Händelsernas centrum …

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
6,998
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
… det hände häftiga grejer som rollpersonerna inte fick ta del av.

Massa spännande saker som … "Ni hör ryktas på stan att igår inträffade XYZ".

(Lösryckta citat, liknande dyker upp med jämna mellanrum)

När jag läser exempel som detta funderar jag om rollpersoner alltid måste vara i händelsernas centrum (känns det bättre så)?

Är det viktigt att ens roll är en ”historisk aktör” som kan ändra historiens gång, eller funkar det lika bra att vara del av ”ett historiskt skeende”?
 
Det viktiga är väl att karaktärerna står i centrum i det som händer i spel? De kanske inte kan stoppa Imperiets invasion av planeten, men möjligen bygger de upp en rebellbas någonstans i närheten. Eller så griper de in i det stora skeendet och lyckas i slutscenen spränga hela Dödsstjärnan. Det är ju upp till varje spelgrupp vad som är intressant. Jag tycker inte att detta ena är bättre eller sämre än det andra.
 
Är det så? Vet inte om jag tycker det är viktigt, men upplever att de flesta verkar känna just så. Men det kan bli lite patetiskt med ”nu räddar vi världen igen”. Faast, man vill å andra sidan kanske inte känna sig som en statist.

Men rollpersonerna är väl ändå nästan alltid huvudpersoner vid spelbordet? Det är inte samma sak som att de är huvudpersoner i den setting som man spelar i.
 
Men rollpersonerna är väl ändå nästan alltid huvudpersoner vid spelbordet? Det är inte samma sak som att de är huvudpersoner i den setting som man spelar i.

Lite det jag siktar in mig på. Att de inte alltid behöver vara huvudpersoner i den värld där man spelar för att det ska vara kul. Huvudperson vid spelbordet är man ju ändå.
 
Huvudperson vid spelbordet är man ju ändå.
Beror på. Om jag leker djävulens advokat kan spelledaren ha en Mary Sue med rollpersonerna och allt handlar om den karaktären. Jag ser inget fel med det, men kan förstå att alla inte tycker om att spela så.
 
Beror väl på vad man spelar för typ av kampanj och vad spelarna föredrar. En del vill spela Hans Solo, andra vill lira Wuher men man är väl alltid huvudfigurer i den lilla bubbla som gubbarna befinner sig i.
 
Jag tänker att det är en fråga om perspektiv. Rollpersonerna bör kännas som nyckelspelare i den berättelse som uppstår under spel. Det betyder inte att rollpersonerna alltid måste rädda världen. De kan utforska en gammal ruin, intrigera om inflytande i en stad eller jaga troll i en mörk skog och vara viktiga i den berättelsen. Om det samtidigt händer något jättespännande i världen som rollpersonerna bara får höra talas om riskerar det rollpersonerna gör dock att kännas smått i jämförelse. Så, som så ofta, gäller det att sätta förväntningarna på rätt nivå från början. Alltså, om spelet handlar om personliga relationer bland markpersonalen på en brittisk flygbas under andra världskriget bör det redan innan spelstart stå klart att rollpersonerna inte kommer att stå i händelsernas centrum för krigsförloppet. Om rollpersonerna istället är en specialstyrka vars uppdrag är att undanröja nyckelpersoner inom den tyska armén är situationen en helt annan.
 
Bubbla kommer alltid finnas där och det som sker vid spelbordet berör spelarna. Men det verkar som det finns en känslighet över att det ”får hända saker” utanför spelbordet. Hur känsliga spelarna är avgör givetvis hur väl de accepterar sånt.
 
Är det viktigt att ens roll är en ”historisk aktör” som kan ändra historiens gång, eller funkar det lika bra att vara del av ”ett historiskt skeende”?
Jag tycker det är bra att du skiljer på de här sakerna. För det är kärnan i resonemanget för mig.

Jag ogillar ofta om rollpersonerna tvingas vara aktörerna i det historiska skeendet. Särskilt i världar, regelsystem eller sammanhang där det är uppenbart att det är en lång serie av samverkande faktorer eller att det de utför hade kunnat göras av vem som helst.

Att klämma in rollpersonerna i händelsernas mittpunkt med ett skohorn, att forcera berättelsen, eller utrusta dem med plot-rustning, får ofta den motsatta effekten som äventyrsskaparen tänkt sig - åtminstone för mig personligen. Om de däremot kan bli världens mittpunkt mer ”organiskt” är det bara coolt.

Men att placera rollpersonerna på en plats eller tid där det händer dramatiska saker tycker jag är bra för dramat. Särskilt om de ges viktiga val kring det hela. Ska de engagera sig i det som händer? På vilken sida, på vilket sätt och hur mycket? Vad står på spel och vad vill de uppnå? Allt sånt tycker jag är väldigt kul i spel.

Jag har ju också en käpphäst som handlar om att det är en bortkastad möjlighet med spel som utspelar sig efter stora händelser. Som postapokalyps, det är ju väldigt mycket tråkigare att spela än apokalyps. Så det är ju grundfelet i mina ögon med Mutant, Twilight 2000 och Sagan om Ringen, och liknande - allt coolt har liksom redan hänt.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
 
Jag gillar när rollpersonerna är i händelsernas utkanter, dvs. de märker av de stora skeendena och kan påverkas av dem, men de är inga centrala aktörer.
 
Last edited:
Hela Plommonkrönikan går ut på att spela människor som genomlever historiska händelser. Man kommer liksom inte att spela Mao Tse Tung när man litrar kulturrevolutionen. Man spelar elever på en högstadieskola. Det är iofs på sätt och vis också händelsernas centrum, då det händer en jäkla mycket på högstadieskolor under den tiden. Så beror ju på perspektiv.
 
Så länge det som ryktas om inte verkar vara roligare än vad spelarna fick uppleva i sin session så tycker jag det är ok.
Sen kan det lilla de håller på med ha en större innebörd än vad de själva upplevde. Jag har kört ofta att spelarna får höra om efteråt hur deras agerande påverkade världen.
T.ex någon i fyllan roade sig med att sprida rykten om att en person han inte gillade tillhörde en hemlig motståndsrörelse till kronan. Dagarna efter så var slummen under belägring av kungens soldater som arresterade oskyldiga.
 
Så länge det som ryktas om inte verkar vara roligare än vad spelarna fick uppleva i sin session så tycker jag det är ok.
Fast det kan man ju inte veta på förhand vad spelarna tycker..? Stort medhåll i det övriga du skrev. Just konsekvenser av deras konsekvenser och att dom får höra rykten om dom själva eller bli igenkända gör mycket för att rota rollpersonerna mer i världen.
 
Inte måste rollpersonerna befinna sig i händelsernas centrum. Man kan spela rollspel i Napoleon-krigens tid utan att någon i sällskapet är Napoleon. Men när jag pluggar en äventyrsmodul blir jag irriterad när jag läser tre-fyra sidor med en detaljerad skildring av händelser som det är svårt eller omöjligt att blanda in rollpersonerna i direkt. Där har spelkonstruktören fått för sig han han/hon är romanförfattare en stund.

Det kanske mest extrema exemplet jag sett finns i Dark of Hot Springs Island. Det är ett hexkräl på en ö som består av 25 hexagoner. En av dem existerar enbart för att en av konstruktörerna ville stoppa in en saga han skrivit om en kvinna som förvandlas till en jättekrabba. Det finns ingenting där som rollpersonerna kan intressera sig för vid ett besök.

Men att saker är utspejsade och halvt obegripliga är kännetecknande för denna bok, som visar tydliga tecken på att författarna har ett kärt förhållande till den indiska fiberväxten.
 
Det viktiga är väl att karaktärerna står i centrum i det som händer i spel?

Detta anser jag vara centralt, oavsett på vilken skala spelet rör sig.

Rollpersonerna bör ha agens, deras val bör spela roll, och händelseutvecklingen bör kunna ta en rik mängd olika vägar i det som berör rollpersonerna.

Om det sker stora omvälvande händelser utanför deras inflytande så får det absolut göra det, men då bör spelets fokus inte ligga på dessa händelser utan på vad rollpersonerna har för sig.

Ett räddningsuppdrag under andra världskriget där rollpersonerna är en liten grupp soldater som skall undsätta en försvunnen kamrat behöver varken skildra eller låta dem påverka alla krigets stora skeendena, även fast delar av det såklart kan användas, utan det viktiga är ju att fokusera på vad rollpersonerna faktiskt är med om och vad de kan påverka.

Den typen av mer inzoomat fokus i skuggan av större och mer omvälvande händelser behöver verkligen inte vara begränsat till rollspelande i någon sorts verklighetsbaserad setting, utan kan absolut användas inom fantastikbaserat rollspel med. Men vi tenderar att enklare göra rollpersonerna till världens mittpunkt när det handlar om fantasy, SF eller superhjältar på ett sätt vi inte känner samma behov av när spelet är exempelvis historiskt.
 
Så, om jag tolkat alla rätt. En spel/äventyrsmakare kan ignorera recentioner om att "det händer en massa saker spelarna inte är med om eller kan påverka", så länge det finns saker som spelarna kan styra och/eller påverka. ... och att de inte måste drabbas direkt av det "som sker i bakgrunden".
 
Så, om jag tolkat alla rätt. En spel/äventyrsmakare kan ignorera recentioner om att "det händer en massa saker spelarna inte är med om eller kan påverka", så länge det finns saker som spelarna kan styra och/eller påverka. ... och att de inte måste drabbas direkt av det "som sker i bakgrunden".

Om äventyrstexten lägger massa fokus på det som händer "off screen" för att äventyrsskaparen ville skriva en story snarare än att skapa intressanta spelmoment, och det effektivaste sättet att göra det är att stänga ute rollpersonerna från händelseutvecklingen, så är det absolut inte bra.

Om det däremot pågår parallella händelseförlopp som nämns i texten, men där det huvudsakliga fokuset i materialet ligger på vad som skapar spel och inte på andra händelser någon annanstans, så är det imo helt ok eller till och med någonting bra, då det bidrar till att göra spelvärlden mer levande.
 
Back
Top