Dinoblast forumspeltest

Taromwa fryser på stället när han ser huggtänder och tjut bytas om vartannat. Vaga bilder om dinosaurier och människor sida vid sida mot andra dinosaurier och människor. Amar stannar i anfallet och viker av tvärt åt sidan. Taromwa kommer till sans när bjässen saktar ned framför honom och pojkens fötter sjunker knappt in i dinosaurens ansikte när han springer över det sänkta huvudet. Han tar tag om de båda hornen och båda tar rör sig i kurs mot karavanen. Det slitna repet dansar och flänger i deras flykt.
 
Last edited:
Mbambe: scannar av om det är någon inom synhåll som är skadad och behöver evakueras samtidigt ropar jag om "arrangera en ordnad reträtt till fordonen, där de med skjutvapen täcker de utan!", utan att själv drabbas av panik (misstänker att 2 i Senses hjälper mot det).
 
Ni påbörjar en mer eller mindre ordnad reträtt tillbaka till lastbilarna. Vildmarken är farligt och detta är ytterligare en situation som påminner er om det. Nu handlar det om att överleva!

@Sidd Kang, tar tillfället som uppstår när Sickelclawns angrepp avbryts av ett skott från Musa och en ingripande av Amar. Du har ett kort försprång men besten kommer jaga dig.

Slå för Movement för att ta dig tillbaka snabbt du kan.

@God45 Musa, ditt mål är ännu inte besegrat. Du ser att Kang börjar springa och att Sickelclaw gör sig beredd att jaga efter så du avlossar flera skott, 2 lyckade. Du märker att ytterligare en Sickleclaw kommer springande i din riktning. 🦖❗⚔️

Sickelclawn är skadad och dess naturliga skydd är förstört.
Den får ytterligare en Severe damage. Men då allt bara kan ha 2 severe (vilken den redan har, 1 från Musa och 1 från Amar) så ökas den till en critical skada vilket ger -2.
Den har totalt -4 från alla sina skador.

Sickelclaw ramlar omkull, sprattlar argsint och desperat. Den lyckas tillslut att ställa sig upp och flyr in i djungeln.

@Rickard Taromwa, du beger dig av på Amar och sätter fart tillbaka. Du hör ytterligare skott avslossas.
En till Sickleclaw är påväg mot er från sidan. 🦖❗⚔️
Movement kommandon är enklt, du inte behöver slå för NIC, så slå för Amars Movement [3].
Ett annat alternativ är att ge kommandot till Amar att anfalla, slå i så fall NIC + Disipline, kräver minst en lyckad tärning.

@Badmojo, Mbambe skaffar sig en överblick och inser att alla utan Musa tar till flykt och verkar oskadda. Men du inser att flera Sickleclaws är på väg mot er. Senses är mer till för intryck och uppfattning, Endurenace mer lämpligt för att stå pall rent mentalt. Vi kör på att du klarar av att hålla lugnet.
Slå för Movement för att ta dig tillbaka snabbt du kan.

Regel: När man förflyttar sig som sin primära handling så kan man använda "Sprint" vilket funkar så att alla lyckade tärningar över den första ger en penalty till allt som försöker anfalla dig/jaga sig osv. Den första lyckade tärningen betyder att du hinner fram.
 
Jag slår inga lyckade tärningar på mina tre NIC + Discipline.

Taromwas initiativförmåga blockeras av alla sinnesintryck och Amar rusar mot karavanen medan en Sickleclaw springer mot dom från sidan. Skrik och skott. En skakig värld och fantasifoster. Pojken faller ned på mage, bakom platten på sitt riddjurs huvud, och håller fast kring dess hals så hårt han kan. Han blundar och önskar sig bort.
 
Kang sprintar (Movement 1T: 6) skrikande, diverse välsignelser om bla sina synders otur, världens ohyggliga undergång, högre makters irrationella visioner och sin trygga varma mammas förlåtelse… till lastbilen för att i möjligaste mån försöka rivstarta igång motorn för skyndsam avfärd!
 
@God45 Musa, riktar sin pistol och skjuter mot den anstormande besten och börjar röra sig bortåt, mot lastbilarna. Flera skott avlossas i allt mer desperation.
Sickelclawn rör sig snabbt, använder träden som extra skydd. Ett av Musas lyckade förhindras, vilket slutar med 1 light damage (som inte ger någon penalty). Den tar sig ändra fram och anfaller. Vassa klor, tänder tillsammans med dess vikt och fart är en livsfarlig kombination.
Slag (Close combat 1 + natural weapons 3), 6,4,4,1 = 3 lyckade.
Musa har ingen rustning förutom kläder och får 1 critical damage, -2 på allt du gör.
Sickelclawn sliter och ruskar. 🦖❗⚔️

Du har kvar din pistol fast med en -2 penalty.
Tror du har alla 4 action points kvar.

@Sidd Kang, du tar dig så snabbt du kan fram i djungel, springer hellre rak igenom grenar och buskage än att ta dig tid att putta det åt sidan. Plötsligt så ser du i ögonvrån hur någon spring förbi dig i motsatt riktning (troligen utan att se dig). Du hör då också flera skott avlossas och hur Musa vrålar till. Det är inte första gången du hår sådana fruktansvärda skrik.
Lastbilarna är inte långt bort, vad gör du?

@Rickard Taromwa, förvirring uppstår i din kommunikation med Amar, du kan inte låta dina känslor förmedlas istället för tydliga kommandon. Du vet hur det ska göras men det går inte. Amar blir också osäker, stannar upp i sin sprint men hinner vända sig för att möta Sickelclawn som angriper. Taromwa känner ett okontrollerbart ursinne från Amar, minnesbilder från strider och brutal träning. Instängd, tvingad att slåss. 🦖❗⚔️

Regel: I close combat så väljer man effekter utifrån om man är anfallare eller försvarare.

Sickelclawn blir angripare
Slag (Close combat 1 + natural weapons 3), 3,4,6,6 = 3 lyckade.
Väljer att ge 3 skada.

Amar blir försvarare
Slag (Close combat 3 + natural weapons 2), 5,5,2,1,4 = 3 lyckade.
Väljer att reducera skada med 1.
Väljer att ge 1 skada.
Amars armor tar 1 skada men armor minskar med 1.
I slutet tar Amar 1 light damage och Sickleclaw 1 light damage.

@Badmojo, flyr tillbaka till lastbilarna men blir förvirrad om vilken riktning det är och stannar upp. Flera skott hörs, vrål och skrik runt omkring. Du hör Musa, hur han råkar illa ut. Du tappar orienteringen, varje prassel gör att du vänder dig om.
Slå för Survival för att hitta igen vart du är.
 
Slå för Movement -2 tärningar, desto fler lyckade desto svårare för den att jaga och anfalla, men att springa ifrån den kommer vara väldigt svårt.
Du kan välj att försöka backa undan och skjuta, fast då med -2.

Jag förstår inte hur många tärningar jag har i grunden för sprint?
 
Jag förstår inte hur många tärningar jag har i grunden för sprint?
Sprint är bara en effekt. Man slår för movement och då kan man välja att använda sina lyckade tärningar till olika saker.
* = går att välja flera gånger

◊ Traverse [1]*: Move within the current zone or to the edge of a neighboring zone, 1 distance away. Additional success can be used to determine who arrives first, not additional distances.
◊ Sprint [1]*: Adds a -1 penalty to anyone trying to attack you. Character needs to use movement as a primary action.
◊ Draw gear [1]*: Draw gear like a weapon that is not easily accessible or requires several steps to obtain.
 
Sprint är bara en effekt. Man slår för movement och då kan man välja att använda sina lyckade tärningar till olika saker.
* = går att välja flera gånger

◊ Traverse [1]*: Move within the current zone or to the edge of a neighboring zone, 1 distance away. Additional success can be used to determine who arrives first, not additional distances.
◊ Sprint [1]*: Adds a -1 penalty to anyone trying to attack you. Character needs to use movement as a primary action.
◊ Draw gear [1]*: Draw gear like a weapon that is not easily accessible or requires several steps to obtain.

Okej, men vad har jag i Movement? För det var inget man valde i karaktärsskapandet väll?
 
Okej, men vad har jag i Movement? För det var inget man valde i karaktärsskapandet väll?
Movement gick att välja men du har 1 i grund. Du kan lägga till action points. Men då du har - 2 så kanske du hamnar på 0. Då lyckas man på en 6:a men 1T6.
 
Okej, så skjuter jag (för där har jag +2 och börjar på 0.) och lägger till 1 action point så jag får en tärning och slår den (6!) så en lyckad.
 
Back
Top