KH Är tjuven lite sämre?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
När jag kollar hur många poäng på färdigheter de olika värven får så verkar det som om tjuven är lite sämre -- det tycks saknas tjugo poäng höjda färdigheter. Jag tänker mig att det är rimligt att dess värden på äventyrsfärdigheter förbättras till 65, 45, 45, 35, 25, 25, så blir den lite skarpare på sina färdigheter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
När jag kollar hur många poäng på färdigheter de olika värven får så verkar det som om tjuven är lite sämre -- det tycks saknas tjugo poäng höjda färdigheter. Jag tänker mig att det är rimligt att dess värden på äventyrsfärdigheter förbättras till 65, 45, 45, 35, 25, 25, så blir den lite skarpare på sina färdigheter.
Skarpögt! Då har jag ändå gått igenom de där färdigheterna ett otal gånger :(

Tjuven skall ha en extra "+20", dvs 45 om det är en Grundfärdighet, 35 om det är Äventyrsfärdighet eller 50 om det är en Stridsfärdighet.

Jag lutar åt en extra 35´a bland Äventyrsfärdigheterna, och att vi lägger till Spel till listan. Vi skall stämma av internt, och så går vi ut med officiell errata.

Tack för att du hittade detta (hur mycket det än grämer mig att det slank igenom! ;) )
 
Last edited:

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Apropå det så håller jag på och husreglar och ombalanserar värven (för en lite kortare färdighetslista – 21 äventyrsfärdigheter istället för 23), och märkte någonting förvånande när jag gjorde en tabell över värven: Är värvet Köpman tänkt att vara lite bättre än de andra värven, färdighetsmässigt?

1688347621652.png

I andra tryckningen av Regelboken har alla värv sammanlagt 990 färdighetspoäng (varav 280 är utöver basvärdena) – förutom Köpman, som har 1000 (varav 290 är utöver basvärdena). Är detta avsiktligt, eller råkade det bara bli så? (Om det senare är fallet så fixar jag det nog i min egen bok med att Köpman får 65, 55, 45, 45, 35, 25, 25 och 15 istället för 65, 55, 45, 45, 35, 35, 25 och 15! Ni kanske dock har en idé till en finare lösning.)
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Här tror jag du kan göra som du vill. Det beror lite på fokus i dina äventyr. Köpmannen har mycket riktigt aningen mer poäng att sätta ut, men det är verkligen på marginalen och det kompenserar till viss del för att hans färdigheter är mindre "applicerade" än många andra yrkens.
 
Top