Är detta lovecraftianskt?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag skulle behöva lite hjälp med en grej. Jag håller på att fnula på ett skräckäventyr och jag är inte riktigt helt säker på vilket spelsystem jag ska använda till det.

Äventyret innehåller mysterielösande, varelser från andra dimensioner, stegrande vansinne samt utspelar sig på 30-talet. Detta tycker jag gör det passande att skriva äventyret till något Lovecraftaktigt spel, kanske Call of Cthulhu Sverige eller Kutulu (ett spel som jag länge varit nyfiken på).

Problemet är bara att handlingen kräver att rollpersonerna kommer från nutiden och åker tillbaka i tiden till 30-talet. Och jag undrar om ni tycker att det är att gå för mycket emot den stämning som finns i Lovecraftianska rollspel?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag skulle behöva lite hjälp med en grej. Jag håller på att fnula på ett skräckäventyr och jag är inte riktigt helt säker på vilket spelsystem jag ska använda till det.

Äventyret innehåller mysterielösande, varelser från andra dimensioner, stegrande vansinne samt utspelar sig på 30-talet. Detta tycker jag gör det passande att skriva äventyret till något Lovecraftaktigt spel, kanske Call of Cthulhu Sverige eller Kutulu (ett spel som jag länge varit nyfiken på).

Problemet är bara att handlingen kräver att rollpersonerna kommer från nutiden och åker tillbaka i tiden till 30-talet. Och jag undrar om ni tycker att det är att gå för mycket emot den stämning som finns i Lovecraftianska rollspel?
Jag tycker absolut inte att det låter speciellt icke-lovecraftskt. Lovecrafts egna berättelser var ju både horror och scifi – resor i tiden finns med i mythosen.

Sedan tänker jag att det beror lite på hur tidsresandet genomförs. Jag menar… Sätter man på sig vita Avengers-dräkter och hoppar in i en kvantum-tunnel eller mediterar man och projicerar sitt sinne in i människor som levde på 30-talet? Eller tankar man sin DeLorean full av sopor och aktiverar fluxkapacitatorn? Tidsresandet i sig tycker jag är noll problem egentligen; men givetvis kan inramningen och estetiken påverka den allmänna känslan.


Men egentligen… Lovecraftskt vansinne kan man ha i cyberpunk och rymdopera likväl som 30-tal. Egentligen. Så jag tror det kan funka oavsett.

(Och: säg till om du undrar något om Kutulu! Jag står gärna till tjänst =) )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Well... det kan absolut gå emot stämningen i många lovecraftianska _rollspel_, däremot håller jag helt med Krank om att det är helt i linje med grejerna lovecraft skrev, och precis som krank säger att det handlar mer om "hur" det görs.

Projicera medvetandet genom meditation - väldigt lovecraft.
Att somna och bara vakna upp i en annan tid utan förklaring - väldigt lovecraft
Att bara saker runtomkring en blir mer och mer ålderdomliga (eller att gamla byggnader helt enkelt ser helare och fräshare ut) från dag till dag utan att någon annan verkar märka något tills allt omkring en är som det var för hundra år sedan - väldigt lovecraft

Tricket är egentligen att låta det vara jättekonsigt, och inte förklara det =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Tricket är egentligen att låta det vara jättekonsigt, och inte förklara det =)
Äh, Lovecraft var ganska bra på att förklara saker, han också. Han skrev en hel del väldigt pulpiga berättelser… Jag menar, stora insektsvarelser som stoppar folks hjärnor i burkar och flyger dem till Pluto är ju tydligen en grej =)

Så till din lista kan man alltså lägga "Jättestora insekter tar din hjärna och lägger den i en burk och flyger med den till 1930, där den byter ut någons hjärna mot din – väldigt Lovecraft" =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Äh, Lovecraft var ganska bra på att förklara saker, han också. Han skrev en hel del väldigt pulpiga berättelser…
Sant, jag tänkte att teknik inte är särskilt lovecraftianskt men där är ju ett ypperligt exempel på just det.

Man kan helt enkelt komma undan med jäkligt mycket =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Du kan lätt ha tidsresor, det finns mycket sådant i Lovecrafts egna grejer (akta dig för de flygande polyperna bara!) men också i Call of Cthulhu speler och en massa inspirerad media så som Lovecraft County.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Tack så jättemycket för all input! Nu spoilar jag lite mitt eget äventyr, men tidsresan beror på att en viss person under 30-talet fångat en interdimensionell läskig varelse och utfört experiment på den. Sedan är tidsresan kanske egentligen inte helt fysisk utan mer introspektiv, typ samma själar i olika tider, kanske till och med olika parallella universum, har inte riktigt bestämt mig rörande det än.

Ska investera i Kutulu nästa månad och börja skriva 😊
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Tack så jättemycket för all input! Nu spoilar jag lite mitt eget äventyr, men tidsresan beror på att en viss person under 30-talet fångat en interdimensionell läskig varelse och utfört experiment på den. Sedan är tidsresan kanske egentligen inte helt fysisk utan mer introspektiv, typ samma själar i olika tider, kanske till och med olika parallella universum, har inte riktigt bestämt mig rörande det än.

Ska investera i Kutulu nästa månad och börja skriva 😊
Jag ser fram emot det! :D
 
Top