Hur jag jobbar med AI i mitt skapande

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,890
Först och främst: Det här handlar om arbetsflöde, tool chain och sånt. Om AI är bra eller inte kan ni ta någon annanstans. Här är den ett verktyg och en samarbetspartner, och det är vinkeln vi diskuterar utifrån.

Workflow

Jag använder AI som en team-partner, inte helt olika hur man skulle arbetat med en människa. Jag bollar fram och tillbaka i en kreativ process, där både jag och AIn tillför saker.

Skriva

Två vägar:

Jag som redaktör: I de flesta fall så börjar jag med en idé. Jag har tex en tanke om ett land. Jag beskriver det för AIn, en prompt som ofta är typ hälften så lång som den slutliga texten. AIn ger mig en text på det som är fylligare, bättre språk, och utfylld med detaljer. Jag kollar om den är i huvudsak rätt, annars förklarar jag min vision tydligare och låter AIn justera. Sedan gör jag en manuell puts, och låter AIn göra en sista korrläsning/helhetsbedömning, mest som en second opinion. Ofta bollar vi flera vändor på det sättet.

AI som redaktör: Jag har en ganska klar bild av vad jag vill åstadkomma, och skriver texten själv. Jag ber AIn kritisera, och, om synpunkterna är vettiga, justerar. Sedan bollar jag fram och tillbaka tills jag är nöjd.

Oavsett metod så händer det att jag delar in det i flera delar, jag kan tex hantera religion som en separat sektion, skrivningsmässigt. Detta för att AIn tenderar att tappa detaljer om det blir för långt.

När grundtexten är klar, så upprepar jag samma procedur för flavor texts. Ibland ber jag AIn föreslå stories för flavor texts, men det är sällan jag använder dem rakt av, men modifierade kan de funka fint. Sedan adventurehooks och hemligheter, samma koncept.

Oavsett metod, så tar det mig kanske 4 timmar att göra texten för ett land eller en ras. Ibland mer, ibland mindre, men därikring. Allt detta hänger dock på att jag redan har anteckningar och en ganska klar bild i huvudet av vad jag vill åstadkomma, något som tagit mig åratal att bygga upp.

Bilder

AI rakt av. Seriöst, jag skulle inte kunna rita en streckgubbe, och jag tänker inte sälja spelet, så jag tänker inte betala någon för att göra bilder. Alternativet här är inte "bilder ritade av biologisk organism", det är "inga bilder".

Här krävs det en annan sorts fingertoppskänsla. Ibland känns det som att vara art director för ett team som medvetet försöker missförstå. Vissa saker vet man att den har problem med att fatta, och då behöver man hitta andra sätt att beskriva det. Eftersom Heroica är ett spel med våldsamheter och sånt, så är det vissa saker man får lura AIn för att få den att gå med på (jag skulle kunna skriva en hel separat post om bara tricks där...).

Ibland får man kanonbilder på första försöket, ibland har jag tillbringat två dagar med att få en enda bra bild.

En sak jag märkt funkar förvånansvärt bra är att bara skicka in en flavor story och låta AIn arbeta från den. Det funkar inte alltid, men kanske i 30% av fallen, och ibland mycket bättre än att försöka detaljbeskriva.

Ibland kan man ge den lösa tyglar bara för att se vad den gör, men oftast så är jag väldigt specifik.

Ett stort problem är "character persistance", att personer ska vara igenkänningsbara mellan bilder. Det löser jag genom att ha beskrivningar för besättningen på Waverider, som jag klipper in i varje bildgenerering där de är med. Det är inte perfekt, men eftersom det är en handling som sträcker sig över flera år, så kan jag ta att kläder eller hår eller skägg varierar lite.

Jag planerar att lägga in dessa utseendepromptsnippets som bonusinnehåll, så att läsaren själv kan generera egna bilder med besättningen. Jag tycker det är en attans cool grej, och något som jag tror ger mervärde till läsaren, som kan göra bilder på dem i situationer i hans äventyr (eller porr med Otto the Dwarf, antar jag, internet är internet...).

Publikation/toolchain

Min toolchain:

- Redigering sker i Obsidian. Varje ämne blir en egen note i ett Obsidian-vault.
- "Publikation". Jag skapar ett "publicerbart dokument" i ett annat Obsidian-vault, där jag bara har struktur. Så, istället för att ha texterna, så har jag bara en massa inkluderingar från innehållsvaulten, som sätter ihop allt till en strukturerad produkt.
- Konvertering till HTML. Här snodde jag ihop ett litet program som gör ett tredje vault genom att läsa publikationsvaulten, och inkludera allt innehåll direkt i filerna. Här blir alltså i princip ett vault som innehåller både innehåll och struktur. Mitt program använder sedan PanDoc för att generera HTML från det, med samma struktur, och lägga alla bilder, CSS osv på rätt ställe.

Vad är fördelen?

Just nu, inte så mycket. Mest att jag kan redigera utan att behöva tänka på hur det ska se ut, bara på vad det är (rubrik 1, rubrik 2, brödtext, punktlista...).

Men, i nästa skede ska jag lägga in regler, och då tänker jag bryta ner reglerna på samma sätt. Så, i "publikationsvaulten" kommer jag att ha en totalstruktur för regler, men jag kan lätt kopiera den och kapa bort regler jag inte använder, och till och med byta ut sådant som är annorlunda. Så, i Heroica-versionen av reglerna så finns det inte cybernetik, bilar, eldvapen osv, det är en slimmad regelbok med bara det som behövs. Men, redigerar jag grundtexten på ett ställe, så kommer den automatisk att uppdateras överallt. Så, skulle jag, säg, rätta "slongbow" till "longbow", så behöver jag inte göra det i alla regelvarianter, eftersom allt genereras från samma grunddata.

Varför AI?

- Ärligt talat, det finns inte en chans i helvete att jag skulle betalt någon för 320+ bilder för ett spel som inte kommer att dra in en krona.
- Ger idéer. Den lägger till detaljer som jag spinner vidare på.
- Ett bollplank att testa tankar och formuleringar mot.
- Jag kan berätta vad jag vill ha, den fyller ut med vacker text.
- Det är som att ha ett team utan att behöva kompromissa med min vision.
- Ärligt talat, vilken människa skulle inte bli tokig när jag för femtionde gången ber om en ny bild/formulering för att jag inte riktigt vet vad jag vill ha? Eller "Ge mig en text om det här. Jag kommer nog inte att använda den, men jag fiskar blint efter idéer."?
- Korrläsning. Den hittar inte bara felstavningar, den hittar grammatikfel, logiska missar, tonmissar, och slår direkt ner på mig när jag ordbajsar.
- Den justerar texten för rytm och tempo, gör den högläsningsbar.
- Den kan arbeta på vaga beskrivningar som de flesta människor skulle gå bet på, eller missuppfatta. "Här är en story: (story). Skriv om den med en vag känsla av TS Eliot, men också av känslan a slutet av Joseph Conrads Heart of Darkness och Shelleys Ozymandias, men placerad i ett ökenrike (tre sidor beskrivning)." De flesta människor skulle antingen bara titta oförstående, eller dra iväg på en egen tolkning av temat.
- Har ett flexibelt arbetsflöde. Det är lätt att arbeta i den ordning som inspirationen tar en. Man är inte bunden av en process, vilket man ofta blir med ett människoteam.
- Den är bra på att anpassa tonen, och hålla en konsekvent ton.
- Man kan till och med kunna lämna med AI-prompts som beskriver olika NPCs till läsaren, så att spelledaren kan göra egna bilder med dem i olika situationer.

Vad den inte gör

- Sparar tid. Att skriva bra prompter är mycket text, att justera texter, att diskutera vision med AIn, att förklara vad man fiskar efter tar tid.
- Sparar arbete. Se ovan. Undantag: bilder.
- Är ofelbar. Dels gör den missar ibland, tex har den inte tillräckligt stort "attention scope" för att komma ihåg allt vi gjort, så ibland måste man göra en recap av relevanta bitar, dels så vet den inte allt man tänker göra. Den har inte heller koll på saker som "det här landet ligger norr om det där" eller "det är en bergskedja mellan dem", så man får efterjustera en hel del.

Sammanfattning

På det hela taget arbetar jag med AIn som om den var ett människoteam, bortsett från att jag kan vara en hänsynslös slavdrivare mot AIn och ställa krav som jag knappt fattar själv, och be den göra om gång på gång på ett sätt som man inte gör med människor.

Ibland stannar jag upp, och frågar saker i stil med "Ge mig en kritisk bedömning av den här kontinenten. Vad funkar, vad funkar inte, vad ser du som visionen med den?", "Kan du se vilken författare det här är inspirerat av?", "Om du skulle sammanfatta spelvärldens designfilosofi, hur skulle du göra det?" och sedan bara diskuterar ett tag med den kring det, bara för att se saker från ett annat håll.

Underhållande not

När världen närmade sig klar, så, bara på kul, så lät jag ChatGPT, utifrån vad vi arbetat hittills, gissa vem jag var. Den trodde att jag var Rickard Elimää. Nära, men inte riktigt rätt.

Betyder det att vi måste slåss med svärd nu för att det bara kan finnas en? Eller är en av oss den andres onda dubbelgångare?

Edit: Min stavning sög. Nu suger den mindre.
 
Last edited:
Jätteintressant att läsa och låter som ett mycket rimligt förhållningssätt till hur du använder AI i din skapande process. Mycket mer intressant än ytterligare en post (eller artikel på annat ställe på internet) om varför AI är det sämsta sen icke-skivat bröd. Tack!

Cog.
 
Mycket intressant läsning!

Jag tycker sällan att någon LLM producerar prosa som är användbar för det jag vill göra. Däremot är det mycket användbart för mig när jag behöver i alla fall översiktlig förståelse för hur något funkar som jag inte kan ett jota om.

Typ, ”hur fungerade sjöslag i medelhavsområdet ca 800 efter Kristus? Vilka olika skepp fanns, hur var de beskaffade, hur snabbt kunde de färdas och hur stor besättning hade de?”

Jag utgår från att de svar jag får inte nödvändigtvis är 100% överensstämmande med verkligheten i alla avseenden, men i de allra flesta fall får jag något som är bättre än mina egna gissningar.
 
Här är en video jag precis såg igår på ämnet, där han har samma erfarenheter som mig: jobba med AI som ett bollplank. Att helt kunna "hoppa över" (med styrda prompter) själva producerandet av texten och istället börja redigera.

Videon är en person som var kreativt utbränd men AI:n gav ny inspiration.

 
Här är en video jag precis såg igår på ämnet, där han har samma erfarenheter som mig: jobba med AI som ett bollplank. Att helt kunna "hoppa över" (med styrda prompter) själva producerandet av texten och istället börja redigera.

Videon är en person som var kreativt utbränd men AI:n gav ny inspiration.

Exakt så. Den ger en grund att starta från.

Det jag gillar är att den kan fylla på med massor av detaljer som min ingenjörshjärna skulle missat, bara för att jag tänker mer i vad jag vill säga, och glömmer att resan dit är lika viktig som målet.

Sedan bollar man fram och tillbaka, får åsikter, skruvar på saker, tills man är nöjd.

Det lägger också på ett mått av upptäckande i skapandet, eftersom man inte vet helt vad den kommer fram med.
 
Jag befinner mig där i krokarna också.

Jag har använt AI som hjälpspelledare som ett experiment när vi körde Kuf-kampanj sist. Det var intressant, oklart om det var så himla bra.

Nu när jag knåpar med mitt #Drakar25-projekt så försöker jag sitta en stund varje kväll och skriva, och sedan laddar jag upp manus till en AI som får göra en podcast-tolkning av materialet som jag lyssnar genom för att få ett annat perspektiv. Saker som AIn tolkar annorlunda än vad jag tänkt mig uppmuntrar till eftertanke. Sedan är ju AIn en väldigt dålig bedömmare av kvalitet, därför laddar jag också upp brottstycken till forumiter för att kolla att jag fortfarande är på spåret totalt sett.
 
En sak som också hjälper att att ha en beskrivning av återkommande personer (i mitt fall besättningen på Waverider), och när man märker att AIn börjar glida iväg, bara göra "A recap of the crew: <klistra in beskrivningen>". På samma sätt gör jag recaps av länder innan jag gör stories i dem.

Det ser till att det jag vill avhandla inte trillat ut ur AIns "attention scope", och håller saker tightare och korrektare, vilket ger mindre onödigt arbete med att fixa onödiga saker i efterhand (typ: "Nej, orcher är fortfarande inte gröna och har inte betar...").

Det är som att jobba med människor, folk glömmer saker som inte använts på ett tag.
 
Det jag gillar är att den kan fylla på med massor av detaljer som min ingenjörshjärna skulle missat, bara för att jag tänker mer i vad jag vill säga, och glömmer att resan dit är lika viktig som målet.
En nackdel är att AI:n kan fördumma. När jag programmerade på jobbet idag föreslog AI:n en lösning och efter en halvtimme insåg jag att jag borde gjort en bättre lösning från början istället för att utgå från den föreslagna. Jag accepterade och redigerade istället för att ifrågasätta grundlösningen.

Bättre prompter löser detta effektivt. En inlärningskurva, helt enkelt. Jag promptade min lösning och AI:n genererade bättre kod.
 
En nackdel är att AI:n kan fördumma. När jag programmerade på jobbet idag föreslog AI:n en lösning och efter en halvtimme insåg jag att jag borde gjort en bättre lösning från början istället för att utgå från den föreslagna. Jag accepterade och redigerade istället för att ifrågasätta grundlösningen.

Bättre prompter löser detta effektivt. En inlärningskurva, helt enkelt. Jag promptade min lösning och AI:n genererade bättre kod.

För programmering använder jag den för två saker:

* Visa mig hur man gör något jag inte gjort förut. Jag testar koden, förstår den, och gör min egen implementation.

* Gör simpla (och lättestade), men tröliga saker. Exempel från programmet jag beskrev ovan: Jag behövde en funktion som gav mig relativ sökväg från en fil till en annan. Jag insåg att jag skulle kunnat göra den, men det skulle tagit mig en timme att reda ut alla specialfall, och det var inte det problemet jag ville pyssla med då, eftersom jag var mitt inne i ett annat flöde. Så, 2 minuter senare hade jag en färdig från AI, testad och klar.

Dinoblast låg fast i limbo i över 10år för att jag inte kunde komma vidare med det av någon anledning. Men med AI som bollplank kom jag över tröskeln och nu har det gått framåt med bra fart.
Lite samma sak för mig. Jag hade det rätt klart i huvudet, men sedan tog det stopp. När jag kunde göra bilder, så fick jag mer energi, och när jag fick ett bollplank så slutförde jag det, och det blev en, i mitt tycke, bra spelvärld som jag själv skulle gilla att spela.

Liksom, folk älskar att hata på AI, men, rent krasst så skriver den bättre än genomsnittlig rollspelsförfattare.
 
Använder AIn nära nog exakt på samma sätt utom att jag inte kommit så långt med att skapa bilder. Har börjat nosa på det, men inte orkat lägga in tillräckligt med arbete för att få fram någon bra arbetsmetodik.

Testade att ställa samma fråga om vem jag är och fick som svar att den trodde jag var med i Fria Ligan. Säger mer om var ChatGPT tar sin inspiration ifrån (eftersom den varit med och formulerat mycket av texten) än om min skrivförmåga :)
 
Tror det mesta hänger på promptningen. Det gamla talesättet "som man frågar får man svar" gäller tydligt enligt mig.

Labbade ihop ett mordutredarspel i somras och lät ChatGPT spelleda mig i ett äventyr den fick hitta på (för att se om reglerna flög och hur väl AI:n kunde axla SL-rollen). Först blev rätt mycket trasigt då den snurrade in sig på specifika och återkommande detaljer som inte kändes relevanta för berättelsen. Efter lite mer promptning spelade den upp en annan mordhistoria som utspelade sig i Varbergs hamn. Den blev faktiskt hyffsad bortsett att den fokuserade mer eller mindre helt på brottet, inte på rollpersonernas moraliska förfall (som är det primära i spelet). Den snöade fortfarande in sig på vissa detaljer och glömde av vissa saker och ramarna för berättelsen, men det blev ändå någorlunda spelbart. Jag tänker att om jag snickrat mer på prompten (och eventuellt även väntat 6-12 månader för att låta AI:n bli ännu vassare) så hade det här haft potential att faktiskt bli rätt bra.
 
Det här tyckte jag var en intressant artikel, särskilt att bara dumpa lösa tankar som en prompt. Det har fungerat allra bäst för mig i ChatGPT.


2. I brain-dumped everything I was thinking​

I dumped all my half-formed thoughts into ChatGPT piece by piece. Here’s what that actually looked like:​
  • “We’ve always known multiple choice tests are bullshit. Don’t use that word, but maybe use that word.”
  • “I want the article to have this structure: we knew it wasn’t working, we did it anyway because we had to, now we can’t, and here’s how we can do better — with help from AI.”
  • “I want this to feel hopeful. I want to say: AI isn’t the end of learning — it’s the beginning of something better. But not that flowery.”
Then I asked ChatGPT to respond to my mess, asking things like:​
“Help me explore this” “Where’s the strongest argument here?” And maybe most importantly: “What’s missing?”​
Notice that I’m not prompting here. I am inviting a collaborator into the brainstorming process.I asked it to think with me, highlight my strongest points, and refine what I already knew.​
 
dumpa lösa tankar som en prompt. Det har fungerat allra bäst för mig i ChatGPT.
Det är hur mitt AI-användande förändrats mest.
I början kände jag någon slags krav att alltid avsluta varje "prompt" med en fråga.
Nu svarar jag ganska ofta bara med mina spontanta tankar och ser vad som händer.

Det här med att AI inte vet skillnaden på rätt och fel... så är det ju.
Men det handlar också om att anpassa sina frågor. Utan AI sitter jag ofta och söker med en vanlig sökmotor och hamnar i massa trådar som kan vara 10 år gamla, där människor är otrevliga, inte svarar på frågor, och bara i allmänhet har fel. Så är det ofta. Då är det inte nödvändigtvis sämre att bara fråga en AI. Den kanske inte heller har rätt, men det hade inte alla de där trådarna heller, och kanske inte jag heller efter att jag läst alla trådarna.

Jag har då och då lite slö-konversationer med AI utan något uttalat syfte, och så plötsligt så säger den något jag inte tänkt på, som visar sig vara väldigt användbart. Den är inget uppslagsverk där behöver veta exakt vilket sökord eller vilken artikel man är ute efter. Den är mer allmänbildad och galen.
 
Tror det mesta hänger på promptningen. Det gamla talesättet "som man frågar får man svar" gäller tydligt enligt mig.

Labbade ihop ett mordutredarspel i somras och lät ChatGPT spelleda mig i ett äventyr den fick hitta på (för att se om reglerna flög och hur väl AI:n kunde axla SL-rollen). Först blev rätt mycket trasigt då den snurrade in sig på specifika och återkommande detaljer som inte kändes relevanta för berättelsen. Efter lite mer promptning spelade den upp en annan mordhistoria som utspelade sig i Varbergs hamn. Den blev faktiskt hyffsad bortsett att den fokuserade mer eller mindre helt på brottet, inte på rollpersonernas moraliska förfall (som är det primära i spelet). Den snöade fortfarande in sig på vissa detaljer och glömde av vissa saker och ramarna för berättelsen, men det blev ändå någorlunda spelbart. Jag tänker att om jag snickrat mer på prompten (och eventuellt även väntat 6-12 månader för att låta AI:n bli ännu vassare) så hade det här haft potential att faktiskt bli rätt bra.
Min erfarenhet är att LLMs är betydligt bättre att använda som spelare med dig själv som spelledare. Har funderat på att testköra äventyr på så sätt.
 
Last edited:
Tror det mesta hänger på promptningen. Det gamla talesättet "som man frågar får man svar" gäller tydligt enligt mig.
Definitivt. Ibland hjälper det att bara stanna upp och säga "I den här sektionen så vill jag ha den här känslan" eller "Den här sektion är den här personens story, håll fokus där.".

Om man lägger upp ett projekt i ChatGPT så lär den sig dessutom efterhand. Jag hade tex ett workflow där jag först gjorde landsbeskrivning, sedan hemligheter, sedan adventure hooks, sedan flavor story, och efter ett tag så var det bara att säga "nästa" för den visste vilke fråga som skulle komma. Den lärde sig också stämningen, och höll den ganska konsekvent utan promptning efter ett tag.

Något som också hjälpte mycket i början var att när jag fick kommentarer på en text, så motiverade jag de ändringar jag gjorde/inte gjorde. Den lärde sig, och anpassade sig.

Det enda jag aldrig fick den att fatta var att jag inte ville ha em-dashes överallt, så de gjorde jag ett program för att ta hand om. Ett tips: Vill ni känna igen en AI-text, leta efter em-dashes.

Men, det den genererar är sällan perfekt, lite puts behövs alltid. Det är nästan alltid bra, till och med mycket bra, men aldrig perfekt.

Det sagt, de som jämför ChatGPT med en autocomplete missar helt vad den kan. Det är som att säga att en pilbåge och en interkontinental kärnvapenmissil båda är avståndsvapen. Korrekt, men inte en meningsfull kategorisering.

Det här tyckte jag var en intressant artikel, särskilt att bara dumpa lösa tankar som en prompt. Det har fungerat allra bäst för mig i ChatGPT.


2. I brain-dumped everything I was thinking (snip)​

Just det där är en enorm styrka. Jag kan detaljbeskriva, och den levererar, men jag kan också slänga in något kort och se vad den gör, och den levererar då också. Kanske inte med samma precision, men den levererar något jag kan använda som startpunkt.

Ibland verkligen skiner den på lösa prompts. Ta tex den här, där jag hade lite ont om tid, så jag slängde in en snabbprompt istället för att beskriva scenen i detalj. Jag hade gett en en recap av vad vi skrivit tidigare om riket Amazireth, och sedan gav jag en prompt i stil med "The crew has an audience with the amazon queen. She want's to buy the captain from the first officer. The situation grows tense, but is resolved through gifts instead."

Det här är vad den genererade (jag tror jag ändrade mindre än 10 ord i den):
The palace of Amazireth rose like a mirage above the jungle, its domes and spires glittering in the heavy sunlight. Gold caught every breeze, and the scent of incense drifted through the air so thick it clung to the lungs. The Waverider’s crew had seen wealth before, but never this kind; it didn’t gleam, it smothered.

Inside, the throne hall was a garden of stone and flesh. Slaves fanned the air with plumes, musicians plucked strings of silver, and perfumed courtiers lounged like ornaments. Upon the dais sat the Queen of Amazireth, radiant and terrible, her skin oiled, her jewels bright as blood. She regarded Captain Virellus the way a collector might examine a fine animal.

“So,” she purred, “this is your male?” Her gaze slid toward Venera. “A fine specimen. I will buy him.”

The hall fell silent.

Venera straightened. “He is not for sale, your Majesty.”

The queen tilted her head, her smile sharpening. “Not for sale? Then you prefer trade?” She gestured lazily, and a male slave was brought forward, tall, muscular, only wearing a minimal loincloth, his body marked in gold paint. “This one has been good between my legs. I will trade him for your man.”

A murmur rippled through the court. Virellus said nothing, though the muscle in his jaw twitched.

Severin Valerius stepped forward, his voice smooth and practiced. “Your Majesty, I fear there is a misunderstanding. The captain...”

He didn’t finish. One of the queen’s guards struck him across the face with the butt of a spear, sending him sprawling across the marble.

“You will not speak for a woman,” the queen said, her tone gentle like a cobra waiting to strike.

The silence that followed was heavy enough to crush the air. Venera’s hand hovered near her blade. Eira took a step forward, then stopped when Virellus raised one hand, not in command, but in warning.

Venera smiled. Calm. Controlled. “Your Majesty honors me beyond measure,” she said. “But if you would accept a gift instead, a token of goodwill from one sovereign to another, we would be deeply grateful.”

The queen leaned back, amused. “A gift?”

“Rare spices,” she continued, “and a chest of Olydrian glass. Even the Empire hasn’t seen either in a generation.”

There was a pause, then laughter. The queen clapped her hands once, sharply. “Fine. I will take your gift, Captain Not-For-Sale. Your woman may keep you.”

The audience ended in polite ceremony. Severin limped out under Selene’s arm, muttering oaths through a split lip. The guards returned their weapons to their shoulders. The queen’s laughter followed them down the marble steps.

By nightfall, the Waverider had left Amazireth behind, her sails dark against the moonlight. On deck, the crew said little. The jungle coast was already a shadow.

Venera stood beside the captain at the helm. “So,” she said at last, her voice dry, “if I’d sold you, would I have become captain?”

Virellus didn’t look at her. “Only for a day.”

“Why only a day?”

“Because Ulfar would have killed you by morning.”

Venera grinned faintly, the tension breaking at last. “Fair enough.”

The Waverider sailed on through the dark, leaving the golden towers of Amazireth to gleam unseen beyond the horizon.


20251012_1929_The Temptation of Power_simple_compose_01k7cqckg8fz0a7kh1sd4nhmbr.jpg

Det som jag finner intressant här är:

Den uppfattade stämningen och samhället. Amazondrottningen känns som en krigardrottning. Rakt på sak, inga krusiduller.
Den höll den råa stämningen från spelet. Den visar att bland amazonerna så är män bara egendom, den visar hur världen ser på makt och människor.
Den valde ut rätt besättningsmedlemmar (av 15 namngivna och beskrivna), och den följde deras personligheter.
Den valde lämpliga gåvor från lämpliga ställen.
Detaljer, som "Captain Not-For-Sale" och beskrivningen av tronsalen är helt ChatGPT.
Slutdiskussionen är rent guld, som den kom på helt själv, och som satt klockrent på just de karaktärerna.

Eller ta den här, ett land där orcher konverterats till en fredlig filosofi, ett tanke-experiment jag hade kring "fred som vapen, och hur det kan slå tillbaka på brukaren". Jag hade beskrivit landet tillsammans med ChatGPT, och jag sade i princip "Ge mig storyn om hur de blev fredliga, som en återberättad legend", och lät den själv plocka resten från tidigare text. Det här är vad den åstadkom:

They say it was in the hall of Urgan the Warchief, where the smell of blood and smoke still clung to the air, that the old monk Celestius first stood before him.

Urgan leaned back in his throne, tusked mouth curled into a smile as sharp as his scars. “You don’t have the power to kill me,” the monk had said, calm as still water. The hall froze, warriors shifting uneasily, for none had ever spoken to Urgan so.

“Power?” Urgan roared. “All I see is a frail old man. I could gut you before you touched the floor. Where is your power? Show me.”

Celestius met his gaze without flinching. “You can’t kill me,” he said, voice steady, soft enough that they leaned forward to hear, yet strong enough to still the hall. Gasps rippled through the gathered orcs.

Urgan rose, scars livid, knife flashing in his fist. “I could strike you down where you stand.”

“And if I let you,” Celestius replied, his tone unshaken, “then I have chosen my death. You would be only the tool of my choice. Is that power, Urgan? Or is the greater power in choosing not to strike, though you could?”

The warchief’s chest heaved, his face inches from the monk’s. His great hands closed on Celestius’ skull, fingers like iron clamps, enough to crush it. Still the monk did not tremble.

At last, Urgan asked in a low growl, “So if I kill you, it is only because you let me. Then where does your power lie?”

And Celestius smiled, a thin, patient smile, and answered, “Real power is not strength. Real power is choice. Strength fades, Urgan, but choice is eternal.”

The hall held its breath. Slowly, impossibly, Urgan’s hands fell away. He stepped back, eyes narrowed, and after a long silence he bellowed to his warriors: “Leave us! The old man and I have things to speak of.”

They say Urgan slumped in his throne, tired in a way battle had never made him tired. And they say he looked at the monk and whispered, “Sit, preacherman. I am weary of war. Show me another way.”

And from that moment, the axe was set aside for the plow.

20250517_1307_Orc Warlord's Gaze_simple_compose_01jveyr8n9ezvam0c1kcqcrhmg (1).jpg


Den fångar exakt känslan jag ville ha, någon som var trött på krig, och som sökte något annat, och så kommer det en imperieagent som utger sig för att vara munk och får dem fredliga.

Hur den planen misslyckades? Well, orcherna blev fredliga, men de förökade sig fortfarande som ett krigarfolk, och de börjar trycka på imperiet med ren befolkningsmängd, samtidigt som de inte glömt hur man slåss. Så, Man kan inte slåss mot dem, och man kan inte ha fred med dem i längden, och problemet växer.

Problemet blir inte mindre av att de pushar mot Estoril, imperiets koloni och den viktigaste knutpunkten för handel och diplomati i världen.

Det båda de här storysarna fånga, som är ett centralt tema i spelvärlden, är att allt, även det som på ytan kan verka bra, har någonstans en fundamental flaw. Den kan vara uppenbar, som imperiet där det är status att behandla slavar dåligt, ungefär som hur en del i vår värld vaskar champagne för att de kan, eller den kan vara lömskare, som baksidan av orchernas fredlighet, och hela ursprunget till den. Överallt är saker trasiga, och överallt så pågår eller hotar konflikter.
 
I kontrast till ovan, så ofta håller jag ganska hårt i storyn. Här är ett sånt exempel:

The port of Zarhalem burned gold in the dusk, its spires and domes catching the dying light. The Waverider lay at anchor just beyond the breakers, her sails furled, her crew silent as the city’s call to prayer echoed across the harbor. Captain Solonex Virellus stood by the rail, watching the desert winds scatter dust like ghosts over the rooftops.

Behind him, footsteps, soft, deliberate. Kethra moved like her shadow belonged to someone else. She bowed her head slightly. “Captain,” she said. “I need to go ashore tonight. Alone.”

Virellus turned. He’d seen that look before, cold determination hiding something raw. “Personal business?”

She nodded.

He waited.

Her eyes met his. “Once, I served the Khalif of Zarhalem. Not as a warrior. As an assassin.” Her voice was calm, but there was weight in every word. “He sent me to the beds of his enemies, gifted as a slave girl, dressed in gold. I would wait. Smile. Learn. When the time came, I’d cut their throats and slip away before dawn.”

No one else on the deck moved. Even the sea seemed to hold its breath.

“I was good at it,” she continued. “Too good. They thought I was his toy. I was his weapon. But the last one...” She hesitated, jaw tightening. “The last one was different. Cruel in ways I will not name, but can't forget or forgive. I could not finish it. To save my life, I fled. I ran until the dunes gave way to the sea.”

Virellus’s gaze was steady. “And now?”

“Now I finish it.”

He looked past her, to the lanterns of Zarhalem gleaming like molten gold. “Do you want permission,” he asked quietly, “or absolution?”

“Neither,” she said. “Only silence.”

He nodded once. “Be back by dawn.”

20251013_0856_Assassin's Resolve at Dusk_simple_compose_01k7e5jsdqfpktbvrq77445wm7.jpg

The night was warm and close, perfumed with spice and rot. Kethra moved through the streets like smoke, barefoot and veiled, her curved blades hidden in the folds of her shawl. She passed the markets, where slaves slept in chains beneath the tables, and the courtyards where fountains whispered of wealth that fed on bones.

She knew the way by memory. The house still stood, vast and white, its windows latticed with bronze. The guards were fewer now, old, lazy, confident. She climbed the wall like a shadow, slipped through the balcony, and entered the room she had once fled.

He was there, older but unchanged in spirit, broad, perfumed, asleep amid silk and gold. Even in dreams, his mouth twisted with cruelty.

She stood over him for a long time. Then she drew the blade.

The sound was soft, almost tender. He didn’t wake.

When it was done, she looked around the chamber. The air stank of oil and sweat. The walls were lined with trophies: anklets, veils, bracelets of bone. One corner held a barbed chain still stained with blood.

Kethra wiped her knife on the sheets. The blood spread like dark ink.

Outside, the first light of dawn was creeping into the city. The call to prayer began again, calm, pure, untainted.

She stepped out onto the balcony and breathed deep. The desert wind was cool. For a moment, she felt something lift, the weight of years, perhaps. But it left nothing behind.

Her anger was gone. So was her purpose.

She touched the scar on her wrist, a mark she’d received the night she escaped, and whispered, “You’re free now.” She didn't feel free, though. The anger was gone, the scars remained.

Whether she meant herself or the dead, she didn’t know.

By the time the sun reached the horizon, Kethra was gone, and the house of her master lay silent but for the hum of flies.


20251013_0930_Silent Night Assassination_simple_compose_01k7e7ha11fzs8xa7qhncqdsjw.jpg

Här var prompten till storyn nästan lika lång som storyn i sig. Det här var en viktig händelse för den här karaktären, i hennes läkningsprocess (för, precis som att nationer är "trasiga", så är människor också "trasiga" i den här världen), så jag ville få det rätt.
 
Back
Top