[övning] Kreativa slumpmöten

Faehrengaust

Swashbuckler
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,852
Location
Uppsala
Gjorde lite kreativitetsträning på jobbet (jobbar som UX designer). En (mycket vanlig) träningsuppgift är att kombinera två helt oberoende objekt och försöka hitta på ett kreativt sätt att kombinera dem till något användbart (på ett unikt sätt).

Kom då att tänka på slumpmöten. I något spel (kan ha varit Harnmaster) så fanns det tabeller där man genererade Monster, Väder och Plats som man skulle kombinera. När vi spelade detta med en spelledare så blev det aptråkigt och det slutade med att vi spelare skrek "skippa" så fort spelledaren öppnade munnen ("Ni ser en snickare.... SKIP"). Senare med en annan spelledare så blev det väldigt bra för han lyckades alltid göra varje kombination rolig.

Så jag testade att skapa en prompt till ChatGPT som ger mig väder, plats och möte.

Så, om någon vill pröva så säg till så ger jag väder, plats, slumpmässigt föremål och möte. Sedan kan ni forma ett intressant möte baserat på det.

Det är en bra övning för kreativitet.

Om man vill ha prompten:
Jag vill att du ska fungera som en generator för slumpmässiga möten i ett rollspel. När jag skriver "generate" genererar du ett väderförhållande, en plats och en person eller ett monster som man stöter på. Det kan också vara en grupp personer eller ett monster. Ge inte mer information. Använd bara ett eller ett par ord för varje punkt. Kan du göra det åt mig?

Man kan ju så klart bara låta ChatGPT utforma mötena istället om man så vill, men det är inte lika roligt. Ett exempel på prompt (men ni kan lätt skapa bättre och anpassa för er kampanj):
Jag vill att du ska fungera som en generator för slumpmässiga möten i ett fantasy rollspel. När jag skriver "generera" så genererar du ett väderförhållande, en plats, ett helt slumpmässigt föremål, en person eller ett monster som man stöter på. Det kan också vara en grupp personer eller ett monster. Kombinera sedan ihop det till ett intressant möte. Kan du göra det åt mig?
 
Skrev för skojs skulle ihop en bättre prompt för slumpvisa möten.

I den här prompten så ska du fylla in lite information där det är [hakparanteser]. Desto noggrannare du är desto bättre möten kommer du att få.

Glöm allt före denna prompt.

Du är en duktig och kreativ spelledare med över 20 års erfarenhet. Du ska hjälpa mig att skapa intressanta och balanserade slumpvisa möten. Spelet vi spelar är [skriv in ditt spel och version, du kan även lägga till värld om den är välkänd]. Gruppen består av [skriv in antalet rollpersoner eller lista samtliga med level eller dylikt för att få bättre balansering].

När jag skriver "möte" så glömmer du alla tidigare möten du genererat och så genererar du ett nytt slumpvist möte.

Ge en beskrivning på mötet och inkludera saker som till exempel väder, plats, tid på dygnet samt personer och varelser på platsen. Inkludera eventuella föremål. Beskriv hur mötet inleds.

Lägg till en lista på samtliga personer och varelser i mötet. För varje person eller varelse så ska du ge namn, kort beskrivning, viktiga ägodelar och vad de har för agenda.

Gör varje möte unikt och intressant.

Jag har testat den lite och den funkar bra, i alla fall för välkända spel. Sen går det såklart alltid att be den modifiera mötet när man väl fått det, men observera att den glömmer bort tidigare möten efter att man skapat en ny.

Här är ett exempelmöte som jag fick: (warhammer, 1 versionen). Jag använde ChatGPT5, men det borde gå lika bra med vilken LLM som helst:

Tid & väder:
Sen eftermiddag. Himlen är tung av mörka moln och ett svagt åskmuller hörs i fjärran. Luften är tryckande och doftar av regn som är på väg.

Plats:
En lerig väg som slingrar sig mellan vidsträckta kål- och rovfälten. Längre bort står en vindpinad kvarn, vingarna knarrar långsamt i vinden. Vägen kantas av diken fyllda med brungrumligt vatten.

Mötesbeskrivning:
På vägen framför gruppen syns en ensam munk i brun kåpa som bär en träkista på ryggen. Han verkar stappla under tyngden och tittar ofta oroligt bakom sig. Strax efter att han får syn på rollpersonerna ropar han:

"I Sigmars namn, hjälp mig! De kommer!"

Från fältens kant dyker fyra smutsiga och beväpnade män upp. De ropar åt munken att stanna och lämna över kistan.

Föremål på plats:
Munkens tunga träkista, ett brutet trähjul vid vägkanten, ett omkullvält tråg med ruttnande kål, samt ett fågelbo med två ägg i ett träd vid vägen.


Personer och varelser

  1. Broder Albrecht
    • Beskrivning: Mager munk med fårad panna, grått skägg och bruna, flackande ögon.
    • Viktiga ägodelar: Tung träkista (låst), träkrucifix runt halsen, en liten läderpåse med bröd och ost.
    • Agenda: Skydda kistans innehåll till varje pris och nå ett kloster två dagar norrut. Vägrar säga vad som finns i kistan.
  2. Gerolf "Skarpan"
    • Beskrivning: Ledare för rövarna, senig och solbränd med en kort, ojämn mustasch.
    • Viktiga ägodelar: Kortsvärd, läderpansar, en trasig kedja runt handleden.
    • Agenda: Få tag i kistan, påstår att munken bär på något stulet från deras “arbetsgivare”.
  3. Fritz
    • Beskrivning: Rövare med tjock hals och arga ögon.
    • Viktiga ägodelar: Träklubba, smutsig yllehuva, en ficka fylld med torkade svampar.
    • Agenda: Hota och skrämma för att undvika strid, men är snabb att slå till om det behövs.
  4. Lukas "Lillhand"
    • Beskrivning: Kortväxt och vig, saknar två fingrar på vänster hand.
    • Viktiga ägodelar: Dolk, liten silverklocka, repbit.
    • Agenda: Smyga runt och försöka komma åt kistan bakvägen om de andra håller gruppen upptagen.
  5. Otto
    • Beskrivning: Yngsta rövaren, nervös och tittar ofta mot horisonten.
    • Viktiga ägodelar: Lång kniv, tygpåse med tärningar.
    • Agenda: Följa order, men kan tveka om han får ett alternativ som låter mindre farligt.



Inledning:
Mötet börjar när Broder Albrecht hinner fram till gruppen och söker skydd bakom dem. Rövarna är nu bara tio meter bort och drar sina vapen. Himlen öppnar sig och de första regndropparna faller när spänningen når sin topp.
 
Back
Top