Jag tillhör också gruppen "har läst men inte spelat".
Jag råkade köpa på mig mycket mer av Cloud Empress än vad jag hade tänkt, då det blev fel i leveransen från Alphaspel och jag fick hela setet med zines för typ 50kr, utöver grundboken och världsboken.
Jag är mycket förtjust i världsbygget, men har efter en genomläsning ändå inte riktigt lyckats luska ut varför det är ett Mothership-baserat spel, och därtill inte luskat ut varför de gjort de regelmässiga förändringar som gjorts utöver det. Det behövs nog spelas lite innan jag fäller någon dom, men just nu befinner det sig i kategorin "högintressant med några frågetecken".
Min gissning är att Cloud Empress har skapats på samma sätt som iaf 95-99% av alla rollspel som skapats, nämligen att det börjat med att man har en kul/kreativ/spännande idé som man vill utforska, där inspirationsfröet kan ha kommit lite vart som helst ifrån (Nausicaä + ekologism). Sedan tar man en regelmotor eller grundmekanik man redan är bekväm med och van vid, och så bygger man därifrån. Att det är baserat på Mothership är nog främst för att det var vad Watt gillade när hen skrev Cloud Empress, det är nog inte mkt djupare än så.
Men just eftersom det är till Mothership, vars designfilosofi kommer ur och ligger nära OSR, så är det säkert jätteenkelt att använda setting och material men byta ut systemet till någonting man tycker funkar bättre om man inte gillar reglerna det kommer med. Mothershipreglerna ligger ju precis i gränslandet mellan BRP och OSR som det är, så man kan nog dra det åt vilket håll man vill och köra det med antingen någon BRP-variant, YZE eller typ OSE, Mörk Borg eller liknande.