Är rollspelsillustrationer konst?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Fast nu missförstår du ju vad hantverksskicklighet är. Att ta pulsen på samhället, att göra en poäng genom alternativa vägar, att kommunicera utan ord, att förstå och visa på abstrakta sätt är ju även det hantverkskunskaper som tillkommit från processen i konstnärens liv.
Som sagt, konst uppstår ju inte ur ett vakuum.
Att avfärda Fountain som bristande hantverksskicklighet är ju att helt förbise Duchamps syfte och process med verket, som är sprungna ur en de facto hantverksskicklighet.
Jag skulle nog inte säga att jag missförstår vad hantverksskicklighet är utan snarare att vi har olika definitioner av begreppet. Om definitionen innefattar ”att ta pulsen på samhället, göra en poäng genom alternativa vägar, kommunicera utan ord, förstå och visa på abstrakta sätt” så håller jag helt med om att det kan vara en viktig komponent vad gäller konst. Men mycket av det handlar i min bok snarare om analys än om hantverk. Om du med ”hantverk” menar att en person kan vara dålig på att rita, men att hen har en såpass intressant analys om det hen ritar att den fula bilden placeras i en kontext då den ändå kan säga något intressant, då tycker vi lika.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag skulle nog inte säga att jag missförstår vad hantverksskicklighet är utan snarare att vi har olika definitioner av begreppet. Om definitionen innefattar ”att ta pulsen på samhället, göra en poäng genom alternativa vägar, kommunicera utan ord, förstå och visa på abstrakta sätt” så håller jag helt med om att det kan vara en viktig komponent vad gäller konst. Men mycket av det handlar i min bok snarare om analys än om hantverk. Om du med ”hantverk” menar att en person kan vara dålig på att rita, men att hen har en såpass intressant analys om det hen ritar att den fula bilden placeras i en kontext då den ändå kan säga något intressant, då tycker vi lika.
Att analysera är ju helt klart en träningsbar färdighet som ingår i konstnärsskapet, ergo hantverksskicklighet.
Det kan ju förvisso också vara en skillnad mellan konst och illustrationer. Illustrationer har inget behov av analys. Det går alldeles utmärkt att illustrera något utan att analysera något. Hantverksskicklighet är alltså olika saker för en konstnär och för en illustratör.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Att analysera är ju helt klart en träningsbar färdighet som ingår i konstnärsskapet, ergo hantverksskicklighet.
Det kan ju förvisso också vara en skillnad mellan konst och illustrationer. Illustrationer har inget behov av analys. Det går alldeles utmärkt att illustrera något utan att analysera något. Hantverksskicklighet är alltså olika saker för en konstnär och för en illustratör.
Jag har alltid tolkat begreppet hantverk som det rent praktiska arbete man gör, för hand så att säga. Det brukar vara den vanligaste definitionen av ordet. Men som sagt, jag förstår hur du tänker nu när du förtydligat, och jag håller självklart med om att analys ofta är viktigt vad gäller konstnärligt skapande, vad vi än kallar processen av analys.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag undrar dock om min definition nu utesluter en massa annat från att vara "konst". Som typ "skapande för skapandets skull". Det är ändå lite elitistiskt och gatekeepande av mig att villkora konst till att behöva analys. Att skapa för välbefinnande, för nöje, för träning borde väl även det kunna vara konst.
Men då är jag ju också tillbaka i territoriet "är diskussionen ens meningsfull?", för den som skapar för sitt egna välbefinnandes skull skiter ju i vilket om det de skapar kallas konst eller ej.


Så nej, rollspelsillustrationer är i regel inte konst.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Vad innebär definitionen av konst? Typ, säg att vi erkänner ett verk som ”konst” - then what? Varför är det viktigt och för vem? Vad leder kategoriseringen till?

(Min egna tanke går lite i riktningen av verkshöjd - konst är något som är riktigt skickligt gjort och får det önskade resultatet (oftast något vackert). Typ sånt som Bob Ross lär ut. Sen är det förstås mycket subjektivitet involverat i om något som är välgjort också anses vackert. Så någon slags kvalitetsmärke. Alltså kan rollspelskonst vara konst.)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Jag har alltid tolkat begreppet hantverk som det rent praktiska arbete man gör, för hand så att säga. Det brukar vara den vanligaste definitionen av ordet.
Ja, säger man om en film ”det är gott hantverk” så menar man att de tekniska delarna är på plats, som kompetent foto, ljussättning, klippteknik och liknande. Ofta säger man det också för att man tänker fortsätta med att mena att filmen brister i kvaliteter utöver detta. ”Det är tekniskt skickligt men…”
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Finns väl två exempel som är nog tydliga för att tas upp.

1) ... när illustrationer används i konstnärligt syfte, som del av eller huvuduttryck för en konstnärlig process.

2) ... när illustrationerna lyfts fram som en del i ett konstnärsskap.

I övrigt så hänvisar jag till min post längre upp om "vad är konst".
 
Top