Är det något som verkar skumt med den här datorn?

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag är inte så väl insatt i laptops, men Acer är inget lyxmärke, processorn är 2 generationer gammal, grafikkort är förra generationen. Hur mycket kostar andra laptops med liknande komponenter?
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag är inte så väl insatt i laptops, men Acer är inget lyxmärke, processorn är 2 generationer gammal, grafikkort är förra generationen. Hur mycket kostar andra laptops med liknande komponenter?
Nej, men något lyxmärke har jag tyvärr inte råd med. Egentligen är min budget på ca 15000 och det jag fastnade på här var att den hade 32GB ram vilket jag inte sett på någon annan som inte är mycket dyrare och det är ram som brukar vara det jag saknar först.
Grafikkort och processorgenerationer har jag ingen koll på. Jag spelar inga riktigt krävande spel. Mest Stellaris och Anno 1800.

Jag har svårt att göra jämförelsen du frågar efter eftersom jag interiktigt vet vad liknande komponenter är när det inte gäller det enklaste som lagringskapacitet, ramminne och processorfrekvens.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Edit: @Jarl hann före

- Byt ut budgetmärket Acer mot något finare som Asus, Lenovo, eller t.o.m. Dell.
- Byt ut processorn från intel i7 generation 11 mot intel i9 generation 13.
- Byt ut grafiken från Nvidia GeForce GTX 3070 mot Nvidia GeForce GTX 3090.
Och se vad det kostar.
Man får det man betalar för. :)

Vill jag få ner priset kan jag tänka mig att köpa lite äldre saker - det är sällan värt att betala flera tusen kronor mer för att få +10 % prestanda.
Vad jag däremot INTE skulle göra är att köpa Acer. Min erfarenhet av Acer (det iofs är 10-15 år sedan sist) är att de går sönder dagen efter garantin tar slut - vilket känns väldigt surt.
Det är en sak om man köpt en billig dator för 5000 kr och den går sönder efter 3 år, det är en helt annan om man köpt en dator för 20000 kr.
Jag brukar köpa bärbar i spannet 7000-8000 kr (iofs innan COVID och inflation) av Asus eller Lenovo - de brukar ha en livslängd uppåt 10 år för de har högre kvalitet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nej, men något lyxmärke har jag tyvärr inte råd med. Egentligen är min budget på ca 15000 och det jag fastnade på här var att den hade 32GB ram vilket jag inte sett på någon annan som inte är mycket dyrare och det är ram som brukar vara det jag saknar först.
Grafikkort och processorgenerationer har jag ingen koll på. Jag spelar inga riktigt krävande spel. Mest Stellaris och Anno 1800.

Jag har svårt att göra jämförelsen du frågar efter eftersom jag interiktigt vet vad liknande komponenter är när det inte gäller det enklaste som lagringskapacitet, ramminne och processorfrekvens.
Jag brukar köpa dator med lite mindre minne med flit och samtidigt som datorn köper jag extra RAM som jag stoppar i själv.
Bärbara datorer brukar inte vara så "flexibla", de kommer färdigkonfigurerade. Det betyder att 32 GB-datorer räknas som high end och då får man både mer processor och grafik än man kanske behöver.

Att trycka in extra minne i datorn är inte speciellt svårt.
En varning gällande RAM: kontrollera att det finns lediga minnesplatser i datorn.
Många tillverkare "fyller" alla minnesplatser, vilket betyder att man inte kan lägga till minne, utan måste byta ut det minne som redan finns i datorn - vilket givetvis är dyrare, för det är som att köpa en ny dator och det första man gör är att slänga minnet som kom med datorn.

Det är samma sak med hårddiskar. Det är förhållandevis lätt att byta ut hårddiskar i bärabara om de är NVMe-enheter (vilket de flesta bärbara använder idag) - men det betyder att man i praktiken slänger den befintliga "disken"* och då kan det vara mer ekonomiskt att köpa större disk redan från början.

*Ja, jag vet; nvme och ssd är inte "hårddiskar". Men de används istället för hårddiskar så jag kommer att fortsätta kalla dem för det. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Nej, men något lyxmärke har jag tyvärr inte råd med. Egentligen är min budget på ca 15000 och det jag fastnade på här var att den hade 32GB ram vilket jag inte sett på någon annan som inte är mycket dyrare och det är ram som brukar vara det jag saknar först.
Grafikkort och processorgenerationer har jag ingen koll på. Jag spelar inga riktigt krävande spel. Mest Stellaris och Anno 1800.

Jag har svårt att göra jämförelsen du frågar efter eftersom jag interiktigt vet vad liknande komponenter är när det inte gäller det enklaste som lagringskapacitet, ramminne och processorfrekvens.
Om ditt enda krav är 32GB ram går det att komma betydligt billigare undan. Tex: https://shop.inrego.se/workstations/hp-zbook-15-g3-23

Jag brukar köpa mina datorer där, lätt begagnade med garanti.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Vill jag få ner priset kan jag tänka mig att köpa lite äldre saker - det är sällan värt att betala flera tusen kronor mer för att få +10 % prestanda.
Har man inte typ en gaming-laptop eller gör något avancerat grafiskt på den är det väl sällan prestandan spelar någon större roll.

Minne är relevant, dock.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Gaming laptops har ofta problem med höga ljudnivåer, och jag har ett vagt minne av att vissa Acer modeller är "worst-in-class".
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Gaming laptops har ofta problem med höga ljudnivåer, och jag har ett vagt minne av att vissa Acer modeller är "worst-in-class".
Jag har köpt den nu och kan bara ge dig rätt i det du säger. När jag drar igång ett större spel låter den som en jet-motor. Däremot är den relativt tyst när jag använder den till annat så det är inget stort problem.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Nej, men något lyxmärke har jag tyvärr inte råd med. Egentligen är min budget på ca 15000 och det jag fastnade på här var att den hade 32GB ram vilket jag inte sett på någon annan som inte är mycket dyrare och det är ram som brukar vara det jag saknar först.
Grafikkort och processorgenerationer har jag ingen koll på. Jag spelar inga riktigt krävande spel. Mest Stellaris och Anno 1800.

Jag har svårt att göra jämförelsen du frågar efter eftersom jag interiktigt vet vad liknande komponenter är när det inte gäller det enklaste som lagringskapacitet, ramminne och processorfrekvens.
Det låter väl kanon!? "Förra generationen" är väl fortfarande det rimliga alternativet, kostar alltid extra-premium att ha senaste :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Men, RAM är väl fortfarande inte så där extremdyrt jämfört med processor och grafikkort? Det går ju som regel att lägga till RAM ganska smärtfritt även till laptops så det kan ju vara en idé att göra någon sådan prisjämförelse om du behöver eller vill ha mer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har köpt den nu och kan bara ge dig rätt i det du säger. När jag drar igång ett större spel låter den som en jet-motor. Däremot är den relativt tyst när jag använder den till annat så det är inget stort problem.
Tunga spel och program som får processor och/eller grafikprocessor att jobba hårt betyder att dessa blir glödheta - det är inte ovanligt att temperaturen stiger uppemot 100 grader.
Det betyder att datorns fläktar måste jobba som jetmotorer för att kyla datorn.
"Hjälp" datorn genom att se till att alla in-/utluftintag till datorn är fria, samt rensa den från damm någon gång i halvåret.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Tunga spel och program som får processor och/eller grafikprocessor att jobba hårt betyder att dessa blir glödheta - det är inte ovanligt att temperaturen stiger uppemot 100 grader.
Det betyder att datorns fläktar måste jobba som jetmotorer för att kyla datorn.
"Hjälp" datorn genom att se till att alla in-/utluftintag till datorn är fria, samt rensa den från damm någon gång i halvåret.
Lite beroende på hur det ser ut med flödet i datorn så kan det vara en idé att köpa lite kylflänsar och fästa på kylningen. Min ASUS TUF hade jätteproblem med kylningen men efter att ha kastat in ett halvdussin typ sådana här på kylsystemet så har den klarat sig bra nu i tre års tid!

 
Top