Nekromanti Ännu en rollspelsidé

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,756
Location
Göteborg
Kom på en rätt så lajbans idé ganska nyss.
Förutsättningen för det hela är att alla människors drömmar och fantasier existerar i en egen värld, kallad, tja, jag vet inte, Fantasia kanske för att plagiera 'den oändliga historien' ännu mer än jag redan gjort.
Anyhoo, så tänkte jag mig att man med viss träning kan träda in i denna värld helt medvetet. Alternativt föds man med denna förmåga. I denna värld så har man en viss 'närvaro', som mäter hur närvarande man är i drömvärlden. Har man låg närvaro, typ 1, så drömmer man precis som vilken människa som helst. Har man högre närvaro så hajar ens sinne att man drömmer och man är mer närvarande och medveten om vad man gör. Eftersom världen påverkas av människors fantasi så kan en person med hög närvaro påverka världen omkring sig. Om man har mycket hög närvaro så börjar man tro att detta är den riktiga världen och till slut så kan man inte komma tillbaka, utan fastnar i drömmen. Detta kan bli svårt att rollspela, men SLP kan mycket väl vara i detta stadium. Eftersom de har hög närvaro är de mycket mäktiga, förutsatt att de vet att de kan påverka.
Självklart så kan det man gör i drömvärlden påverka det som sker i verkligheten, annars är det ju inget kul. Du kan t ex ta reda på information som en drömmande person vet och du kan även skada personer mentalt på drömplanet. Och eftersom en människas undermedvetna ligger fullständigt blottat när hon drömmer kan man göra en hel del andra otäcka saker också, som t ex lägga in tankar eller ta bort minnen.
Rollspelet utspelas antagligen till stor del i den verkliga världen, som kan vara nutid, forntid eller kanske sci-fi.

Nu i efterhand inser jag att det hela bara är en blandning av 'den oändliga historien' och 'matrix'. Jaja, jag tänkte inte göra så mycket av den ändå. Om någon vill vidareutveckla det hela, så varsågod.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Hmm, "Great minds think alike" brukar man ju säga... För jag har själv haft idéer om en liknande grej. Väldigt lik rättare sagt... I grunden skall det fungera likadant som din idé, men rollpersonerna skall ha möjlighet att träda in i ett kollektivt medvetande där alla drömmar skapas och lagras. Men detta gör till slut att man blir galen, spelarna tar rollen som barn eller ungdomar och ju äldre man är ju mer galen är man, en grundegenskap såsom Mental Styrka eller likande är ju passande. Tänkte mig att det skulle utspela sig i nutid, och vara någon typ av surrealistisk skräck.

Har t.om kommit på en "catch phrase" för spelet: "En galen resa i gränslandet mellan dröm och verklighet"

och hittat lite citat som jag tänkte ha med:

A paranoid is a man who knows _a little_ of what's going on. - William S. Burroughs

There couldn't be a society of people who didn't dream. They'd be dead in two weeks. ~ William S. Burroughs

Everything starts as somebody's day dream. ~ Larry Niven

Men det är som sagt bara lite idéer och kommer nog också vara kvar på idéplanet. Jag är nog för slö för att göra något mer utav det. Men om det är någon som orkar så... go ahead!
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Hmm... jag hade en idé en gång om att skapa ett rollspel där rollpersonerna egentligen var dårar inlåsta på ett mentalsjukhus, men där själva äventyren skedde i deras drömvärld. Tanken var att rollpersonerna endast hade några enstaka attributer (eller vad man nu skulle kunna kalla det för), och handlinagr man företar sej i drömvärlden skulle isåfall istället bli lättare och lättare beroende på hur mycket vana man har vid situationen (påminner mycket om Matrix när Neo ska hoppa från ett hustak till ett annat).
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag hade ganska långt gångna planer på ett spel med detta koncept. Om någon är nyfiken att läsa den senaste (läs: sista) versionen av detta kan man finna den här.

Typiskt att det ska vara så mycket svårare att färdigställa en spelvärld än att hitta på den...

Ridijeck
mycket förgrymmad över detta faktum
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Den Unika Idén - igen

Det låter extremt likt hur Drömvälden fungerar i en av de två kampanjer jag kör just nu (bägge D&D 3E). jag har i min tuyr snott det från första upplagan av KULT. Kort sagt, det låter mycket, mycket KULT.

/Feliath
 
Top