Rising
Vila i frid
Man vill ju som SL att ens spelare ska sitta som på nålar under ett skräckäventyr, right? Och man vill att de skall sväva i osäkerhet inför vad de kan tänkas möta och vad som väntar dem i alla tänkbara lägen, ok?
Mitt problem är att när jag sagt "nu ska vi spela kult!" eller "vad sägs om lite gammaldags chock, va?" så har jag på många sätt redan förstört stämningen. Spelar vi ett spel med klassiska monster som varulvar så hajjar spelarna till varje gång de ser en SLP med silversmycke (henne ska vi hålla oss på god fot med, för den där kan man smälta ner och gjuta en kula av att ha emot alla lykantroper vi kommer råka ut för) osv. -Innan man sover över hos greven så äter man två extra portioner med aioli och ber om extra vitlök i en tredje osv.
Okej, det här låter ju som ett problem med dåliga spelare, men grejen är ju att det inte är rollpersonerna jag vill skrämma, utan spelarna. Rollpersonerna blir ju förstås rädda så fort något övernaturligt inträffar eller de blir övveraskade av något onämnbart, och spelarna kan leva ut den rädslan om de är duktiga skådespelare. -Men jag vill skrämma spelarna direkt! När de vet att de spelar kult så förväntar sig ju de att personer kommer försvinna, verkligheten rämna och så vidare... Det är ju bara läskigt för deras rollpersoner.
Är man tvungen att spela friform + dolt format om man VERKLIGEN ska kunna skrämma vettet ur dem? (för jag antar att de börjar stöna om jag låter mitt kultgäng råka ut för klassiska banshees och zombies, jag vill ju bara att de inte skall ha den blekaste aning om vad jag har planerat för dem)
Mitt problem är att när jag sagt "nu ska vi spela kult!" eller "vad sägs om lite gammaldags chock, va?" så har jag på många sätt redan förstört stämningen. Spelar vi ett spel med klassiska monster som varulvar så hajjar spelarna till varje gång de ser en SLP med silversmycke (henne ska vi hålla oss på god fot med, för den där kan man smälta ner och gjuta en kula av att ha emot alla lykantroper vi kommer råka ut för) osv. -Innan man sover över hos greven så äter man två extra portioner med aioli och ber om extra vitlök i en tredje osv.
Okej, det här låter ju som ett problem med dåliga spelare, men grejen är ju att det inte är rollpersonerna jag vill skrämma, utan spelarna. Rollpersonerna blir ju förstås rädda så fort något övernaturligt inträffar eller de blir övveraskade av något onämnbart, och spelarna kan leva ut den rädslan om de är duktiga skådespelare. -Men jag vill skrämma spelarna direkt! När de vet att de spelar kult så förväntar sig ju de att personer kommer försvinna, verkligheten rämna och så vidare... Det är ju bara läskigt för deras rollpersoner.
Är man tvungen att spela friform + dolt format om man VERKLIGEN ska kunna skrämma vettet ur dem? (för jag antar att de börjar stöna om jag låter mitt kultgäng råka ut för klassiska banshees och zombies, jag vill ju bara att de inte skall ha den blekaste aning om vad jag har planerat för dem)