Är Critical Role rollspel, radioteater eller något annat?

Rollspel, radioteater eller annat?

• Rollspel

Votes: 15 68.2%
  • Radioteater

Votes: 3 13.6%
  • Annat

Votes: 4 18.2%

• Total voters
    22

RasmusL

Champion
Vad säger ni? Varför? Rollspelrelaterat är det helt klart, men gör de verkligen grejen vi pratar om mest här på forumet?

Rollspel eller radioteater? Mitt svar är "ja". Det är båda, samtidigt.

Det de gör är inte längre ifrån det jag gör än vad random D&D-grupp eller spelledarlös indiegrupp eller helt normal stridsfokuserad BRP-grupp är.

Håller nog med att det är båda. Det finns så stor variation i hur man spelar rollspel.
Men de har ju ett lager till ovanpå som man normalt inte har. Det är också en show, en radioteater.
Men visst spelar de rollspel.

Om du har en stream där du spelar datorspel så är det lite samma sak, men du spelar ju faktiskt, också.

Om jag tvingas välja något av förslagen ovan så sätter jag min pinne på rollspel. För det är ju ett gäng som spelar rollspel inför publik. Men det är mer radioteater än de allra flesta andra AP-poddar därute. Så helst skulle jag vilja rösta på båda de alternativen.

Det som mest skiljer CR från andra poddar är hur uppenbart det är att den i första hand är producerad för att en publik ska lyssna/titta på den. Det är väldigt långt från ett spelgäng som riggar en mikrofon över spelbordet och kör som vanligt. Det är absolut inget fel med det. Men det kan vara bra om konsumenterna är medvetna om det. Så att om ens första kontakt med rollspel är CR så kan man bli besviken och tro att man "spelar fel" om man testar att spela själv och det inte blir som det man sett/hört i podden.

Last edited:
Håller nog med att det är båda. Det finns så stor variation i hur man spelar rollspel.
Men de har ju ett lager till ovanpå som man normalt inte har. Det är också en show, en radioteater.
Men visst spelar de rollspel.

Om du har en stream där du spelar datorspel så är det lite samma sak, men du spelar ju faktiskt, också.

Om jag kallar in ett improv-gäng och kallar det för rollspel, är det då rollspel?

Om jag kallar in ett improv-gäng och kallar det för rollspel, är det då rollspel?
Rollspel är nog brett nog för att kunna inkludera det också, finns ju så många olika former. I ytterkanterna så blir gränsdragningarna suddiga och går in i varandra. Sedan så används begreppet rollspel i många fall där "vi" inte skulle hålla med om att det är samma sak som "vi" håller på med.
T.ex. teamövningar på arbetsplatser där de anställda ska öva i form av rollspel. (Det är inte D&D det lägger fram på bordet)

Man skulle väl kunna kalla att CR är åt hållet av "professionellt rollspel", kanske. Det läggs mer resurser på det och är tänkt att också vara en produkt.

Är lajv rollspel?

För mig är det rollspel. Så det kan du och dit improv-gäng absolut också vara.

Sen är CR för mig också specifikt det vi brukar kalla "bordsrollspel" och där kvalar väl inte lajv in. Men kanske fortfarande dit improvgäng beroende på hur ni går tillväga.

Men allt är spektrum. Finns inga tydliga gränser utom de arbiträra gränser man drar själv. Funkar sällan så bra om man försöker göra en appolo och sköldpaddan eller vad nu det där gamla grekiska exempelt var.

Rollspel är nog brett nog för att kunna inkludera det också, finns ju så många olika former. I ytterkanterna så blir gränsdragningarna suddiga och går in i varandra. Sedan så används begreppet rollspel i många fall där "vi" inte skulle hålla med om att det är samma sak som "vi" håller på med.
T.ex. teamövningar på arbetsplatser där de anställda ska öva i form av rollspel. (Det är inte D&D det lägger fram på bordet)

Man skulle väl kunna kalla att CR är åt hållet av "professionellt rollspel", kanske. Det läggs mer resurser på det och är tänkt att också vara en produkt.

Jag gillar det, "professionellt rollspelande" eller "kommersiellt rollspelande", i min värld händer det något med aktiviteten när den görs för en publik och än mer när "verkshöjden" (*hos host*) ska hållas rimlig nog för att göra det kommersiellt gångbart.

Är lajv rollspel?

För mig är det rollspel. Så det kan du och dit improv-gäng absolut också vara.

Sen är CR för mig också specifikt det vi brukar kalla "bordsrollspel" och där kvalar väl inte lajv in. Men kanske fortfarande dit improvgäng beroende på hur ni går tillväga.

Men allt är spektrum. Finns inga tydliga gränser utom de arbiträra gränser man drar själv. Funkar sällan så bra om man försöker göra en appolo och sköldpaddan eller vad nu det där gamla grekiska exempelt var.
Lajv är helt klart en demlängd av "rollspel", men lajv är verkligen inte grejen vi pratar om här på forumet. Det nämns ibland, sure, men det är en annan och bara delvis överlappande delmängd. Lite som radioteater.

Liksom, det finns absolut argument för att CR et al är mer "Kulturforumet" än "Rollspelsforumet", lite som improvisationsteater, performance, spoken word och i någon mån lajv!

Det sagt, jag har noll problem med att CR är och hänger i rollspelsforumet och jag brukar ju då och då skriva om lajv där, ovan är bara för att illustrera poängen/skillnaden!

Lajv är helt klart en demlängd av "rollspel", men lajv är verkligen inte grejen vi pratar om här på forumet. Det nämns ibland, sure, men det är en annan och bara delvis överlappande delmängd. Lite som radioteater.
Fair enough.

Om vi går på vad vi pratar om på forumet så faller ju det mesta av vad vi ser av Critical Role gott och väl inom den ramen.

Och det skulle antagligen din improvgrupp göra också =D

Rollspel eller radioteater? Mitt svar är "ja". Det är båda, samtidigt.

Det de gör är inte längre ifrån det jag gör än vad random D&D-grupp eller spelledarlös indiegrupp eller helt normal stridsfokuserad BRP-grupp är.
Jag tycker ju det, att det är väldigt mycket länge bort men kanske på en annan axel. Publik och pengar är för mig väldigt personligen något som inte är en del av "rollspel" (däremot är det en del av "fotboll" även om jag kan spela för skojs skull hemma på gräsmattan, men det är liksom en del av konceptet och memetiken i "fotboll" men inte i "rollspel", men vem vet, snart är vi kanske där och vi har ungdomslag i rollspel?), det är en ganska tydlig linje mellan olika grejer för mig just här.

Som du skriver kan man ju spela fotboll hemma på gräsmattan, eller på skolkgympan, utan publik och pengar inblandade.

Så jag ser inte varför man inte på samma sätt kan spela rollspel på en scen framför publik.

Publiken och scenen är kanske inte en del av "rollspel", men rollspelet är fortfarande rollspel. Det slutar inte vara rollspel bara att det finns andra grejer runtkring också.

Sen skulle ju jag aldrig vilja spela rollspel under de omständigheterna. Jäklar vilken ångest jag skulle haft.

Som du skriver kan man ju spela fotboll hemma på gräsmattan, eller på skolkgympan, utan publik och pengar inblandade.

Så jag ser inte varför man inte på samma sätt kan spela rollspel på en scen framför publik.

Publiken och scenen är kanske inte en del av "rollspel", men rollspelet är fortfarande rollspel. Det slutar inte vara rollspel bara att det finns andra grejer runtkring också.

Sen skulle ju jag aldrig vilja spela rollspel under de omständigheterna. Jäklar vilken ångest jag skulle haft.

Jag håller ju med, vill någon kalla något för rollspel så är det för dem rollspel, det är helt okej! Och ska vi bli lite akademiska så är det absolut ett oändligt lutande plan utan någon egentlig gräns. Men jag, och jag gissar du, har någon form av inre bild av "rollspel" och vissa grejer passar mer eller mindre bra in i den. Om någon här börjar snacka bästa builds för att rollspela healer i LoL så kommer jag nog att känna att det ligger rätt långt utanför vad jag skulle klassa som rollspel, oavsett hur många lustiga hattar och konstlade röster de använder när de spelar. För dem är det rollspel, fine, så då är det rollspel för dem men det faller utanför min mall. Precis som att det går att spela fotboll inomhus med sarg, innebandyklubbor och liten ihålig boll av plast.

Så jag är mer intresserad av din magkänsla än den akademiska "allt kan vara rollspel"-diskussionen, i praktiken så kan vi ju faktiskt vara OT på det här forumet :)

Critical Role (och liknande shower) ligger väl rent formatmässigt närmare vanlig teater eller improvisationsteater än vad det ligger både radioteater eller normalt rollspel.

Det är ju först och främst ett publikfokuserat uppträdande på ett sätt som ett rollspelspass hemma inte är, målet är alltså att den som tittar på det skall bli underhållen. Det är ju också något som är skapat för att tittas på framför att bara lyssnas på (även fast det nog är många som gör främst det).

Jo men visst är det rollspel. Precis som många andra är inne på har det ju även blivit en form av radioteater vilket är superroligt! Mer sånt här tänker jag!

Back