Är du en bättre spelledare än Brennan Lee Mulligan?

Är du en bättre spelledare än Brennan Lee Mulligan?

• Jag är en bättre spelledare än Brennan Lee Mulligan?

Votes: 5 41.7%
  • Jag är en lika bra spelledare som Brennan Lee Mulligan?

Votes: 4 33.3%
  • Jag är en sämre spelledare än Brennan Lee Mulligan?

Votes: 1 8.3%
  • Jag spelleder inte/jag vill skriva något om spelledarlöst/Jag vet inte

Votes: 2 16.7%

• Total voters
    12

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill bara kolla folks självförtroende. Alla kommentarer fyllda med nyanser är välkomna i tråden.

Hm. Jag tycker det är lite svårt. Actual Plays, särskilt av den stil som BLM (och Matt Mercer) står för, siktar ju på att underhålla en publik. Spelstilen blir därför lite mer "hårt hållen", för att det ska levereras en sammanhållen historia. Detta gör ju att spelledarskapet, på vissa sätt, blir sämre än vid vilket köksbord som helst. Det blir en bättre show, men (potentiellt) en sämre rollspelsupplevelse för spelarna.

Sen har vi ju inte sett hur han spelleder när det inte finns en produktion bakom, gissningsvis utforskar han mer intressanta tekniker då.

Disclaimer: säger därmed inte att jag på något sätt är bättre än Brennan, men att det är två sorters SL-stilar med helt olika syften.

Last edited:
Jag vet inte hur han spelleder när han spelleder för spelandets skull. Jag vet bara hur han spelleder när han spelleder ganska hårt rälsade saker i stridsgubbesystem för publik, och det är ganska långt ifrån hur jag vill spela.

Jag har stor respekt för hans kompetens både när det gäller gestaltning och improvisation, vilket ju också är vad han studerat och jobbat med redan innan han började spela dnd för publik.

Och vem Brennan Lee Mulligan? Har aldrig sett namnet förut…
Mycket populär komiker och spelledare som kör många välproducerade Actual Plays - bland annat den pågående säsongen av Critical Role (en populär AP-podd som vanligtvis leds av Matt Mercer (en röstskådespelare och spelledare som skapat världens mest populära AP-podd).

Jag skapade ett sarkastiskt formulerat allternativ i pollen för er som inte vet eller bara älskar friform ju 😭 Bara tryck på den knappen.

(alltid när någon förkunnar sin ovetskap om någon enormt populär person/film/musikband börjar mitt koketteri-sense tingla!)

(alltid när någon förkunnar sin ovetskap om någon enormt populär person/film/musikband börjar mitt koketteri-sense tingla!)

Jag träffade någon förra veckan som hävdade att de aldrig hört talas om Taylor Swift. 🤦‍♂️

Jag träffade någon förra veckan som hävdade att de aldrig hört talas om Taylor Swift. 🤦‍♂️
Jag hade en gammal kollega som låtsades aldrig ha hört talas om färdig tacokrydda.

(Säger obs inte att det är vad som sker i denna tråd!)

Eftersom jag inte kan lyssna eller se på AP:s då det helt enkelt inte är något som roar mig, hade jag inte heller hört talas om personen ifråga.

Jag blev årets spellare 2011 och 2013, så ja det tror jag.
Vi dyker ner i forumets förflutna, men @Vitulv bjuder på ett riktigt guldtips i spelledarskap i den här tråden, från just 2011. Ifall någon nu undrade var ribban ligger för att kunna vinna den typen av utmärkelser.

Back