Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Pilgrimspass (aka skyddsbrev, rekommendationsbrev eller fripass) var dokument som bars av pilgrimer under medeltiden och renässansen (och än idag, men med ett annat syfte) för att slippa tullar och få ett visst beskydd.

Det rör sig om ett officiellt dokument som kunde vara utfärdat av kyrkan eller en stad (om bäraren är en välaktad borgare). Riktigt fint folk kunde få ett pilgrimspass av en kung eller påven. Den kunde innehålla:
  • Namn och hemort
  • Mål för pilgrimsfärden
  • Avfärdsdatum
  • Intyg om kristen tro och moral
  • Skyddsklausul (”må han färdas i fred under Guds och Kyrkans beskydd”)
  • I vissa fall skäl för pilgrimsfärden, ex. botgöring
  • Underskrift och sigill
Det var ofta skrivet på latin och ibland även hemspråket.

Pilgrimspasset fungerade som våra tiders pass och visum i många fall.

---

I en rollspelsvärld så kan det finnas något motsvarande som inte nödvändigtvis är kopplat till bara en religion.

Ett pilgrimspass kan vara en ledtråd i ett äventyr eller ett medel för att kunna resa obehindrat. Passet kan mycket väl vara förfalskat.

Ett par äventyrsidéer:
  • Efter att ha dödat storskurken så hittar rollpersonerna ett pilgrimspass på hens kropp. Det är utfärdat av någon högt uppsatt person, kanske till och med en kung eller en påve. Eller av rollpersonernas uppdragsgivare...
  • Ett mord har begåtts och mördaren är någon ur en grupp pilgrimer. Men vem? Rollpersonerna får i uppdrag att hitta mördaren och att kontrollera och följa upp allas pilgrimspass kan vara ett sätt att hitta misstänkta.
  • I ett kloster förvaras gamla använda pilgrimspass. Men, ett av passen innehåller ett magiskt sigill med makt att förgöra hela klosterorden vid nästa solförmörkelse. Rollpersonerna har fått nys om planen, men nu måste de på något sätt på tag på passet från de misstänksamma munkarna/nunnorna.
 
Har haft en fantasyvariant av passet i en kampanj vi kört, men även en annan sak jag funderar om det inte funnits. Vet att jag inspirerades av något, men inte längre vad och var. Tänker att det borde kunna falla under historiskt anekdotisk fakta.

I stort sett, vi vet att löften ofta varit socialt betydande och tvingande, lite som vi skriver avtal och liknande idag, även när det bara var ord och handslag.

Pengar (mynt och sedlar) är i stort sett ett löfte om värde och pengen en artefakt man kan dela vidare. Ge löftet om värde till nästa.

Vet att det förekommit att personer pantsatt sitt rykte, namn, använt sitt släktskap som löfte om framtida betalning genom muntligt eller skriftligt löfte, för att kunna bo en tid och få mat för dagen vid platser.

Det som fanns i kampanjen var ”resemynt” eller ”löftesmärken” utfärdade av en viss organisation (till exempel ett specifikt kloster eller en viss landherre) med ett löfte om värde om det någonsin löstes in, i det här fallet ett löfte om hjälp och råd. Något resande under denna auktoritet kunde skänka längs vägen för uppehälle eller hjälp.

Givetvis lät jag dessa ”mynt” börja cirkulera oinlösta, med ett obestämt värde. Just för att alla inte orkar eller kan resa till den där platsen långt borta och kräva löftet.

Två varianter

Sigillum Officium (kyrklig)

Signum Viatoris (härskare)
 
Pilgrimspass (aka skyddsbrev, rekommendationsbrev eller fripass) var dokument som bars av pilgrimer under medeltiden och renässansen (och än idag, men med ett annat syfte) för att slippa tullar och få ett visst beskydd.

Det rör sig om ett officiellt dokument som kunde vara utfärdat av kyrkan eller en stad (om bäraren är en välaktad borgare). Riktigt fint folk kunde få ett pilgrimspass av en kung eller påven. Den kunde innehålla:
  • Namn och hemort
  • Mål för pilgrimsfärden
  • Avfärdsdatum
  • Intyg om kristen tro och moral
  • Skyddsklausul (”må han färdas i fred under Guds och Kyrkans beskydd”)
  • I vissa fall skäl för pilgrimsfärden, ex. botgöring
  • Underskrift och sigill
Det var ofta skrivet på latin och ibland även hemspråket.

Pilgrimspasset fungerade som våra tiders pass och visum i många fall.

---

I en rollspelsvärld så kan det finnas något motsvarande som inte nödvändigtvis är kopplat till bara en religion.

Ett pilgrimspass kan vara en ledtråd i ett äventyr eller ett medel för att kunna resa obehindrat. Passet kan mycket väl vara förfalskat.

Ett par äventyrsidéer:
  • Efter att ha dödat storskurken så hittar rollpersonerna ett pilgrimspass på hens kropp. Det är utfärdat av någon högt uppsatt person, kanske till och med en kung eller en påve. Eller av rollpersonernas uppdragsgivare...
  • Ett mord har begåtts och mördaren är någon ur en grupp pilgrimer. Men vem? Rollpersonerna får i uppdrag att hitta mördaren och att kontrollera och följa upp allas pilgrimspass kan vara ett sätt att hitta misstänkta.
  • I ett kloster förvaras gamla använda pilgrimspass. Men, ett av passen innehåller ett magiskt sigill med makt att förgöra hela klosterorden vid nästa solförmörkelse. Rollpersonerna har fått nys om planen, men nu måste de på något sätt på tag på passet från de misstänksamma munkarna/nunnorna.
En kul twist är ju när dokumentet inte alls innehåller det pilgrimen själv tror (eftersom hen inte kan latin/läsa alls).
 
I en rollspelsvärld så kan det finnas något motsvarande som inte nödvändigtvis är kopplat till bara en religion.

Ett pilgrimspass kan vara en ledtråd i ett äventyr eller ett medel för att kunna resa obehindrat. Passet kan mycket väl vara förfalskat.

Ett par äventyrsidéer:
  • Efter att ha dödat storskurken så hittar rollpersonerna ett pilgrimspass på hens kropp. Det är utfärdat av någon högt uppsatt person, kanske till och med en kung eller en påve. Eller av rollpersonernas uppdragsgivare...
  • Ett mord har begåtts och mördaren är någon ur en grupp pilgrimer. Men vem? Rollpersonerna får i uppdrag att hitta mördaren och att kontrollera och följa upp allas pilgrimspass kan vara ett sätt att hitta misstänkta.
  • I ett kloster förvaras gamla använda pilgrimspass. Men, ett av passen innehåller ett magiskt sigill med makt att förgöra hela klosterorden vid nästa solförmörkelse. Rollpersonerna har fått nys om planen, men nu måste de på något sätt på tag på passet från de misstänksamma munkarna/nunnorna.
Vill minnas att huvudpersonerna i Waste of Time Wheel of Time vid något tillfälle bär sådant utfärdat att chefen för Aes Sedai.
 
Theriak var ett universalläkemedel (främst som motgift) som användes ända från antiken till 1800-talet.

Receptet skapades (eller snarare utvecklades/förbättrades eftersom den har äldre ursprung) av kejsare Neros livläkare (eller av Marcus Aurelius läkare, källorna är oeniga) . Receptet varierar med tiden men kan innehålla 60-80 ingredienser, ex:
  • Opium (lugnande och smärtstillande)
  • Pulveriserat ormkött eller ormgift (tros stärka kroppens motstånd)
  • Honung (konserverande bas)
  • Myrrha, saffran, kanel, lakrits, ingefära, kardemumma (dvs aromatiska kryddor som kunde stimulera)
  • Valmofrö, anis, galbanum, aloe, gummi arabicum
  • Pärlemor, hjorthorn eller benmjöl (mineraler)
  • Terra sigillata – helig lera från öar i Grekland, ansågs dra ut gifter
  • I vissa medeltida versioner: drakblod, mumiepulver, bezoarstenar
Viktigaste ingrediensen var ormköttet som skulle verka som motgift (eftersom ormen var giftig så ansågs den kunna skänka moståndskraft mot det samma, en vanlig tanke).

Blandningen skulle helst mogna flera år.

Theriaken användes både preventivt (av rika personer som var rädda för att bli förgiftade) och mer akut. Kunde både ätas och användas som salva.

Det förekom försäljning av falsk Theriak och det kunde finnas en statlig kontroll i vissa städer (ex. Venedig).

---

Rollpersoner har såklart behov av motgift. Theriak kan vara en exklusiv sådan.

Äventyrsidéer:
  • En viktig person (eller en rollperson) är förgiftad. Det är bråttom att hitta Theriak eftersom det är det enda kända motgiftet. Men hur kan rollpersonerna vara säkra på att den flaskan de får tag på innehåller äkta Theriak? Försäljaren kanske verkar lite suspekt?
  • En svår epidemi bryter ut. Det behövs en större mängd Theriak. Det går att tillverka snabbt om man har Drakblod (eller dylikt). Men vem kan få tag på det?
  • Det uppstår ett rykte om att det finns ett ursprungligt ännu starkare Theriak. Receptet ska finnas i en hemsökt tempelruin. Flera alkemister hyr rivaliserande äventyrargrupper för att hämta receptet. Rollpersonerna är en av grupperna.
 
Back
Top