[Ändlös väg] Regler, igen

Celledor

Hero
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är ett hinder till att arbetet med Ändlös väg (ett rollspel om att vara fast i ett oändligt nätverk av motorvägar, av/påfarter och överleva av det som finns längs vägen) står sill, är reglerna.

I och med att jag håller på att ta fram ett eget system till Dinoblast så hade jag tanken att samma kunde återanvändas för Ändlös väg. Men nu börjar jag tvivla på att det är rätt väg att gå :rolleyes:. Systemet till Dinoblast börjar bli bra och bitarna faller på plats, men det kanske inte passar till detta spel.

Så ett nytt koncept för Ändlös väg, som är enklare, är följande.
Mekanikerna återfinns säkert i massa andra spel så det finns ingen ambition att skapa något banbrytande här, bara något jag är nöjd med.

Jag är främst intresserad av hur man löser något snarare än vad rollpersonerna kan.

Detta för mig tillbaka till tankar jag haft förut som tydligen inte går att släppa.

Benägenhet:
I grund så har man fyra olika benägenheter. Detta är hur bra man är på att hantera olika situationer och hur man främst väljer att lösa dem även om det kanske inte är det mest lämpade sättet. Vilken av dem man väljer att använda påverkar hur man löser något.

En situation har ofta ett förväntat sätt att lösa de på som inte anses konstigt eller avvikande, detta väljer spelledaren och kan också vara hur motståndet väljer att bemöta spelaren eller hur situationen ser ut från början. Det är upp till spelaren att välja hur denna löser något. Men om man väljer något annat än vad spelledaren valde så komer konsekvenserna troligen vara värre eller mer oförväntade.

• Våld: Slåss, skjuta, preja bilar, krossa fönster. Råstyrka och aggression.
    • Du letar efter något genom att kasta, välta och riva ut lådor.
    • Du slår först, tänker sen.
    • Du skriker och hotar fysikt för att få det du vill.
  • Finess: Köra bil, dyrka lås, smyga, sikta, reparera motorer. Precision och koordination.
    • Du går igenom allt metodiskt för att leta efter saker.
    • Du väljer dina slag, håller avstånd.
    • Du väljer dina ord noga genom list även om du inte kan ämnet.
  • Kunskap: Överlevnad, första hjälpen, navigering. Logik och minne.
    • Du kollar innan du letar, listar ut vart något borde vara gömt.
    • Du hittar något som hjälper dig få övertaget, slår mot känsliga delar.
    • Du argumenterar, kan ämnet eller vet vilka punkter du kan trycka på.
  • Socialt: Muta, manipulera, charma, ljuga, förhandla till sig bensin. Empati och manipulation.
    • Du ber om hjälp eller frågar efter innan du letar.
    • Du försöker lugna situationen och hindra bråk genom att prata.
    • Du sätter dig in i hur den andra tänker, tycker och disskuterar fram en lösning.

När man skapar en rollperson så fördelar man 1, 1, 2, 3 i dessa fyra benägenheter.

För att beskriva sin rollperson så får man skriva fem stycken ord eller fraser om vad denna är bättre på, samt tre ord eller fraser som denna är sämre på.

Hur man löser en situation:
Om situationen är sådan att det finns betydande konsekvenser om något misslyckas så kan man använda tärningar för att avgöra och tolka vad som sker.
Man slår (Benägenhet + För-/Nackdel + Utrustning)

• Benägenhet kan ge upp till + tre tärningar.
  • För-/nackdel kan ge + eller - en tärning.
  • Utrustning kan ge + en tärning.
  • Om en annan spelare hjälper till, man har förberett sig väl, har en bra plan osv kan ge + en tärning.

Totalt kan det bli 6 tärningar.
En tärning ger framgång på 4+, skulle man hamna på noll tärningar så får man slå en som ger framgång på 6.

Hur man mäter motstånd:
Spellaren väljer en hotnivå för en situation, hinder, fiende osv. Detta kan vara 1-6. Hotnivån ska på något sätt förmedlas till spelaren uifrån beskrivningen av vad som händer.
  • 1 hot: En ensam desperat vandrare, ett trasigt däck, en låst dörr.
  • 2 hot: En beväpnad vakt, en flock vildhundar, köra i tät dimma.
  • 3 hot: En veteran eller expert inom sitt område, en bepansrad pickup, en storm.
  • 4 hot: En sektledare men hantlangare, en konvoj av plundrare, en vägspärr med kulspruta.
  • 5-6 hot: Överväldigande hot, överläget på flera olika sätt, kräver samarbete för att lyckas.

Varje framgång minskar hotnivån med 1.
Kvarvarande är motstånd.
  • 0 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra utan egentligt mostånd.
    • Du slår ner din fiende. Du skjuter din fiende. Du fixar snabbt bilen och kan åka vidare.
  • 1 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra men kommer att möta lika hårt motstånd.
    • Du slår ner någon men får en lätt skada, du skjuter men får ingen en träff, du lagar en bil men det tar lång tid
  • 2 motstånd: Spelaren kan göra vad den har för avsikt att göra men kommer att få allvarliga konsekvenser.
    • Du slår ner någon men får själv en del styrk, du skjuter men avskräcker mer än träffar, du lagar en bil men den kommer snart gå sönder igen.
  • 3 motstånd: Spelaren kan inte gör vad denna har för avsikt att göra då moståndet är för stort och denna är alvarliga konsekvenser.
    • Du blir själv nedslagen även om du fick in något slag, du missar och lämnat ditt skydd, du vet inte vad som är fel på bilen, gjorde kanske saken värre.
  • 4 motstånd: Spelaren har inte en chans att ens försöka göra något
    • Du slås medvetslös, får en bruten arm. Du blir själv skjuten. Du har sönder något mer på bilen.

Detta är mina tanker så långt och vad som kommer försöka testa.

Jag ser inte Ändlös väg som ett "lång" spel utan något man spelar några sessioner. I alla fall med samma rollpersoner. Så jag tänker att de inte bheöver vara så detaljerade.

Jag tänker min heller inte att man blir bättre utan att man kan få fördela om 1,1,2,3 på benägenheterna utifrån hur rollpersonen förändras som person. Sedan kan man få lägga till eller tabort för-/nackdelar.

Inga funderingar kring reglerna, men jag älskar konceptet med en värld som består av ett oändligt vägnät. Känns lite som backrooms, fast utomhus. Briljant.

Back