WRNU Är WRNU social media?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Jag lever i någorts naiv förhoppning att när något blir sämre och sämre så kommer det till slut en motreaktion. I fallet sociala medier så hoppas jag att vi till slut kommer till en gräns där folk får nog och mer etiska plattformar ser dagens ljus. De plattformarna kommer säkert inte se ut som våra älskade forum, men för den som idag vill skapa ett schysst socialt medie så finns det från forumen mycket inspiration att hämta.

Jag drivs visserligen av både nostalgi och önsketänkande, men drömmer om ett friare, vildare och mindre centraliserat internet. Internet evolverar konstant, i allra högsta grad så även de sociala medierna, kanske kan evolutionen styras åt rätt håll.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
De hade Boel, men jag tror hon slutade. Menade mest att företaget använder rollspel.nu som kanal.
Visst, men jag jämför här med Instagram, TikTok och Linkedin. Och vilka mer det nu finns. I övrigt är det ju bara nätannonser som gäller
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Vi kanske behöver en tråd för definiera PR, men visst :) Min tanke var att wrnu knappast omfattar plattformar som en Social Media Manager lägger vikt vid. Så betydande PR-plattform snarare.
Det kanske är något av en "hönan eller ägget"-debatt, men jag hade trott att en "social media manager" är en post vissa (många) företag infört för att hantera/analysera det företagets närvaro på och rykte på "sociala medier". Vad som är relevanta sociala medier kan skilja sig från företag till företag, och ett företag kan mycket väl ha någon med det ansvaret även om den personen inte har titeln "social media manager".

Ungefär som att Tomas från fria ligan hänger här och svarar på frågor, bemöter kritik, och kommer med glada tillrop.

Vad som är en relevant PR-platform kan sedan variera drastiskt beroende på storlek och inriktning hos den som vill hantera sin sociala framtoning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Termen Web 2.0 skapades någon gång i slutet av 1900-talet och termen Sociala Medier (SoMe) i början på 2000-talet.
De användes först av visionärer för att beskriva hur framtidens internet skulle se ut, baserat på de nya teknologier som började dyka upp runt millenieskiftet.

Först: det finns ingen exakt definition av vad Web 2.0 och SoMe är för något.
Ja, det finns massor med definiitoner, men ingen enskild definition som alla kan enas runt.

För det andra: SoMe är något som utvecklats under lång tid. Man kan säga att mailinglistor, Usenet och ICQ på 1980- och 90-talet är protoversioner av SoMe.
Därför finns en gråskala:
Å ena sidan har vi statiska hemsidor i ren HTML-kod från 1990-talet, å andra sidan Facebok, och däremellan en gråskala.
Jag kommer ihåg när man kodade sin första hemsida och var tvungen att skriva aring istället för å - eftersom webben inte stödde åäö.
Jag kommer ihåg när man kodade sin första gästbok och ringde till kompisar och bad dem skriva något i gästboken.
Jag kommer också ihåg första gången man fick spam i gästboken och var tvungen att stänga ner den för det fanns ingen vettig captcha på den tiden.

Var ligger rollspel.nu på denna gråskala?
Jag skulle säga att det är SoMer.
Ja, det stämmer att detta är ett forum.
Ja, det stämmer att detta forum har funnits sedan millenieskiftet.
Ja, det stämmer att forum runt millenieskiftet inte räknades som SoMe.
Men ni missar att DAGENS rollspel.nu bygger på en platform som bara är ett par år gammal.

När jag skriver detta inlägg dyker det plötsligt upp en text som säger:
Messages have been posted since you loaded this page. View them?
Det är sociala medier.

Och i övre högra hörnet på sidan dyker det upp en röd prick som visar hur många olästa meddelanden jag har.
Det är sociala medier.

Om man klickar på sin profil kan man skapa en liten infosida om sig själv som andra forumiter kan se och de kan skriva i en gästbok där. Vi kan även skicka PM till varandra.
Det är sociala medier.

Vissa argumenterar för att vi inte är SoMe för att vi är ett slutet forum. Jag förstår inte det argumentet.
Längst ner på den här sidan (skrolla ner om ni inte tror mig) står det:
Share: Facebook, Twitter, Reddit, Pinterest, Tumblr, WhatsApp
Det är riktiga SoMe - men vet ni vad: jag kan inte interagera med dem för jag har inget på konto på något av dem.
Folk säger att det är mitt eget fel att jag inte har konto på Facebook. Då bollar jag tillbaka: är det inte andra människors fel att de inte har konto på rollspel.nu?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det kanske är något av en "hönan eller ägget"-debatt, men jag hade trott att en "social media manager" är en post vissa (många) företag infört för att hantera/analysera det företagets närvaro på och rykte på "sociala medier". Vad som är relevanta sociala medier kan skilja sig från företag till företag, och ett företag kan mycket väl ha någon med det ansvaret även om den personen inte har titeln "social media manager".

Ungefär som att Tomas från fria ligan hänger här och svarar på frågor, bemöter kritik, och kommer med glada tillrop.

Vad som är en relevant PR-platform kan sedan variera drastiskt beroende på storlek och inriktning hos den som vill hantera sin sociala framtoning.
Som jag uppfattar det är arbetsuppgiften att analysera plattformar och lägga upp strategier. Typ som när Tesla funderar på om de ska satsa på Linkedin eller wrnu, och vilket material respektive plattform kräver och vad man får i gengäld.

Jag är inte säker på att om FL gjorde det jobbet så skulle de komma fram till att wrnu är viktigt för deras affärsmodell. Jag gissar att det snarare är för att Tomas tycker det är lite kul, och ibland vill agera kommunikatör.

Min poäng, som inte är någon kulle jag vill dö på, att alla dessa obetydliga platser på nätet helt enkelt är obetydliga i ett större perspektiv. Så det är lite skitsamma om de ingår i de vidare begreppet "social media" eller inte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Min poäng, som inte är någon kulle jag vill dö på, att alla dessa obetydliga platser på nätet helt enkelt är obetydliga i ett större perspektiv. Så det är lite skitsamma om de ingår i de vidare begreppet "social media" eller inte.
Det är ju i så fall för att kunna säga att man inte använder sociala medier, vilket vi då inte kan. Jag använder inte FB, Twitter, LinkedIn, Insta eller Tiktok, men nu kan jag säga att jag är lika cool som kidsen, för jag hänger också på sociala medier! För mig är det mindre problematiskt eftersom jag inte har så mycket emot FB & Co (men jag har ju aldrig använt dem, så svårt att ha en åsikt). Men nästa gång någon frågar mig om jag har FB kan jag svara ”Nej, tyvärr. Har du wrnu?”
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är ju i så fall för att kunna säga att man inte använder sociala medier, vilket vi då inte kan. Jag använder inte FB, Twitter, LinkedIn, Insta eller Tiktok, men nu kan jag säga att jag är lika cool som kidsen, för jag hänger också på sociala medier! För mig är det mindre problematiskt eftersom jag inte har så mycket emot FB & Co (men jag har ju aldrig använt dem, så svårt att ha en åsikt). Men nästa gång någon frågar mig om jag har FB kan jag svara ”Nej, tyvärr. Har du wrnu?”
Ja, det här är verkligen ingen viktig gränsdragning för mig. Ville mest föra fram ett perspektiv om man nu vill hitta en skillnad.

Tycker du ska utgå ifrån att de har wrnu. "Starta en tråd så tar vi det där!"
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det är ju i så fall för att kunna säga att man inte använder sociala medier, vilket vi då inte kan. Jag använder inte FB, Twitter, LinkedIn, Insta eller Tiktok, men nu kan jag säga att jag är lika cool som kidsen, för jag hänger också på sociala medier! För mig är det mindre problematiskt eftersom jag inte har så mycket emot FB & Co (men jag har ju aldrig använt dem, så svårt att ha en åsikt). Men nästa gång någon frågar mig om jag har FB kan jag svara ”Nej, tyvärr. Har du wrnu?”
Jag tror mig veta att du också hänger på Discord, vilket väl också är ett socialt media? Dessutom fler som har det än wrnu (tror jag i alla fall, har inte kollat upp siffrorna ;) )
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag tror mig veta att du också hänger på Discord, vilket väl också är ett socialt media? Dessutom fler som har det än wrnu (tror jag i alla fall, har inte kollat upp siffrorna ;) )
Just det, så är det ju. Discord har jag. Det måste ju också räknas.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Just det, så är det ju. Discord har jag. Det måste ju också räknas.
Du är dessutom ganska hipp i och med det, med tanke på art trenden inom sociala medier går mot slutna chattar och meddelandeappar, till skillnad från typ Facebook där man basunerar ut sitt innehåll vitt och brett.

Så du är trendmedveten som attan.
 
Top