Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Ja, clericen började som en vampyrjägare. I Dave Arnesons kampanj, som verkar ha byggt på en del PvP, spelade någon en vampyr – "Sir Fang". Efter ett tag visade sig Sir Fang vara fullständigt oövervinnlig. Som lösning på detta skapades cleric-klassen, vilken kombinerades med en helarroll. Att de enbart använder trubbiga vapen kommer från föreställningen om att kristna präster på medeltiden enbart fick använda vapen som "inte drog blod", vilket ju är löjeväckande om man föreställer sig vad en stridsklubba eller stridshammare gör med organismen. Tanken verkar ursprungligen ha kommit från avbildningen av biskop Odo på Bayeuxtapeten, där han strider med någon form av stridsklubba. Tanken att präster skulle ha använt trubbiga vapen är något som man sannolikt fick sig till livs om man var en historieentusiast under större delen av 1900-talet, men är idag så vitt jag har förstått ansett som en förlegad övertolkning från 1800-talet.Den riktigt ursprungliga D&D prästen - från innan spelet blev publicerat - var nog mest inspirerad av vampyr-jagande präster från vampyrfilmer.
Ni vet, en sån som håller upp korset mot vampyren och skriker något i stil med "Vik hädan, satans avkomma!"
För en klassisk D&D präst så är "Turn Undead" den mest centrala förmågan. Helande spells är mest en bonus, och i åtminstone en del versioner av D&D så har de inga spells alls på level 1.
Besvärjelsemässigt så har en cleric främst spells för att hela och buffa - spells som används före eller efter en strid, men sällan mitt i.
Magic-users har inga helande spells, men en massa olika spells för alla andra situationer. (I princip åtminstone - en låg-level spellcaster har inte så många spells av något slag)
Clerics är också lite av backup-fighters. De kan bära tung rustning, har hyfsat med hitpoints, och kan använda en hel del olika vapen (fast mer begränsat än fightern)
M-U å andra sidan kan inte använda rustning, har låga hitpoints, och mycket begränsat vapenutbud.
Sedan, angående helning har magic-users påtagligt lite av den varan i de flesta utgåvor av D&D. De har aldrig tillgång till rättframma helarbesvärjelser som Cure wounds, och det är egentligen först i senare utgåvor som de då och då kan ge lite temporära hit points eller liknande. Men i klassiska D&D är de helt renons på helning.


