copilot redan bättre än folks listor och gamla böcker för Random Events/ slumpmöten mm?

VikingGamer

Veteran
Joined
12 Jul 2024
Messages
178
Jag har i princip helt slutat använda böcker eller köpa hjälpmedel då jag tycker copilot (tidigare gpt4) är bättre än allt annat.
nu (med gpt5?) kan jag tom säga "symbaroum, spelarna reser från jakaar uppströms läng malgomor" och den hittar på bra relevanta förslag ( den sa själv "as the players travel upstreams through Davokar..." så den kan kartan ) på händelser och jag väljen den jag gillar bäst.

helt överlägsen metodenligt mig då jag kan styra och säga "nej inte så stora, jagvill ha minde händelser" och liknande

(den är så bra att jag inte prövat andra AI)

Vad tycker ni?
(OBS Scope här är slumpmöten, random events och liknande)
 
Och baserar inte Copilot sin analys på "folks gamla listor" osv? Har svårt tro den skapar något från inget osv - är det problemfritt använda Davokar-kartan? Så många frågor.
 
Jag har i princip helt slutat använda böcker eller köpa hjälpmedel då jag tycker copilot (tidigare gpt4) är bättre än allt annat.
nu (med gpt5?) kan jag tom säga "symbaroum, spelarna reser från jakaar uppströms läng malgomor" och den hittar på bra relevanta förslag ( den sa själv "as the players travel upstreams through Davokar..." så den kan kartan ) på händelser och jag väljen den jag gillar bäst.

helt överlägsen metodenligt mig då jag kan styra och säga "nej inte så stora, jagvill ha minde händelser" och liknande

(den är så bra att jag inte prövat andra AI)

Vad tycker ni?
(OBS Scope här är slumpmöten, random events och liknande)
Jag tycker copilot är kanon på detta, bara lista en massa alternativ. Misstänker att den "tänker" lite själv fast kan ibland upprepa sig själv. Bäst är det om man lägger in något egen input - då verkar den hitta på roligare saker.
 
Den kommer att använda en massa saker som input till listan, inte bara tidigare listor av slumpmöten. Med andra ord så gör den precis samma sak som en människa skulle ha gjort, men det går mycket snabbare och enklare. Och det går att vinkla lite hur man vill.

Vill man ha unika möten så är det bara att ange det i prompten, typ "Skapa unika slumpmöten som inte finns i existerande listor för symbaroum". Funkar inte 100% men nära nog, det blir mer unikt än i en typisk lista gjord av en människa.

Jag har experimenterat med möten till mitt egna spel (och där finns inga listor på nätet) och jag gillar att skriva in i prompten att det ska vara lite mer komplexa slumpmöten med en twist. Sen säger jag även till den att beskriva väder och omgivning vid varje möte. Och ange motiv och namn för alla inblandade. Man kan också be den generera alla eventuella saker som kan hittas. Dvs, såna saker som kan vara lite jobbiga att komma ihåg eller hitta på när man spelar.

Fördelen är också att man alltid kan be om att få mer information. Eller be LLM att modifiera mötet på något sätt.

Här är ett par exempel på hur mötena kan bli (dessa är korta, utan twist eller föremål). Personligen gillar jag den här typen av möten:

1. Frostsjöns fördrag
  • Väder: Isande vind, lätt snöfall, dimma över marken.
  • Plats: En frusen sjö med sprickor som knakar under fötterna.
  • Möte: Två frusna kroppar ligger mitt på isen. En tredje person – Hårek den Färgblinde – försöker hugga upp isen för att sjunka ner dem i sjön.
  • Motiv: Hårek tror att sjöns ande kräver de döda som offer för att våren ska komma. Han är desperat och kan bli våldsam om spelarna försöker hindra honom.


2. Gränsstenen
  • Väder: Regn som faller snett, mörka moln.
  • Plats: En mossbelupen runsten som markerar gränsen mellan två bygder.
  • Möte: Astrid Stenläs, en väpnad kvinna, väntar här på sändebud från grannbyn. Hon har en tunna öl och två bundna fångar.
  • Motiv: Astrid vill byta fångarna mot sin brors frigivning. Hon kan bli en värdefull allierad eller en bitter fiende beroende på hur spelarna agerar.


3. Gravfältets sång
  • Väder: Stilla, klar stjärnhimmel, kallt som i en grav.
  • Plats: Ett gammalt gravfält med resta stenar och låga högar.
  • Möte: Ett lågmält, melankoliskt sångande hörs från en av gravhögarna. Där sitter Bjørn Vidkunnsson, en ung man med blodiga händer.
  • Motiv: Bjørn har just offrat ett djur för att tala med sin farfars ande, men nu är anden vred och kräver ett mänskligt offer.
 
Back
Top