Torbern Klason
Gammal rollspelsräv
Vi körde äventyr del 4 i helgen. Gravkummel och gastar
Äventyrarna:
På kvällen så dyker en grupp med alver upp och de samtalar om Vindjungfruns visioner och i Elusias bibliotek hittar Orik ett brev från en gammal släkting, Galvin. Det handlar om maktens portar och de inre stridigheter som sker därinne. Brevet slutar med att Förrädarna är här med förrädaren i spetsen. Gwinna föll för hans giftiga dolk om natten. Stenväktaren är väkt. Måtte han stoppa detta vansinne…Ni som läser detta, hälsa min barn Gwendolyn från hans far Galvin. Mina sista tankar går till Övind....
Alverna konstaterar att äventyrarna måste vara de utvalda. De bestämmer sig för att föra dem till Gravkumlet. När de kommer fram så ser de 3-4 personer på håll som flyr under skrik och vrål. De skyndar sig fram och finner att marken runt gravkumlet är nedtrappat. De finner bland annat att några steg går mot skogen där de finner en del av sin utrustning som de blivit av med. Dock inga vapen och rustning. Med alvernas hjälp så tyder de runor som står nedklottrade på en av stenarna vid gravkumlet. Det står
Dörrar öppnas i ordning rätt
Annars de sovande vakna slätt
Arga de mot inkräktare de är
Vill inte störas och era liv de bär
Lyssna nu och förstå.
Dörrar öppnas rätt så
Skatt ni då finna
Men var försiktig du stinna.
Vår med knoppar och blomsterprakt,
Sommar med sol och ljumma natt.
Höstens löv i färgernas glöd,
Vinter med snö och isens död.
Fel öppning och döden ni möter
De sluter sig om er och ni aldrig åter.
Ingen fattar vad detta betyder.... SL kommentar.... här försöker jag göra det lätt för barnen att förstå rimmet men icke sa nicke...
De hittar till slut luckan ned till gravarna. Här lade jag in en våt och fuktig trappa som de försiktigt fick gå ned för. Obdurian går först följt av Bianca. Bianca fumlar på klättra och slår in i Obdurian och de rullar ned i graven och slår sig halvt fördärvade. När de tittar upp så ser de ett spöke mitt framför sig och de får total panik och springer uppför trappan. Väl uppe så tittar de andra ner och ser Örjan Början ta av sig ett stort lakan som han dragit över sig. Han ser lite skamsen ut och säger "jag ville bara skapa lite god stämning när ni väl gick ned i graven". Örjan Början hade passat på att smyga ned emedan de andra var borta och hittade en del av sin stulna utrustning.
Äventyrarna frågar alverna om råd men alverna säger att de inte kan gå ned i graven då den är budna av ett löfte om att inte störa de döda. Dock kan de ge moraliska support och helande.
Äventyrarna (alla 6 st) knör sig ned och hittar en död rövare. Denne råkar ha på sig en del av gruppens utrustning och bland annat ett bredsvärd. Obdurian drar på sig ringbrynja och bredsvärd och bestämmer sig för att försöka banka in dörren norrut. Alla hör plötsligt hur det låter som om kistor börjar öppnas och döda kommer till liv. SL kommentar....här försöker jag förklara för dem att det ser väldigt dåligt ut men alla envisas med att ett par skelett ska väl vem som helst klara av.
De möts av 4 skelett från väster, 1 skelettkrigare från syd, ett spöke från öster och en gast från norr. De två längst bak bestämmer sig för att fly (Kvack och Tyra). Orik fumlar på sitt slag och drar ned Bianca och Alva. Obdurian slår ned ett skelett och säger till de övriga "go ahead make my day".
Spöket skrämmer livet ur Orik, Bianca och Alva som flyr. De undkommer hugg och slag tack vare att SL slår sååååå dåligt. Kvar blir Obdurian som menar att han kan ta ned ett spöke, 3 skelettkrigare, en gast och ett enormt skelett i fullrustning. Här funderade jag på ifall Obdurian helt enkelt skulle gå en simpel död tillmötes då hans spelare menar att detta är PIECE OF A CAKE. Men efter lite tankearbete så var jag snäll. Spöket sticker in handen i Obdurians bröst och klämmer på hans hjärta så han tappar massa KP. Gasten lägger en hand på honom och drar ut massa viljepoäng. De andra "missar" med sina slag och kvar är Obdurian med 2 kp. De andra spelarna ropar och övertalar Obdurian att springa upp. Alverna kastar en besvärjelse som förvirrar de döda och upp kommer Obdurian och dörren slängs igen med en smäll. Alverna förklarar att rimmet på stenarna är en lösning till att undgå svår strid. MEN Obdurian vill inte förstå. De sover under natten och nästa morgon görs ett nytt försök. Obdurian vill ge gasten för gammal ost men de andra övertalar honom först försöka lista ut gåtan. Tyra (vars spelare är lärare i verkligheten) funderar ett tag och börjar titta på dörrarna och löser gåtan. De börjar öppna den östra dörren och inget sker. De hittar kistan där inne men ingen vill öppna den för Obdurian vill hellre gå och öppna norra dörren. Återigen måste SL ingripa och be alla slå ett INT-slag för att inte ta död på gruppen. De öppar alla dörrar i tur och ordning och därefter börjar de med FORNRIDDARENS GEMÅL. När de öppnar kistan så dyker ett spöke upp. Det blir strid, skräck och tummult. Men när allt lagt sig ned så hittar de lite spännande grejor.
När de kommer till FORNRIDDARENS TJÄNARE så blir enklare strid men Tyra går ned för räkning igen. De finner fyra magiska kortsvärd men det är bara alver som kan använda dem. Texten på vapen är bland annat ALVA så hon får ett, de tre andra är till alverna som väntar på dem där uppe. Gruppen är nu i så dåligt skick att de går upp och ger kortsvärden till alverna. Dessa ger då Bianca förmågan att fördriva och ger henne en helig symbol. De helas upp och går ned igen
FORNRIDDARENS GRAVKAMMARE
Obdurian och de andra lyckas välta upp graven men när de börjar pilla på tingen så vaknar gasten och går till angrepp. Han hugger ned Orik, Tyra får ett kallt grepp och segnar ned igen. De andra bankar på allt vad de kan och Bianca rullar drakslag på fördriva och gasten tar mycket skada. Nästa runda så segnar Kvack ned och alva är skadad. Obdurian och Bianca lyckas vända striden och fornriddaren går ned för räkning.
De hittar ett magisk spjut som teleporteras tillbaka till den som kastar det, vidare en magisk sköld, en magisk pilbåge och de magiska slagsvärdet. De tar det magiska pannbandet och en massa guld också.
När de kommer ut ur graven så ser de spökliga molnformationer på himlen. De tittar på dem, nickar med sina huvuden och på insidan hör de….
”Finn maktens portar, Stoppa Dakoth, sök upp mörkrets hjärta, förstör det så släpps förbannelsen och Sathmog förvissas för alltid”.
Alverna erbjuder att hela alla skador och att fördriva och försegla kumlet. Alver tar också med sig pärlan till Elusia så den kan vara trygg där.
Här tog dagens äventyr slut.
Nu har alla i gruppen fått ny utrustning och ett magiskt vapen som de kan bruka i maktens portar.
Jag tycker dock att 6 RP är lite för mycket för DoD. 4 RP är nästintill perfekt för dessa äventyr men 6 st gör det svårt att balansera antalet fiender.
Äventyrarna:
- Vargkrigaren Obdurian
- Dvärghantverkaren Orik (snickare)
- Smeden Tyra (människa)
- Bianca magiker och människa
- Alven Alva (jägare)
- Riddarankan Kvack
- De är de utvalda hjältarna som ska befria döda skogen från dess förbannelse
- De måste bege sig till Elusias boning och möta en gäng med alver
- Alverna ska visa dem till till gravkumlet i norr där de ska finna mäktiga vapen
På kvällen så dyker en grupp med alver upp och de samtalar om Vindjungfruns visioner och i Elusias bibliotek hittar Orik ett brev från en gammal släkting, Galvin. Det handlar om maktens portar och de inre stridigheter som sker därinne. Brevet slutar med att Förrädarna är här med förrädaren i spetsen. Gwinna föll för hans giftiga dolk om natten. Stenväktaren är väkt. Måtte han stoppa detta vansinne…Ni som läser detta, hälsa min barn Gwendolyn från hans far Galvin. Mina sista tankar går till Övind....
Alverna konstaterar att äventyrarna måste vara de utvalda. De bestämmer sig för att föra dem till Gravkumlet. När de kommer fram så ser de 3-4 personer på håll som flyr under skrik och vrål. De skyndar sig fram och finner att marken runt gravkumlet är nedtrappat. De finner bland annat att några steg går mot skogen där de finner en del av sin utrustning som de blivit av med. Dock inga vapen och rustning. Med alvernas hjälp så tyder de runor som står nedklottrade på en av stenarna vid gravkumlet. Det står
Dörrar öppnas i ordning rätt
Annars de sovande vakna slätt
Arga de mot inkräktare de är
Vill inte störas och era liv de bär
Lyssna nu och förstå.
Dörrar öppnas rätt så
Skatt ni då finna
Men var försiktig du stinna.
Vår med knoppar och blomsterprakt,
Sommar med sol och ljumma natt.
Höstens löv i färgernas glöd,
Vinter med snö och isens död.
Fel öppning och döden ni möter
De sluter sig om er och ni aldrig åter.
Ingen fattar vad detta betyder.... SL kommentar.... här försöker jag göra det lätt för barnen att förstå rimmet men icke sa nicke...
De hittar till slut luckan ned till gravarna. Här lade jag in en våt och fuktig trappa som de försiktigt fick gå ned för. Obdurian går först följt av Bianca. Bianca fumlar på klättra och slår in i Obdurian och de rullar ned i graven och slår sig halvt fördärvade. När de tittar upp så ser de ett spöke mitt framför sig och de får total panik och springer uppför trappan. Väl uppe så tittar de andra ner och ser Örjan Början ta av sig ett stort lakan som han dragit över sig. Han ser lite skamsen ut och säger "jag ville bara skapa lite god stämning när ni väl gick ned i graven". Örjan Början hade passat på att smyga ned emedan de andra var borta och hittade en del av sin stulna utrustning.
Äventyrarna frågar alverna om råd men alverna säger att de inte kan gå ned i graven då den är budna av ett löfte om att inte störa de döda. Dock kan de ge moraliska support och helande.
Äventyrarna (alla 6 st) knör sig ned och hittar en död rövare. Denne råkar ha på sig en del av gruppens utrustning och bland annat ett bredsvärd. Obdurian drar på sig ringbrynja och bredsvärd och bestämmer sig för att försöka banka in dörren norrut. Alla hör plötsligt hur det låter som om kistor börjar öppnas och döda kommer till liv. SL kommentar....här försöker jag förklara för dem att det ser väldigt dåligt ut men alla envisas med att ett par skelett ska väl vem som helst klara av.
De möts av 4 skelett från väster, 1 skelettkrigare från syd, ett spöke från öster och en gast från norr. De två längst bak bestämmer sig för att fly (Kvack och Tyra). Orik fumlar på sitt slag och drar ned Bianca och Alva. Obdurian slår ned ett skelett och säger till de övriga "go ahead make my day".
Spöket skrämmer livet ur Orik, Bianca och Alva som flyr. De undkommer hugg och slag tack vare att SL slår sååååå dåligt. Kvar blir Obdurian som menar att han kan ta ned ett spöke, 3 skelettkrigare, en gast och ett enormt skelett i fullrustning. Här funderade jag på ifall Obdurian helt enkelt skulle gå en simpel död tillmötes då hans spelare menar att detta är PIECE OF A CAKE. Men efter lite tankearbete så var jag snäll. Spöket sticker in handen i Obdurians bröst och klämmer på hans hjärta så han tappar massa KP. Gasten lägger en hand på honom och drar ut massa viljepoäng. De andra "missar" med sina slag och kvar är Obdurian med 2 kp. De andra spelarna ropar och övertalar Obdurian att springa upp. Alverna kastar en besvärjelse som förvirrar de döda och upp kommer Obdurian och dörren slängs igen med en smäll. Alverna förklarar att rimmet på stenarna är en lösning till att undgå svår strid. MEN Obdurian vill inte förstå. De sover under natten och nästa morgon görs ett nytt försök. Obdurian vill ge gasten för gammal ost men de andra övertalar honom först försöka lista ut gåtan. Tyra (vars spelare är lärare i verkligheten) funderar ett tag och börjar titta på dörrarna och löser gåtan. De börjar öppna den östra dörren och inget sker. De hittar kistan där inne men ingen vill öppna den för Obdurian vill hellre gå och öppna norra dörren. Återigen måste SL ingripa och be alla slå ett INT-slag för att inte ta död på gruppen. De öppar alla dörrar i tur och ordning och därefter börjar de med FORNRIDDARENS GEMÅL. När de öppnar kistan så dyker ett spöke upp. Det blir strid, skräck och tummult. Men när allt lagt sig ned så hittar de lite spännande grejor.
- En dolk som heter Mogdath Bane. Jag tycker det är roligare att de hittar dolken som ska ta livet av Mogdath än att munken Telefas kommer med den. Istället så är Telefas på jakt efter dolken
- Den vita pärlan
- Silverpannbandet.
- Några helande drycker.
När de kommer till FORNRIDDARENS TJÄNARE så blir enklare strid men Tyra går ned för räkning igen. De finner fyra magiska kortsvärd men det är bara alver som kan använda dem. Texten på vapen är bland annat ALVA så hon får ett, de tre andra är till alverna som väntar på dem där uppe. Gruppen är nu i så dåligt skick att de går upp och ger kortsvärden till alverna. Dessa ger då Bianca förmågan att fördriva och ger henne en helig symbol. De helas upp och går ned igen
FORNRIDDARENS GRAVKAMMARE
Obdurian och de andra lyckas välta upp graven men när de börjar pilla på tingen så vaknar gasten och går till angrepp. Han hugger ned Orik, Tyra får ett kallt grepp och segnar ned igen. De andra bankar på allt vad de kan och Bianca rullar drakslag på fördriva och gasten tar mycket skada. Nästa runda så segnar Kvack ned och alva är skadad. Obdurian och Bianca lyckas vända striden och fornriddaren går ned för räkning.
De hittar ett magisk spjut som teleporteras tillbaka till den som kastar det, vidare en magisk sköld, en magisk pilbåge och de magiska slagsvärdet. De tar det magiska pannbandet och en massa guld också.
När de kommer ut ur graven så ser de spökliga molnformationer på himlen. De tittar på dem, nickar med sina huvuden och på insidan hör de….
”Finn maktens portar, Stoppa Dakoth, sök upp mörkrets hjärta, förstör det så släpps förbannelsen och Sathmog förvissas för alltid”.
Alverna erbjuder att hela alla skador och att fördriva och försegla kumlet. Alver tar också med sig pärlan till Elusia så den kan vara trygg där.
Här tog dagens äventyr slut.
Nu har alla i gruppen fått ny utrustning och ett magiskt vapen som de kan bruka i maktens portar.
Jag tycker dock att 6 RP är lite för mycket för DoD. 4 RP är nästintill perfekt för dessa äventyr men 6 st gör det svårt att balansera antalet fiender.