Är "hårdpärm" en rollspelsterm?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
De senaste inläggen belyser varför jag tycker det hela har urartat till hårdband och mjukband, det är inte meningsfullt att prata om något annat utom mellan förlag och tryckeri. Jag föredrar som sagt att köpa mina böcker i hårdband och hade gärna sett att den var sydd istället för att bladen bara är rakt skurna och doppade i lim. Det gäller särskilt för tjocka böcker och för rollspelsböcker, dvs. böcker som utsätts för stora påfrestningar. Problemet är att de rakt skurna bladen som doppas i lim kan mycket väl vara hållbarare än om de hade sytts om ett kvalitétslim hade använts respektive sömnaden var dåligt gjord med billig tråd – och det kan jag som köpare överhuvudtaget inte avgöra! Särskilt som ingen berättar sådana saker, allra minst butikerna.

Jag som köpare kan ta ställning till om jag vill ha min bok i hårt ett mjukt band och format såsom pocket eller inte pocket (har betydelse om jag köper en bokserie), men i övrigt är det inte meningsfullt. Jag kan inte välja mellan bindningsmetoder för samma bok.

Ok, böcker som trycks på beställning som DriveThruRPG och Lulu är ett undantag men även då ligger fokus på färgtryck, kvalité på färgtryck och bandtyp – inte hur sidorna har fogats samman.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
Vad är ett rollspel? ;)
Spel där du spelar en roll.

Exempel på rollspel: Monopol, alla spelar en roll som representeras av en unik figur för vardera spelare.

Exempel på vad som inte är rollspel: Schack, spelarna tar inte roll utan förfogar över olika pjäser med olika roller. Även kallat krigsspel, ur dessa växte sedan rollspel såsom Monopol fram där du tar rollen som en specifik pjäs från den större gruppen.

Enkelt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Alla andra har fel helt enkelt - hela bokbranschen, alla förlag och alla tryckerier ;)

Edit: Jag menar alltså en s.k. inbunden utgåva och vad som skiljer den från kartonnage - vilket jag tycker är väldigt viktigt att förstå - även för den som redan vet allt :)
Nä, mest bokbranschen. Tryckerier och bokbinderier brukar ha koll.

Jag menar att bokbranschen kidnappat ordet ”inbunden” och vill att det ska betyda enbart en viss typ av bok.

Från början betydde ordet bara att lösa ark satts ihop med ett omslag till en bok. Från ”inbinda”:

5) [jfr motsv. anv. i d., holl. o. t.] i fråga om bokbindning.​
a) sammanhäfta (lösa ark, planscher o. d. till en bok) o. förse (den sålunda häftade boken) med band, binda in, binda. Låta inbinda en bok i skinnband. Lämna en bok till inbindning.

Dvs. alla böcker vars inlaga sammanhäftats på något vis och försetts med ett omslag har bundits in – är inbundna.

Bokbranschen vill att enbart det som i Falsat och skuret (C Kjellin, Spektra 1994) kallas pärmbok ska heta ”inbunden”. (Vilket jag alltså tycker är knas.)

Om ”kartonnage” hittade jag f.ö. följande i Grafisk uppslagsbok (O Persson, Generalstabens litografiska anstalts förlag, 1951):

kartonnage.jpg

(Ursäkta den enorma bilden. Jag ville att texten skulle gå att läsa även på mobil.)
 
Top