DoD Är DoD23 det bästa öl och salta kringlor-spelet?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Står nåt om "Light weight yet surprisingly good" på deras thumbnail för videon... själv konstaterar jag att det är det mest crunchiga rollspel jag kan tänka mig att spelleda. :gremlaugh:
Man får ha i åtanke att Derek spelar mycket PF2 och i jämförelse med det är Dragonbane fjäderlätt :D

De gillar verkligen att "D20, roll equal or under" är så intuitivt för spelaren - bara en jämförelse mellan värdet på rollformuläret och resultatet av tärningsslaget, jämfört med D20-spel som PF2 och DnD5e. Att jämföra sitt summerade värde (slag+proficency+annat) mot en fiktiv DC är betydligt mer abstrakt. Boons/Banes och pressamekaniken är också lätta för spelaren att förstå och acceptera.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Nu har jag tittat. Kul att se entusiasmen. Men jag slås ännu en gång av hur många det är, killarna ovan inkluderade, som verkar betrakta DoD23/DragonBane som ett Starter Set. Jag tycker man ofta stöter på det i recensioner, un boxing-clip och liknade, speciellt från amerikaner. Först talar de om det som ett Starter Set, sedan säger de att det innehåller allt man kan tänkas behöva för att kunna spela. Vilket stämmer då det som bekant trots allt är det kompletta spelet vi talar om. Vad sjutton beror det egentligen på? Har begreppet en annan betydelse i USA eller vad?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Nu har jag tittat. Kul att se entusiasmen. Men jag slås ännu en gång av hur många det är, killarna ovan inkluderade, som verkar betrakta DoD23/DragonBane som ett Starter Set. Jag tycker man ofta stöter på det i recensioner, un boxing-clip och liknade, speciellt från amerikaner. Först talar de om det som ett Starter Set, sedan säger de att det innehåller allt man kan tänkas behöva för att kunna spela. Vilket stämmer då det som bekant trots allt är det kompletta spelet vi talar om. Vad sjutton beror det egentligen på? Har begreppet en annan betydelse i USA eller vad?
Kan vara eftersom ligan med Tales from the loop, The Walking dead och Blade runner (och kanske fler spel?) släppt fullständig regelbok som en separat bok och boxen som ett starter set.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vad sjutton beror det egentligen på? Har begreppet en annan betydelse i USA eller vad?
Jag gissar att de tänker "det måste finnas massor med mer powers och skills och förmågor och saker man kan lära sig när man blir mäktig, som det är i D&D."

Fast de borde väl egentligen tänka mer som det var med Red Box, att det är upplagt för en Expert- och en Companion-box också. Kanske.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Är DoD23 det bästa öl och salta kringlor-spelet?
Nej. Men det är ett rätt bra öl-och-kringlor-spel. Lite för bökigt när man drukit ett par öl "för mycket".

Men jag slås ännu en gång av hur många det är, killarna ovan inkluderade, som verkar betrakta DoD23/DragonBane som ett Starter Set.
Jag tror det är förvirrade av boxen. Vi har ju haft en boxrenässans i sverige (och historiskt sett fler "stora" spel som kommit i boxar?), som jag inte tror de haft i USA på samma sätt (även om den inte varit helt obefintlig där heller).

Så deras association från en box går till startboxar snarare än spelboxar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Först talar de om det som ett Starter Set, sedan säger de att det innehåller allt man kan tänkas behöva för att kunna spela. Vilket stämmer då det som bekant trots allt är det kompletta spelet vi talar om. Vad sjutton beror det egentligen på? Har begreppet en annan betydelse i USA eller vad?
DoD-23 är annorlunda än de allra flesta spel genom att det är ett komplett spel som ändå beter sig som ett starter set. Det tycker jag är en ypperlig design - om ditt spel behöver ett starter set, borde du inte ha skapat det annorlunda då så att det faktiskt fungerar bra att spela direkt ur boxen?

Det är antagligen det här, att det är bägge samtidigt, som orsakat förvirringen.

(Det här var för övrigt en av ambitionerna med svenska RuneQuest medan det varade - att se till att det funkade att spela rakt av, trots att Glorantha är en ökänt meckig värld.)
 
Last edited:
Top