Nekromanti Är Aberrant värt att skaffa?

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
På senare tid har jag börjat fundera på att skaffa ett nytt rollspel (igen) och eftersom jag har börjat få upp ögonen för superhjältegenren undrar jag om Aberrant är värt att skaffa. Jag har skaffat mig en grov uppfattning av regler och värld genom ihärdiga sökningar på internet, men är det någon där ute som spelat det? Och, i sådana fall, gillat det?

Ridijeck
som egentligen borde spendera pengarna på viktigare saker (men va' katten, livet är kort!)
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Ja, jag har spelat det och tycker att både värld och regler samverkar för att skapa ett intressant och givande spel. Det finns ganska många olika möjligheter att bygga upp sina kampanjer, miljön är definitivt mindre begränsad än traditionella superhjältespel (även om sådana också är roliga!). Det man möjligen kan invända är den ganska starka betoning på metaplot som numer är karaktäristisk för alla WW:s produktioner, men metaploten har i alla fall hanterats ganska bra i de supplement som kommit ut (tanken är ju att det, precis som i Trinity, ska vara spelarna som är de drivande i metaplotten, men det är mer löst och ledigt i Aberrant än den hårda styrningen i Trinity).

De supplement som kommit ut är av varierande men generellt ganska bra kvalitet. Mest gediget är Teragen-supplementet, medan Project:Utopia-boken känns en smula tunn. Både Directive och Elite-böckerna är adekvata, och särskilt Directive-boken innehåller intressanta tips och uppslag för hur man kan skapa en ganska annorlunda kampanj.

mvh
Örnie
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Ja, jag får nog säga att det är värt att skaffa. I synnerhet om det är superhjältespelande man vill åt. En fördel som jag har sett i mitt spelande av Aberrant är att det har potential att tillfredsställa och roa också de som inte är sålda på genren.

Jag har tuggat mig igenom ett gott antal s-hjältespel genom åren (gillar genren, liksom) och finner att A ersätter dem alla.

Ciao,
Simon
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Definitivt. Det är som tidigare inlägg så riktigt påpekat ett rollspel som ersätter de flesta andra hjältespel.

Det finns dessutom ett inslag av konspirationsteori i det hela som jag finner vara mycket spännande. Man kan bygga enorma mängder paranoida plotter... Dessutom är det flexibelt nog att ta med den rasistiska och fördomsfulla stämning som ligger i luften i X-Men. Och den biten av rollspelande skall man inte förakta. Det kan leda till många intressanta situationer.

/boddi
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Beställt det!

Ja, det var ju ganska goda omdömen. Nu är det bara att hoppas att leveransen inte tar för lång tid...

Ridijeck
hoppfull
 
Top