D&D Förklara ADnD för mig

Jag tror att du förväxlat eller stavat fel på några namn där.
Första upplagorna av PHB hade omslaget ritat av David A. Trampier
Första upplagorna av DMG hade omslaget ritat av David C. Sutherland III
Senare upplagor (de med orange rygg) av bägge böckerna hade omslag ritade av Jeff Easly
Och när man korrigerar någon på internet är regeln att man själv gör något fel.... De med orange rygg är målade, och illustratören heter Jeff Easley (som signerar med en stiliserad bokstav som kombinerar ett J och ett E, innan easley-delen följer).

Halvvanligt bland illustratörer hos TSR att inte skriva ut hela sina namn eller ha variationer på det. (Gerald) Brom (som även använt enbart det på ställen där andras fulla namn skulle ha skrivits ut), ibland bara ett E för Larry Elmore, Parkinson, ett snirkligt C för Clyde Caldwell, Robh för Robh Ruppel, John och Laura Lakey har en slags signatur som också använder bokstäver för att producera ett stiliserat resultat, Erik Olson kör EO och td. var Tony DiTerlizzis signatur ett tag.
 
Jag tror att de flesta spelgrupper glatt struntade i de reglerna, och på sin höjd bestämde att man inte fick gå upp i level mitt under ett äventyr.

När vi spelade AD&D 2nd ed på 90-talet var regeln i vår grupp att en utdelning av Xp max kunde resultera i en (1) levelhöjning. Så om en rollperson fick tillräckligt mycket Xp för att stiga två levlar gick ett antal Xp helt enkelt förlorade.
Jag fick aldrig klart för mig om detta var en husregel eller inte. Någon här som känner igen detta?
 
När vi spelade AD&D 2nd ed på 90-talet var regeln i vår grupp att en utdelning av Xp max kunde resultera i en (1) levelhöjning. Så om en rollperson fick tillräckligt mycket Xp för att stiga två levlar gick ett antal Xp helt enkelt förlorade.
Jag fick aldrig klart för mig om detta var en husregel eller inte. Någon här som känner igen detta?

Den regeln är med i BECMI och typ alla kloner jag har läst.
 
Jag tror aldrig jag sett eller hört talas om det du beskriver. Det finns inte i någon version av Dungeons&Dragons i alla fall. Där är det antingen ras-som-klass, eller ras+klass, och de versioner som använder ras-som-klass (BX och BECMI) har inte multiclassning.
På sätt och vid så finns detta i BECMI i begränsad form men infördes i diverse supplement. Pågrund utav race-as-class grejen så introducerades en metod för att spela en ras-klass med en sorts subklass för att man skulle kunna spela s.k Shamans, som är en monstervariant av clerics. Jag kommer inte ihåg om det även inkluderar Sorcerers, som är monsterklassernas motsvarighet till Magic-user, men man kunde nog tekniskt sett använda samma princip som med Shamans. Den intresserade kan slänga ett öga på Creature Crucibles-serien av supplement samt några av Gazetteer-böckerna. Dwarves of Rockhome innehåll exempelvis en Dwarf Cleric klass och jag tror boken Shadow Elves gjorde något liknande med Shadow Elf Shaman. Orcs of Thar har jag för mig hade något liknande Creature Crucibles, lite osäker hur det såg ut där dock.
 
Last edited:
När vi spelade AD&D 2nd ed på 90-talet var regeln i vår grupp att en utdelning av Xp max kunde resultera i en (1) levelhöjning. Så om en rollperson fick tillräckligt mycket Xp för att stiga två levlar gick ett antal Xp helt enkelt förlorade.
Jag fick aldrig klart för mig om detta var en husregel eller inte. Någon här som känner igen detta?

Det är ingen husregel, utan standardregel i AD&D 2e.

AD&D 1e har en besläktad regel som säger att när du väl har tillräckligt mycket xp för att gå upp i level så kan du inte få fler xp förrän du faktiskt gått upp i level. (Officiell regel i AD&D 1e är att när du väl har tillräckligt mycket xp för att nå nästa level, så måste du träna och ha dig för att faktiskt gå upp i level.)
 
Är det bara ännu en ideosynkratisk Gygax:ism att man valde det bisarra ”Fighting-Man” när det helt normala ordet ”Warrior” finns?
Det verkar ha varit en vanlig term för "soldat" åtminstone under mitten av 1900-talet. Jag kan minnas gamla filmer jag sett på TV som utspelar sig under världskrigen där det uttrycket används.
 
En av Barsoom-böckerna heter väl ”A Fighting Man of Mars” också.

... men nu när jag googlar pga nyfikenhet ser jag att Gygax släppte ett figurspel med titeln ”Warriors of Mars” 1974 (helt utan licens, så det blev ajjabajja på den).
 
Två skäl till att jag spelade AD&D1ed som 12-åring från 1981 och framåt:

1. Tramps omslag till PHB.
2. DSL:s omslag till DMG.

Bättre finns inte.
Anyhow, nu blev det en liten frågeställning om Trampier och Sutherlands signaturer (orsakat av mig pga skrev svaret i all hast och besitter uselt detaljminne) som tog udden av det jag ville säga med mitt svar.

Frågan var varför någon vill spela 1ed.

För många i min generation vågar jag påstå att de första omslagen till PHB och DMG är de materiella komponenterna i formeln "Gygax Irresistible Game (Invocation/Evocation)".

Massiva motsägelsefulla textmassor på krånglig engelska, ändlösa slumptabeller, och så dessa fantasieggande bilder.

Hur hänger dessa ihop?

Storslagna spelupplevelser skapas, inte på grund av att reglerna hänger ihop utan för att de inte gör det. Man försöker pussla ihop dem, men det går inte riktigt.

Men man skapar saker.

Husregler. Äventyr. Kampanjvärldar.

För någonstans finns löftet från PHB om vad som händer efter striden med ödlefolket:

Man tänder elden framför demonens altare, tjuvarna tar bort ädelstenarna som utgör statyns ögon, krigaren rättar till sin rustning, några diskuterar vägval vid en handritad karta, magikern sluter ögonen i meditation, och de anställda underhuggarna släpar in ödlefolkens kroppar för att kanske offra dem till demonen, för att se vad som då händer?

Eller löftet från DMG: Trollkarlen och krigaren med kortleksskölden har uppnått minst namngrad och tagit sig till Mässingsstaden vid Blodshavet i eldens elementarplandär de bekrigar en ondsint efrit.

Dessa bilder skapar ett sug efter något som reglerna aldrig förmådde ge, men som vår egen fantasi kan förse oss med.

Därför spelade vi AD&D1ed.
 
Back
Top