och hur de ska göra med maten då Örjan Början ätit upp all mat igen. Munken Tefalas kommer gående och frågar vad som står på. Obdurian talar osammanhängande och ingen förstår vad han menar. Efter lite om och men så lyckas de förklara för Tefalas att de letar efter maktens portar och Tefalas varnar dem för riddaren i svart rustning och ber dem söka upp erimeten i träsket. Sedan ger han sig av.

Nästa dag börjar gruppen att vandra ner mot Vättens vila men tvingas gång på gång att leta efter mat och jaga för att fylla på sina sinande förråd. Efter ett par dagar så finner de ett vindskydd och en gryta med god gröt som står och kokar. De sätter sig ned och äter upp gröten och lägger sig att vila. Men Alva är misstänksam och sitter vaken. Hon hör 5 björnar som är på väg och är hungriga på gröten. Gruppen väcks och tvingas fly med 5 arga björnar i hasorna. Örjan Början får dyka upp igen och rädda gruppen från total undergång.

På kvällen råkar de stötta på Vinhand som frammar en gnom och han ser äventyrarna och undrar vilka de är. Bianca och Alva börjar mucka med Vinhand som dock ger sig av.

Väl tillbaka till Vättens Vila så ser de Ivil och Filundrus som sitter och ljuger för köpmannen Carl F. De stormar fram och slår dem i bojor. Tyra vill döda dem på plats men Ivil övertygar dem om att ta dem som fångar så ska de visa vägen till rövarnas näste. Tuvinel följer med då hennes kusin Landrin har försvunnit.
Efter en dagsmarsch så hittar de rövarnas näste, vilket är ett gammalt jaktslott. De ser två rövare som går vakt på muren. Tuvinel erbjuder sig att teleportera in två äventyrare som ska slå ned en vakt i taget. Av märklig anledning väljs de med minst lämpighet, Obdurian och Bianca. Väl på plats inne i ett torn så väntar de på en av vakterna men istället för att slå honom medvetslös så drämmer Obdurian till honom med sitt slagsvärd men ringbrynjan visar sig vara extra stark denna gång och Bianca lägger frost och fryser fast både vakt och Obdurian. Den andra vakten undrar varför de är sådant oväsen innanför tornet. Örjan Början ser hur det håller på att gå åt pipan och springer fram mot porten på slottet och börjar banka för att dra till sig uppmärksamheten emedan Bianca gör livet kort för första vakten. Tuvinel tar sig för pannan över hur illa äventyrarna sköter sina kort. Alva och Tyra skjuter på den andra vakten men utan önskat resultat. Han tar fram hornet för att blåsa alarm när Tuvinel teleporterar dvärgen Orik till att hamna bakom vakten. Med ett hugg av yxan så ligger vakten nere.

Obdurian tar sig lös från frosten och öppnar porten för de andra. De tar sin väg till fängelsehålorna och finner två vakter vilka de med visst besvär lyckas nedgöra. De finner Toto Woolf, Landrin (Tuvinels kusin) och en kvinna som heter Rosita. Dessa släps ut ur sina hålor och Tuvinel tar med sig dem till en kulle utanför jaktslottet. Obdurian smyger in i slottets huvudbyggnad och finner att alla ligger och sover ruset av sig. Dock gör han inget för att binda dem utan smyger upp till ovanvåningen men snubblar i trappan och folk börjar vakna till. Tyra och Bianca kommer in och grips av panik. Bianca kastar frost och fryser fast en del rövare emedan Tyra och Obdurian bestämmer sig för att först ta till vapen och sedan tar fram harvärjan och flyr. I flykten lyckas de välta på ett ljus och hela slottet tar eld.... som SL sitter jag och gråter på insidan.... allt arbete med att rita kartor, rum som ritas, skatter att finna, ledtrådar om maktens portar osv går helt upp i rök. Så resten av äventyret (inkl slutboss) brinner upp. Det värsta är att äventyrarna tycker att de gjort något bra..... jaha.... alla ledtrådar .... är nu borta. 8 timmar av surt arbete på kvällar är rätt ned i återvinningen.
Äventyret slutar med att alla står och tittar på slottet som brinner och någon slår på myter och legender och kommer fram till att de precis eldat upp något som var betydelsefullt för dem.

Stööööön. Jag sitter här och bara stööööönar på insidan över spelarnas klåpighet. Nästa äventyr blir det Vinhands lya....
 
Back
Top