Nekromanti Är det här bra eller dåligt

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
en ny trend (eller trend och trend, och ny och ny.... okej då VISSA produker uppvisar detta kännetecken...) inom svenska rollspel är att belöna rollspelande via reglerna. Typ playelf (lättare att lyckas om man beskriver sina handlingar mer) och DoD6 (äventyrspoäng för bra rollspelande.)

...och frågan lyder som följer, vad tycker NI om detta? rätt eller fel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja och nej

"...och frågan lyder som följer, vad tycker NI om detta? rätt eller fel?"

Rätt ur rollspelsfrämjande synvinkel - morötter är suveräna hjälpmedel för att "fostra" ett visst uppförande. Fel ur realistisk synvinkel - det är ju inte ett dugg realistiskt att rollpersonen blir bättre för att spelaren spelar bra.

Men det struntar jag i.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Är det verkligen nytt? Jag vill dra mig till minnes att detta fanns med även i gamla versionerna av DoD (Expert?). Efter varje lyckad spelsession kunde man strössla ut ett par erf till spelarna. Så det är välan ingen ny trend elle?

För övrigt tycker jag att det är ett bra system eftersom det ger tillfälla att belöna spelarna för saker som inte kan täckas upp till fullo av reglerna. Är spelarna geniala i sitt agerande är de klart värde några poäng. Å andra sidan borde man kanske införa en regel om att man får dra bort erf om spelarna är allt för puckade :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
realism i rollspel....

....finns väl inte alls! jag kan inte komma på något system som har fått mig att tänka "ja det här var ju en bra modell av verkligheten!" (jag är väl ganska kräsen som fysiker-wannabe...) i playelf känns det rätt, då det drar upp de "stora yviga gesterna" som verkar vara playelfs adelsmärke, i dod6 känns det mer, som du säger, morotsartat, och platsar bland deras restriktioner osv. kanske passar det bäst i ett fartfyllt lite mindre realistiskt spel...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ny?

Det har väl funnits rätt länge... Bonus-erf för bra rollspelande i Expert t.ex...

På ett mindre formellt plan så har det nog funnits även på de individuella slagen. Det är nog många spelledare som ger folk en extra chans om de gör något synnerligen roligt eller intressant.

Jag tycker det är rätt... om det inte börjar överskugga andra faktorer... Om man är överlägset bäst på en sak så bör man ju ha en viss fördel av det även om fantasin tryter.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: realism i rollspel....

Gott rollspelande skall belönas rollpersoner som spelar sina karaktär bra har en tendens att överleva längre i våran spelgrupp. Ett exempel, stackars Raydon och jag var tvungna att delta i ett anfall mot en bas ute i skogenpå mutant. Jag och Raydon försöker ta oss till hammnen det går lite segt då Raydon har mst 8 och inte är van vid sånt här.
Så jag får pusha han hela tiden.

Vi börjar närma oss hammnen och upptäcker att där står ett vaktorn förmodligen tung bestyckat. Samtidigt håller våran sida på att bryta ihop och ett stort antal fiende soldater är på väg mot oss.

Raydon bryter ihop och reser sig upp för att börja springa mot tornet. Efter några sekunder hör jag som fortfarande ligger i skydd hur tung eldgivning ges från tornet. Fan tänker jag och slänger mig upp för att om möjligt försöka besvara elden mot Raydon. Jag saftar på mot tornet med min mephisto och drar på mig uppmärksamheten nu dör jag tänkte jag men se då var SL snäll och lät mig ta skydd igen och både Raydon och jag överlevde:) Fast vi nog egentligen borde sett ut som dissekerade kräftor från våran biologi lektion idag.

Vad vill jag med det här då..
Jo det är nämligen så att rollpersonen som alltid är feg alltid går sist in och aldrig riskerar sin egen hälsa frivilligt brukar det gå illa för. Medans dom rollpersoner som bjuder på sig själva brukar det gå betydligt bättre för inte alltid dock:)

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Mja och Kanske.

"Rätt ur rollspelsfrämjande synvinkel" - I sanning! Realismen får komma på andra plats, då många framförallt, men ändock inte enbart nybörjare tenderar att hängiva sig åt den seglivade kobold-ådran om de inte 'får något' för att anstränga (läs: utveckla) sitt kreativa (läs:rollspelande) sinne. Och koboldådran är inte kul att tampas med som SL. Särskilt inte när inget ont anande RP stiger innanför dörren och SL byter musik, varpå alla brister ut i ett unifierat -"Jag drar mitt vapen!!".. *suck*

En suspekt förklaring till att 'realistiskt' ge RP bonus för gott rollspelande kan väl vara att 'genom självinsikt (i det här fallet: gott rollspelande) uppnå nya höjder', så att säga.. =)

//MiDNiGHT.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag är helt för att regler ska främja gott rollspelande. Däremot gillar jag inte "belöningar" i form av poäng och annat som i sig motverkar inlevelse i spelet. (Då menar jag att spelaren gör någonting för att få poäng, vilket gör att han tänker i speltermer. Ju mindre spelmoment i spelsituationen desstå lättare är det att ha inlevelse i situationen.)

Jag gillar vidare det system som finns i exempelvis Västmark, där personlighetsdrag och andra egenskaper som kan rollspelas jämställs med fysiska och andra slags egenskaper. Därmed uppmuntras spelaren att rollspela egenskaperna, eftersom de kan användas i olika handlingar. (Det lönar sig m a o att rollspela då det gagnar rollfiguren.)

I mitt egna spelsystem (URSUS, Universal-Rollspels-System Utan Spelvärden) jämställs alla slags egenskaper (bla personlighetsegenskaper, fysiska och mentala egenskaper, bakgrund och erfarenhet, sociala och ekomiska fördelar och nackdelar, osv) med varanda. Dessutom bör samtliga egenskaper rollspelas för att de ska kunna användas i spelet. Eftersom det gäller att kunna tillgodogöra sig så många egenskaper som möjligt i en handling har man allting att vinna på om man faktiskt har rollspelat sin rollfigur enligt de egenskaper rollfiguren faktiskt har. (Annars kan spelledaren helt enkelt inte godkänna någon egenskap i en viss situation, eftersom den ändå inte "används" av spelaren - dvs att spelaren inte rollspelar egenskapen.) Min erfarenhet är att spelarna anstränger sig mer när det gäller att gestalta sin rollfigur, samtidigt som det inte finns några "artificiella" och måhända "orättvisa" belöningar och bestraffningar i form av poäng eller möjligheter till förbättringar av rollfiguren.

/Pauli "Baldyr" Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: Ja och nej

för en gångs skull håller jag med Krille.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Jag tycker att det kan vara bra, åtminstone ibland. Jag brukar t. ex. göra det lite lättare att lyckas med en bluff för den som rollspelar bluffen ordentligt och absolut inte lättare för den som säger ''Jag bluffar honom, slå för bluffa'' antagligen skulle jag till och med säga till den spelaren att utveckla och någonstans mittemellan blir det för den spelare som beskriver hur han/hon vill försöka lura den stackars spelledarpersonen men inte direkt rollspelar bluffen.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top