Presentation Är det här folk hänger eller?

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
I Apocalypse World (skriven av paret Baker, som besökt bl.a. Fastaval) finns en ganska intressant variant av det. Spelet instruerar spelledaren att "ask questions like crazy and build on the answers" och har en särskild variant i rollpersonstekniken Open your brain to the world's psychic maelstrom. I korthet kan man ställa frågor till malströmmen, men i gengäld kan det hända att malströmmen ställer frågor till en själv, gärna om ens inre, drömmar, önskemål, o.s.v. Det finns väl någon slags likhet med att t.ex. spela scener som gestaltar inre konflikter. Har du några tekniker som du tror skulle vara intressanta att använda?
Jag hade inte koll på hela rörelsen som startade med Apocalypse World förrän jag började höra på det i några poddar i höstas. Testade lite, men har inte fastnat för de teknikerna. Det kanske tar lite tid att vänja sig. Har nog inte förstått vitsen mot att köra typ friform.

Vad avser tips på tekniker så tror jag inte jag har något nytt att komma med som du inte redan testat. Du verkar ju ha testat runt rätt ordentligt :)
 
Top