Nekromanti Ändra snabbhetsreglerna?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har precis dragit igång en Western-kampanj, problemet är dock att reglerna för strid inte känns riktigt anpassade för ett mera lågmält spelande utan revolverdueller i gryningen eller uppgörelser på stadens enda gata. Eftersom kampanjen utspelar sig i Kansas 1855 och rollpersonerna är äventyrslystna nybyggare så upplever jag reglerna lite för spagettivästernaktiga. Framförallt allt är det systemet med vapensnabbhet som jag reagerar på, men även träffreglerna borde kunna förenklas.

För tillfället är jag inne på att plocka bort snabbhet helt och hållet och istället ersätta den med ett avdrag ifrån träffchansen för den som vill göra fler handlingar. Vad tror ni om det greppet? Finns det någon annan som har lekt med samma tankar som mig?

Kanturi

Swordsman
Jag har tyvärr aldrig spelat Western men jag tror att jag förstår vad du snackar om. Vad jag kommer ihåg så är det så i EON att man slår ett slag mot VINIT (Vinn INITiativet) per erson ach ser vem som får bäst resultat, här ingår förståss vapensnabbhet (SI, snabbhetsindex) och själva VINITet som man räknar ut med hjälp av Stridsvanan och RÖRelsen om jag inte minns fel. Det sista där med
ersätta den med ett avdrag ifrån träffchansen för den som vill göra fler handlingar
händge jag inte riktigt med på :gremcrazy: men jag hoppas att det jag har skrivit nu är lite hjälp iaf...

:zeppelinare: Led Zeppelin :zeppelinare:

Phelan

Hero
Ändring av träffreglerna:

(Även) med avståndsvapen ska man komma upp i 30 då Försvar och allt annat är med- och avräknat. Slumpa sedan träffområde med 1T20 (eller hur många träffområdena nu är). Skadan kan antingen slumpas helt, eller, om du vill få in lite mer att en "bra" träff ska göra högre skada så:

Effekt 30-39 så slås skadan med 1T10
Effekt 40-49 så slås skadan med 1T20
Effekt 50+ så slås skadan med 1T10+10

Mvh / Phelan